Monday, July 18, 2011

RPH minggu 27

MINGGU KEDUAPULUH TUJUH

ISNIN (4 JULAI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Pengajaran dalam novel Melunas Rindu

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menghuraikan pengajaran dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin nota.

3.Latihan kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Melunas Rindu

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Karangan Surat Kiriman Rasmi

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis karangan surat kiriman rasmi berdasarkan format yang betul.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan, buku teks m/s

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – format surat kiriman rasmi.

2.Latihan individu- menyalin contoh karangan surat kiriman rasmi.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Sajak Pasar Perasaan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan maksud sajak.

2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Mendeklamasi sajak.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

SELASA (5 JULAI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu

-Mengenal pasti serta membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan

imbuhan berdasarkan petikan yang diberi.

Sistem bahasa

Sintaksis, morfologi, kosa kata

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku rujukan

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

8.15 - 9.25 a.m

Tajuk

Karangan syarahan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti format karangan syarahan.

2. Menulis karangan syarahan berdasarkan format yang betul.

Fokus utama

8.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

12.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Kajian Masa Depan

4.BBB-buku teks Tingkatan 4 m/s 197-200 , buku kerja

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin format karangan syarahan.

3.Latihan individu – menulis karangan syarahan berdasarkan format yang betul.

(Rukun Negara Membentuk Rakyat Berkualiti)

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

RABU (6 JULAI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Prosa Tradisional – Dua Geliga Hikmat

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan sinopsis prosa.

2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Membetulkan kesalahan ejaan , imbuhan , istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan ejaan , imbuhan , istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu

-Mengenal pasti serta membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan

imbuhan berdasarkan petikan yang diberi.

-Mengenal pasti serta membetulkan satu kesalahan istilah atau kata dan satu

kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberi.

Sistem bahasa

Sintaksis, morfologi, kosa kata

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku rujukan

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Prosa Tradisional – Hikayat Indera Nata

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan sinopsis prosa.

2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Harga Remaja

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

KHAMIS (7 JULAI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Karangan syarahan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti format karangan syarahan.

2. Menulis karangan syarahan berdasarkan format yang betul.

Fokus utama

8.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

12.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Kajian Masa Depan

4.BBB-buku teks Tingkatan 4 m/s 197-200 , buku kerja

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin format karangan syarahan.

3.Latihan individu – menulis karangan syarahan berdasarkan format yang betul.

(Rukun Negara Membentuk Rakyat Berkualiti)

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan Surat Kiriman Rasmi

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis karangan surat kiriman rasmi berdasarkan format yang betul.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan, buku teks m/s

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – format surat kiriman rasmi.

2.Latihan individu- menyalin contoh karangan surat kiriman rasmi.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

12.05 – 12.40 p.m

Tajuk

Prosa Tradisional – Hikayat Opu Daeng Menambun

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan sinopsis prosa.

2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Harga Remaja

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

JUMAAT (8 JULAI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

9.40 – 10.40 a.m

Tajuk

Membetulkan kesalahan ejaan , imbuhan , istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan ejaan , imbuhan , istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu

-Mengenal pasti serta membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan

imbuhan berdasarkan petikan yang diberi.

-Mengenal pasti serta membetulkan satu kesalahan istilah atau kata dan satu

kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberi.

Sistem bahasa

Sintaksis, morfologi, kosa kata

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku rujukan

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

10.40 – 11.40 a.m

Tajuk

Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu

-Mengenal pasti serta membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan

imbuhan berdasarkan petikan yang diberi.

Sistem bahasa

Sintaksis, morfologi, kosa kata

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku rujukan

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai berdasarkan aktiviti.

No comments:

Post a Comment