Monday, July 18, 2011

RPH minggu 26

MINGGU KEDUAPULUH ENAM

ISNIN (27 JUN 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Nilai dalam novel Melunas Rindu

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menghurai aspek nilai dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 ( 38 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Karangan laporan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti serta membandingkan format karangan laporan jenis peristiwa dan laporan kajian.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Alam sekitar

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks m/s 118-126.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru

3.Nota individu – menyalin format laporan peristiwa dan laporan kajian.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Drama Dato Onn

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan sinopsis drama.

2. Menghurai tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, serta pengajaran dalam drama.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Perbincangan kumpulan pelajar.

3.Aktviti ’ Kerusi Panas’

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan.

SELASA (28 JUN 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Memisahkan/ mencerakin ayat

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh.

3.Latihan individu – memisahkan tiga ayat majmuk kepada lima ayat tunggal.

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku rujukan

Refleksi

80% daripada pelajar dapat menjawab latihan dengan betul.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan individu

– menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup.

(Usaha-usaha menangani gejala vandalisme).

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

RABU (29 JUN 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 ( 35 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Sajak Bangkitlah

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan maksud sajak.

2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Mendeklamasi sajak.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.mn

Tajuk

Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.

2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk.

Fokus utama

8.1 aras 1(i)

Fokus sampingan

2.1 aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk )

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya.

2.Latihan individu / kelas

a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah.

b.Menukar cakap pindah kepada dialog.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Pengajaran dalam novel Melunas Rindu

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menghuraikan pengajaran dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin nota.

3.Latihan kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Melunas Rindu

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi.

KHAMIS (30 JUN 2011 )

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 ( 35 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan individu

– menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup.

(Usaha-usaha menangani gejala vandalisme).

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 ( 34 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan perbincangan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Teknologi maklumat

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan individu – menulis karangan (Faedah menguasai kemahiran ICT ).

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

12.05 – 12.40 p.m

Tajuk

Syair Pemberontakan Patani

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan maksud syair.

2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Melafaz syair.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

JUMAAT (1 JULAI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

9.40 – 10.40 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.

2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk.

Fokus utama

8.1 aras 1(i)

Fokus sampingan

2.1 aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk )

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya.

2.Latihan individu / kelas

a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah.

b.Menukar cakap pindah kepada dialog.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

10.40 – 11.40 a.m

Tajuk

Memisahkan/ mencerakin ayat

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh.

3.Latihan kelas – memisahkan dua ayat majmuk kepada tiga ayat tunggal.

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku rujukan

Refleksi

Objektif pelajaran tercapai hasil perbincangan dan penyemakan bersama dalam kelas.

MINGGU KEDUAPULUH ENAM

ISNIN (27 JUN 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Nilai dalam novel Melunas Rindu

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menghurai aspek nilai dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 ( 38 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Karangan laporan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti serta membandingkan format karangan laporan jenis peristiwa dan laporan kajian.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Alam sekitar

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks m/s 118-126.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru

3.Nota individu – menyalin format laporan peristiwa dan laporan kajian.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Drama Dato Onn

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan sinopsis drama.

2. Menghurai tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, serta pengajaran dalam drama.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Perbincangan kumpulan pelajar.

3.Aktviti ’ Kerusi Panas’

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan.

SELASA (28 JUN 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Memisahkan/ mencerakin ayat

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh.

3.Latihan individu – memisahkan tiga ayat majmuk kepada lima ayat tunggal.

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku rujukan

Refleksi

80% daripada pelajar dapat menjawab latihan dengan betul.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan individu

– menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup.

(Usaha-usaha menangani gejala vandalisme).

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

RABU (29 JUN 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 ( 35 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Sajak Bangkitlah

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan maksud sajak.

2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Mendeklamasi sajak.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.mn

Tajuk

Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.

2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk.

Fokus utama

8.1 aras 1(i)

Fokus sampingan

2.1 aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk )

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya.

2.Latihan individu / kelas

a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah.

b.Menukar cakap pindah kepada dialog.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Pengajaran dalam novel Melunas Rindu

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menghuraikan pengajaran dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin nota.

3.Latihan kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Melunas Rindu

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi.

KHAMIS (30 JUN 2011 )

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 ( 35 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan individu

– menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup.

(Usaha-usaha menangani gejala vandalisme).

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 ( 34 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan perbincangan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Teknologi maklumat

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan individu – menulis karangan (Faedah menguasai kemahiran ICT ).

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

12.05 – 12.40 p.m

Tajuk

Syair Pemberontakan Patani

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan maksud syair.

2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Melafaz syair.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

JUMAAT (1 JULAI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

9.40 – 10.40 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.

2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk.

Fokus utama

8.1 aras 1(i)

Fokus sampingan

2.1 aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk )

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya.

2.Latihan individu / kelas

a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah.

b.Menukar cakap pindah kepada dialog.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

10.40 – 11.40 a.m

Tajuk

Memisahkan/ mencerakin ayat

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh.

3.Latihan kelas – memisahkan dua ayat majmuk kepada tiga ayat tunggal.

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku rujukan

Refleksi

Objektif pelajaran tercapai hasil perbincangan dan penyemakan bersama dalam kelas.

MINGGU KEDUAPULUH ENAM

ISNIN (27 JUN 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Nilai dalam novel Melunas Rindu

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menghurai aspek nilai dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 ( 38 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Karangan laporan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti serta membandingkan format karangan laporan jenis peristiwa dan laporan kajian.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Alam sekitar

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks m/s 118-126.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru

3.Nota individu – menyalin format laporan peristiwa dan laporan kajian.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Drama Dato Onn

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan sinopsis drama.

2. Menghurai tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, serta pengajaran dalam drama.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Perbincangan kumpulan pelajar.

3.Aktviti ’ Kerusi Panas’

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan.

SELASA (28 JUN 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Memisahkan/ mencerakin ayat

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh.

3.Latihan individu – memisahkan tiga ayat majmuk kepada lima ayat tunggal.

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku rujukan

Refleksi

80% daripada pelajar dapat menjawab latihan dengan betul.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan individu

– menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup.

(Usaha-usaha menangani gejala vandalisme).

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

RABU (29 JUN 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 ( 35 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Sajak Bangkitlah

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan maksud sajak.

2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Mendeklamasi sajak.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.mn

Tajuk

Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.

2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk.

Fokus utama

8.1 aras 1(i)

Fokus sampingan

2.1 aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk )

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya.

2.Latihan individu / kelas

a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah.

b.Menukar cakap pindah kepada dialog.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Pengajaran dalam novel Melunas Rindu

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menghuraikan pengajaran dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin nota.

3.Latihan kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Melunas Rindu

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi.

KHAMIS (30 JUN 2011 )

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 ( 35 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis karangan berdasarkan format karangan rangsangan.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Kesihatan, telekomunikasi

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan individu

– menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup.

(Usaha-usaha menangani gejala vandalisme).

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 ( 34 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan perbincangan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Teknologi maklumat

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan individu – menulis karangan (Faedah menguasai kemahiran ICT ).

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

12.05 – 12.40 p.m

Tajuk

Syair Pemberontakan Patani

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan maksud syair.

2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Melafaz syair.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

JUMAAT (1 JULAI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

9.40 – 10.40 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.

2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk.

Fokus utama

8.1 aras 1(i)

Fokus sampingan

2.1 aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis ( ayat cakap pindah, ayat cakap ajuk )

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah dan sebaliknya.

2.Latihan individu / kelas

a.Menukar dialog ( cakap ajuk ) kepada ayat cakap pindah.

b.Menukar cakap pindah kepada dialog.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

10.40 – 11.40 a.m

Tajuk

Memisahkan/ mencerakin ayat

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Nota individu – menyenarai tujuh aspek memisahkan ayat dengan contoh.

3.Latihan kelas – memisahkan dua ayat majmuk kepada tiga ayat tunggal.

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku rujukan

Refleksi

Objektif pelajaran tercapai hasil perbincangan dan penyemakan bersama dalam kelas.

No comments:

Post a Comment