MINGGU KEDUAPULUH LAPAN
ISNIN (11 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Drama Forum Remaja 2020 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis drama. 2. Menghurai tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, serta pengajaran dalam drama. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. 3.Aktviti ’ Kerusi Panas’ |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan Surat Kiriman Tidak Rasmi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan surat kiriman tidak rasmi berdasarkan format yang betul. |
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – format surat kiriman tidak rasmi. 2.Latihan individu- menyalin contoh karangan surat kiriman tidak rasmi. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Cerpen Penanggungan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan individu - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
SELASA (12 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Membetulkan kesalahan istilah atau kata dan kesalahan imbuhan. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -Mengenal pasti serta membetulkan tiga kesalahan istilah atau kata dan tiga kesalahan tatabahasa berdasarkan tiga ayat yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan pendapat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Kepenggunaan, ekonomi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis karangan pendapat (Usaha-usaha mengekang kenaikan harga barang ). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
RABU (13 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Cerpen Idola |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan individu - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Peribahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti dan menyenarai peribahasa berdasarkan petikan. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -Mengenal pasti serta menyenarai tiga peribahasa daripada petikan yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti. |
| |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Cerpen Memori Seorang Tua |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan individu - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
KHAMIS (14 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan pendapat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Kepenggunaan, ekonomi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis karangan pendapat (Usaha-usaha mengekang kenaikan harga barang ). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan Surat Kiriman Tidak Rasmi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan surat kiriman tidak rasmi berdasarkan format yang betul. |
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – format surat kiriman tidak rasmi. 2.Latihan individu- menyalin contoh karangan surat kiriman tidak rasmi. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 12.05 – 12.40 p.m |
Tajuk | Mengenal pasti jenis kata. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti dan menyatakan jenis kata yang digaris dalam ayat. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -Mengenal pasti serta menyatakan jenis kata yang digaris dalam lima ayat yang diberi. |
Sistem bahasa | Morfologi, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti. |
JUMAAT (15 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Refleksi | Sesi P & P dibatalkan memandangkan para pelajar menghadiri ceramah Teknik Menjawab Kertas Ekonomi Asas SPM. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 10.40 – 11.40 a.m |
Tajuk | Membetulkan kesalahan istilah atau kata dan kesalahan imbuhan. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -Mengenal pasti serta membetulkan tiga kesalahan istilah atau kata dan tiga kesalahan tatabahasa berdasarkan tiga ayat yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti. |
No comments:
Post a Comment