MINGGU
KETIGAPULUH ENAM
ISNIN ( 2 SEPTEMBER 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 ( 41
orang )
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Menganalisis
jenis ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menulis ayat yang betul berdasarkan
jenis ayat yang diberikan.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Latihan
kelas
a.menulis
satu ayat dari petikan berdasarkan jenis ayat yang diberikan.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Objektif
pelajaran dicapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Sajak Adat
Sezaman & Sajak Tiba Waktunya
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan elemen sastera dalam sajak.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –elemen sastera dalam sajak.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Elemen
sastera dalam sajak berjaya dibincangkan.
|
SELASA (3 SEPTEMBER 2013)
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Mengenal
pasti jenis kata ganti nama diri
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menyenarai jenis kata ganti nama diri bagi kata nama
yang diberi.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Latihan
dalam individu – menyenaraikan jenis kata ganti nama diri bagi setiap kata
nama yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan, buku kerja
|
Refleksi
|
70% daripada
pelajar dapat menyenarai jenis kata ganti nama diri yang betul.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Ulangkaji
|
Aktiviti
|
1.Para
pelajar mengawas para pelajar mengulang kaji pelajaran.
2.Guru
mengawas para pelajar membuat
ulangkaji.
|
Refleksi
|
Sesi ulang
kaji berjalan lancar sepanjang
pengawasan guru.
|
RABU (4 SEPTEMBER 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Menganalisis
soalan rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenarai fokus utama, kata kunci ,
sinonim kata kunci serta fokus kedua
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
kerja, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – kaedah mencari fokus pertama , kata kunci, sinonim kata kunci dan
fokus kedua.
2.Para
pelajar mengisi ruangan berdasarkan arahan yang diberi..
|
Refleksi
|
Objektif
pelajaran tercapai hasil perbincangan kelas.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Sajak Mahsuri
dan Sajak Adat Sezaman
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan elemen sastera dalam sajak.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –elemen sastera dalam sajak.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Elemen sastera
dalam sajak berjaya dibincangkan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
KHAMIS (5 SEPTEMBER 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 ( 34
orang )
|
Masa
|
7.05 - 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Peperiksaan
Percubaan SPM( Geografi 1)
|
Refleksi
|
Peperiksaan berjalan dengan lancar sepanjang pengawasan
guru.
|
JUMAAT ( 6 SEPTEMBER 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan Berita
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan berita.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu:kemasyarakatan.
Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – format karangan berita
2.Para
pelajar menggunting berita daripada surat khabar sebagai contoh karangan berita.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 40
orang )
|
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
pasif kepada ayat aktif
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Mengenal pasti serta menyenarai subjek,
objek serta kata kerja pasif dalam ayat pasif.
2. Menukar ayat pasif kepada ayat aktif.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Latihan
kelas
a.menulis
subjek, objek dan kata kerja pasif daripada ayat pasif.
b.menukar
ayat pasif kepada ayat aktif.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Objektif
pelajaran dicapai hasil perbincangan jawapan dalam kelas.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 ( 34
orang )
|
Masa
|
10.40 – 11.40
a.m
|
Tajuk
|
Pembetulan Peperiksaan
Percubaan SPM ( Rumusan )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis rumusan yang lengkap.
|
Fokus Utama
|
12.1 aras
1(i)
|
Fokus
Sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis,
menjana idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Kertas
soalan Peperiksaan Percubaan SPM, kertas jawapan pelajar, skema jawapan
|
Aktiviti
|
1. Perbincangan kelas – perbincangan
jawapan antara guru dan pelajar.
2. Para pelajar menyalin jawapan.
|
Refleksi
|
Sesi
pembetulan berjalan lancar.
|
Thursday, September 5, 2013
RPH Minggu 36
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment