MINGGU KEDUAPULUH ENAM
ISNIN (27 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Nilai dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menghurai aspek nilai dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 ( 38 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan laporan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti serta membandingkan format karangan laporan jenis peristiwa dan laporan kajian. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Alam sekitar 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku teks m/s 118-126. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Nota individu – menyalin format laporan peristiwa dan laporan kajian. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Drama Dato Onn |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis drama. 2. Menghurai tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, serta pengajaran dalam drama. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. 3.Aktviti ’ Kerusi Panas’ |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan. |
SELASA (28 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Memisahkan/ mencerakin ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh. 3.Latihan individu – memisahkan tiga ayat majmuk kepada lima ayat tunggal. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | 80% daripada pelajar dapat menjawab latihan dengan betul. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. (Usaha-usaha menangani gejala vandalisme). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
RABU (29 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Sajak Bangkitlah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud sajak. 2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Mendeklamasi sajak. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.mn |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah. 2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya. 2.Latihan individu / kelas a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah. b.Menukar cakap pindah kepada dialog. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Pengajaran dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menghuraikan pengajaran dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi. |
KHAMIS (30 JUN 2011 )
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. (Usaha-usaha menangani gejala vandalisme). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 ( 34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan perbincangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Teknologi maklumat 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis karangan (Faedah menguasai kemahiran ICT ). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 12.05 – 12.40 p.m |
Tajuk | Syair Pemberontakan Patani |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud syair. 2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Melafaz syair. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
JUMAAT (1 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah. 2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya. 2.Latihan individu / kelas a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah. b.Menukar cakap pindah kepada dialog. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 10.40 – 11.40 a.m |
Tajuk | Memisahkan/ mencerakin ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh. 3.Latihan kelas – memisahkan dua ayat majmuk kepada tiga ayat tunggal. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Objektif pelajaran tercapai hasil perbincangan dan penyemakan bersama dalam kelas. |
MINGGU KEDUAPULUH ENAM
ISNIN (27 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Nilai dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menghurai aspek nilai dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 ( 38 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan laporan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti serta membandingkan format karangan laporan jenis peristiwa dan laporan kajian. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Alam sekitar 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku teks m/s 118-126. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Nota individu – menyalin format laporan peristiwa dan laporan kajian. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Drama Dato Onn |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis drama. 2. Menghurai tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, serta pengajaran dalam drama. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. 3.Aktviti ’ Kerusi Panas’ |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan. |
SELASA (28 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Memisahkan/ mencerakin ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh. 3.Latihan individu – memisahkan tiga ayat majmuk kepada lima ayat tunggal. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | 80% daripada pelajar dapat menjawab latihan dengan betul. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. (Usaha-usaha menangani gejala vandalisme). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
RABU (29 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Sajak Bangkitlah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud sajak. 2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Mendeklamasi sajak. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.mn |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah. 2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya. 2.Latihan individu / kelas a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah. b.Menukar cakap pindah kepada dialog. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Pengajaran dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menghuraikan pengajaran dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi. |
KHAMIS (30 JUN 2011 )
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. (Usaha-usaha menangani gejala vandalisme). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 ( 34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan perbincangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Teknologi maklumat 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis karangan (Faedah menguasai kemahiran ICT ). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 12.05 – 12.40 p.m |
Tajuk | Syair Pemberontakan Patani |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud syair. 2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Melafaz syair. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
JUMAAT (1 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah. 2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya. 2.Latihan individu / kelas a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah. b.Menukar cakap pindah kepada dialog. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 10.40 – 11.40 a.m |
Tajuk | Memisahkan/ mencerakin ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh. 3.Latihan kelas – memisahkan dua ayat majmuk kepada tiga ayat tunggal. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Objektif pelajaran tercapai hasil perbincangan dan penyemakan bersama dalam kelas. |
MINGGU KEDUAPULUH ENAM
ISNIN (27 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Nilai dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menghurai aspek nilai dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 ( 38 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan laporan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti serta membandingkan format karangan laporan jenis peristiwa dan laporan kajian. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Alam sekitar 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku teks m/s 118-126. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Nota individu – menyalin format laporan peristiwa dan laporan kajian. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Drama Dato Onn |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis drama. 2. Menghurai tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, serta pengajaran dalam drama. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. 3.Aktviti ’ Kerusi Panas’ |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan. |
SELASA (28 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Memisahkan/ mencerakin ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh. 3.Latihan individu – memisahkan tiga ayat majmuk kepada lima ayat tunggal. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | 80% daripada pelajar dapat menjawab latihan dengan betul. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. (Usaha-usaha menangani gejala vandalisme). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
RABU (29 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Sajak Bangkitlah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud sajak. 2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Mendeklamasi sajak. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.mn |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah. 2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya. 2.Latihan individu / kelas a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah. b.Menukar cakap pindah kepada dialog. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Pengajaran dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menghuraikan pengajaran dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi. |
KHAMIS (30 JUN 2011 )
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. (Usaha-usaha menangani gejala vandalisme). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 ( 34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan perbincangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Teknologi maklumat 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis karangan (Faedah menguasai kemahiran ICT ). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 12.05 – 12.40 p.m |
Tajuk | Syair Pemberontakan Patani |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud syair. 2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Melafaz syair. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
JUMAAT (1 JULAI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah. 2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya. 2.Latihan individu / kelas a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah. b.Menukar cakap pindah kepada dialog. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 10.40 – 11.40 a.m |
Tajuk | Memisahkan/ mencerakin ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh. 3.Latihan kelas – memisahkan dua ayat majmuk kepada tiga ayat tunggal. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Objektif pelajaran tercapai hasil perbincangan dan penyemakan bersama dalam kelas. |
No comments:
Post a Comment