MINGGU KEDUAPULUH LIMA
ISNIN (20 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Latar dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menghurai latar tempat, masa dan masyarakat dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Aktiviti kumpulan – menyenarai satu peristiwa untuk latar tempat dan masa. - menyenarai nama watak yang sesuai untuk latar masyarakat. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas dan aktiviti kumpulan berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 9.45 - 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan syarahan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti format karangan syarahan. |
Fokus utama | 8.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 12.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Kajian Masa Depan 4.BBB-buku teks m/s 197-200. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin format karangan syarahan. 3.Menyalin contoh karangan syarahan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Refleksi | Sesi P & P dbatalkan dan ditunda dalam sesi P & P yang lain. |
SELASA (21 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Ayat majmuk pancangan 1. Menyenarai tiga pola ayat majmuk pancangan. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai tiga pola ayat majmuk pancangan. 2. Menyambung beberapa ayat tunggal kepada ayat majmuk yang sesuai. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Nota individu – menyenarai tiga pola ayat majmuk pancangan dengan contoh. 3.Latihan individu – menyambung lima ayat tunggal kepada dua ayat majmuk. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan perbincangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Teknologi maklumat 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis karangan (Faedah menguasai kemahiran ICT ). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
RABU (22 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Pengajaran dalam novel Kabus di Perbukitan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menghuraikan pengajaran dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Kabus di Perbukitan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar ayat aktif dan ayat pasif – Latihan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif. 2. Menukar ayat pasif kepada ayat aktif. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat aktif, ayat pasif ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya. 2.Latihan individu / kelas a.Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif. b.Menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 80% daripada pelajar yang dipilih memberi jawapan yang betul.Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan .Latihan perlu diperbanyakkan lagi. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Nilai dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menghurai aspek nilai dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk. |
KHAMIS (23 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan perbincangan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Teknologi maklumat 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis karangan (Faedah menguasai kemahiran ICT ). |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 8.15 - 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan syarahan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti format karangan syarahan |
Fokus utama | 8.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 12.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Kajian Masa Depan 4.BBB-buku teks m/s 197-200. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin format karangan syarahan. 3.Menyalin contoh karangan syarahan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 12.05 – 12.40 p.m |
Tajuk | Cerpen Idola |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan individu - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
JUMAAT (24 JUN 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar ayat aktif dan ayat pasif – Latihan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif. 2. Menukar ayat pasif kepada ayat aktif. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat aktif, ayat pasif ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya. 2.Latihan individu / kelas a.Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif. b.Menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 70% daripada pelajar yang dipilih memberi jawapan yang betul.Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan .Latihan perlu diperbanyakkan lagi. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 10.40 – 11.40 a.m |
Tajuk | Ayat majmuk pancangan 1. Menyenarai tiga pola ayat majmuk pancangan. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai tiga pola ayat majmuk pancangan. 2. Menyambung beberapa ayat tunggal kepada ayat majmuk yang sesuai. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Nota individu – menyenarai tiga pola ayat majmuk pancangan dengan contoh. 3.Latihan individu – menyambung empat ayat tunggal kepada dua ayat majmuk. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai. |
No comments:
Post a Comment