MINGGU KEDUAPULUH TUJUH
ISNIN (4 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Pengajaran dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menghuraikan pengajaran dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan Surat Kiriman Rasmi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan surat kiriman rasmi berdasarkan format yang betul. |
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan, buku teks m/s |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – format surat kiriman rasmi. 2.Latihan individu- menyalin contoh karangan surat kiriman rasmi. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Sajak Pasar Perasaan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud sajak. 2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Mendeklamasi sajak. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
SELASA (5 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -Mengenal pasti serta membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan imbuhan berdasarkan petikan yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 8.15 - 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan syarahan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti format karangan syarahan. 2. Menulis karangan syarahan berdasarkan format yang betul. |
Fokus utama | 8.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 12.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Kajian Masa Depan 4.BBB-buku teks Tingkatan 4 m/s 197-200 , buku kerja |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin format karangan syarahan. 3.Latihan individu – menulis karangan syarahan berdasarkan format yang betul. (Rukun Negara Membentuk Rakyat Berkualiti) |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
RABU (6 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Dua Geliga Hikmat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis prosa. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Membetulkan kesalahan ejaan , imbuhan , istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan ejaan , imbuhan , istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -Mengenal pasti serta membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan imbuhan berdasarkan petikan yang diberi. -Mengenal pasti serta membetulkan satu kesalahan istilah atau kata dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Hikayat Indera Nata |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis prosa. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
KHAMIS (7 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan syarahan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti format karangan syarahan. 2. Menulis karangan syarahan berdasarkan format yang betul. |
Fokus utama | 8.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 12.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Kajian Masa Depan 4.BBB-buku teks Tingkatan 4 m/s 197-200 , buku kerja |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin format karangan syarahan. 3.Latihan individu – menulis karangan syarahan berdasarkan format yang betul. (Rukun Negara Membentuk Rakyat Berkualiti) |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan Surat Kiriman Rasmi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan surat kiriman rasmi berdasarkan format yang betul. |
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan, buku teks m/s |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – format surat kiriman rasmi. 2.Latihan individu- menyalin contoh karangan surat kiriman rasmi. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 12.05 – 12.40 p.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Hikayat Opu Daeng Menambun |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis prosa. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
JUMAAT (8 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Tajuk | Membetulkan kesalahan ejaan , imbuhan , istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan ejaan , imbuhan , istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -Mengenal pasti serta membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan imbuhan berdasarkan petikan yang diberi. -Mengenal pasti serta membetulkan satu kesalahan istilah atau kata dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 10.40 – 11.40 a.m |
Tajuk | Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -Mengenal pasti serta membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan imbuhan berdasarkan petikan yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti. |
No comments:
Post a Comment