MINGGU
KETIGAPULUH LAPAN
ISNIN ( 16 SEPTEMBER 2013 )
HARI MALAYSIA
|
|
SELASA (17 SEPTEMBER)
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Menulis topik
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menulis ayat topik.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –teknik menulis ayat topik yang betul.
2.Latihan
dalam kelas – menulis satu ayat topik berdasarkan isi yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan, buku kerja
|
Refleksi
|
Para pelajar
dapat menulis satu ayat topik dengan betul hasil perbincangan serta
latihan dalam kelas.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Pembetulan (karangan
rangsangan)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis karangan rangsangan yang betul.
|
Fokus Utama
|
12.1 aras
1(i)
|
Fokus
Sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis,
menjana idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB:
Kertas soalan Peperiksaan Percubaan SPM, kertas jawapan pelajar, skema
jawapan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – isi-isi karangan rangsangan
-
teknik menjawab soalan.
|
Refleksi
|
Sesi
pembetulan berjalan lancar sepanjang
pengawasan guru.
|
RABU (18 SEPTEMBER 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Menulis ayat
huraian,ayat contoh dan ayat penyimpul
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menulis ayat huraian, ayat contoh dan
ayat penyimpul dengan betul.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –teknik menulis ayat huraian,contoh dan penyimpul yang betul.
2.Latihan
dalam kelas – menulis satu ayat huraian, ayat contoh dan ayat penyimpul berdasarkan ayat topik yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan, buku kerja
|
Refleksi
|
Para pelajar
dapat menulis satu ayat huraian, ayat contoh dan ayat penyimpul dengan betul
hasil perbincangan serta latihan dalam
kelas.
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Melayu
|
Kelas
|
4K8 ( 39
orang )
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Pembetulan
(Peribahasa )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Mencari maksud peribahasa.
2. Melengkapkan peribahasa.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Latihan
dalam kelas
2.Perbincangan
kelas – jawapan latihan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Bahan
edaran, kamus peribahasa
|
Refleksi
|
Latihan
berjaya disiapkan serta dibincangkan jawapannya dalam kelas.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Sajak Tiba
waktunya, Cerpen Mellisa dan cerpen Biarkan Samudera
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan elemen sastera dalam sajak
dan cerpen.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –elemen sastera dalam sajak dan cerpen.
2.Para pelajar
menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Elemen
sastera dalam sajak dan cerpen berjaya dibincangkan.
|
KHAMIS (19 SEPTEMBER 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 40
orang )
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Peribahasa
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Mencari peribahasa yang sesuai
berdasarkan situasi.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Aktiviti
kelas
a.Kuiz
peribahasa.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan, kamus peribahasa
|
Refleksi
|
Kuiz
berjalan lancar, 90% daripada kumpulan pelajar dapat meneka peribahasa dengan
betul.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 ( 34
orang )
|
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Pembetulan
karangan respons terbuka
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Mengenal pasti kesilapan dalam penulisan
karangan.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
-jawapan
bagi setiap soalan bahagian karangan respon terbuka.
-teknik
menjawab soalan.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata,peribahasa
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Skema jawapan
Kertas 1 Bahagian B, jawapan pelajar
|
Refleksi
|
Sesi pembetulan
berjalan lancar.
|
JUMAAT ( 20 SEPTEMBER 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Rumusan
(Analisis soalan & menulis pendahuluan )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menganalisis soalan rumusan
2. Menulis pendahuluan rumusan.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Aktiviti
kelas
– teknik menganalisis
soalan rumusan
-menulis
pendahuluan rumusan yang betul.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 ( 34
orang )
|
Masa
|
10.40 –
11.40 a.m
|
Tajuk
|
Karangan perbincangan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis karangan lengkap.
|
Fokus Utama
|
12.1 aras
1(i)
|
Fokus
Sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis,
menjana idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
kerja
|
Aktiviti
|
1. Perbincangan kelas – perbincangan
jawapan antara guru dan pelajar.
2. Para pelajar menulis karangan lengkap
tentang kesan-kesan penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar sebagai
latihan pengukuhan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
Saturday, September 21, 2013
RPH Minggu 38
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment