MINGGU
KETIGAPULUH SEMBILAN
ISNIN ( 23 SEPTEMBER 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 ( 41
orang )
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Membina ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Membina satu ayat berdasarkan perkataan
yang diberi.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – teknik membina ayat .
2.Latihan
kelas
a.membina
satu ayat daripada perkataan pasangan, memasang, dan dipasang.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Para pelajar
dapat membina satu ayat berdasarkan perkataan yang diberi hasil perbincangan
serta pembetulan dalam kelas.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Teknik
menjawab soalan pemahaman antologi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Mengenal pasti teknik menjawab soalan pemahaman
antologi.
2. Menjawab soalan pemahaman.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –teknik menjawab .
2.Latihan
kumpulan – menjawab soalan pemahaman berkaitan tajuk cerpen Ibu dan
Ceper,drama Gelanggang Tuk Wali, Prosa Klasik Merah Silu dan Seloka Emak Si
Randang.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Antologi
Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
serta latihan dalam berjaya dijalankan. Pelajar hanya didedahkan dengan
teknik menjawab soalan pemahaman dan setiap kumpulan berjaya menjawab soalan
pemahaman yang diberi setelah diberi rangka jawapan.
|
SELASA (24 SEPTEMBER 2013)
|
|
Subjek
|
Pemulihan Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Teknik
menjawab soalan novel
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Mengenal pasti teknik menjawab soalan
novel.
2. Menghuraikan persoalan dalam novel
Melunas Rindu.
3. Menghuraikan pengajaran dalam novel
Melunas Rindu.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –teknik menjawab .
2.Latihan
kumpulan – menghurai 4 persoalan dan 4 pengajaran dalam novel Melunas Rindu.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjaya dijalankan. Pelajar didedahkan teknik serta contoh jawapan yang
diterima.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Soalan pemahaman antologi ( Prosa Klasik )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Mengenal pasti teknik menjawab soalan
pemahaman prosa klasik antologi.
2. Menjawab soalan pemahaman.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –teknik menjawab .
2.Latihan
kumpulan – menjawab soalan pemahaman berkaitan tajuk Hikayat Siak, Hikayat
Langlang Buana, dan Hikayat Opu Daeng Menambun.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku, buku rujukan
|
Refleksi
|
Para pelajar
yang mewakili kumpulan berjaya menulis jawapan yang betul .
|
RABU (25 SEPTEMBER 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis rumusan.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Aktiviti
kelas
– menulis
rumusan lengkap
|
Refleksi
|
60% dapat
menguasai penulisan rumusan yang masih boleh diterima. Pelajar selebihnya
masih memerlukan bimbingan guru.
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K8 ( 39
orang )
|
Masa
|
8.15 – 9.25 a.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif.
2. Menukar ayat susunan biasa kepada ayat
susunan songsang.
3. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat
cakap pindah
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
-teknik menukar ayat aktif kepada ayat pasif
.
-teknik
menukar ayat susunan biasa kepada ayat songsang.
-teknik
menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
2.Latihan
kelas
a.menukar
satu ayat aktif kepada ayat pasif.
b.menukar
satu ayat susunan biasa kepada ayat susunan songsang.
c.menukar
satu ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Hasil perbincangan
kelas, pelajar yang dipilih dapat menyiapkan latihan dalam kelas.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
11.30 – 12.40
p.m
|
Tajuk
|
Teknik
menjawab soalan pemahaman antologi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Mengenal pasti teknik menjawab soalan pemahaman
antologi.
2. Menjawab soalan pemahaman.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –teknik menjawab .
2.Latihan
kumpulan – menjawab soalan pemahaman berkaitan tajuk cerpen Ibu dan
Ceper,drama Gelanggang Tuk Wali, Prosa Klasik Merah Silu dan Seloka Emak Si
Randang.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Antologi
Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Para pelajar
dapat menjawab soalan pemahaman yang diberikan.
|
KHAMIS (26 SEPTEMBER 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 40
orang )
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Membina ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Membina satu ayat berdasarkan perkataan
yang diberi.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – teknik membina ayat .
2.Latihan
kelas
a.membina
satu ayat daripada perkataan pasangan, memasang, dan dipasang.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Para pelajar
dapat membina satu ayat berdasarkan perkataan yang diberi hasil perbincangan
serta pembetulan dalam kelas.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 ( 34
orang )
|
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
cakap ajuk kepada cakap pindah dan sebaliknya.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat
cakap pindah.
2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat
cakap ajuk.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
-teknik menukar ayat cakap pindah kepada
ayat cakap ajuk.
-teknik
menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
2.Latihan
kelas
a.menukar
satu ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk.
b.menukar
satu ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Hasil perbincangan
kelas, pelajar yang dipilih dapat menyiapkan latihan dalam kelas.
|
JUMAAT (27 SEPTEMBER 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Rumusan (
perenggan isi dan kesimpulan)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis enam isi-isi tersurat.
2. Menulis dua isi-isi tersirat.
3. Menulis satu ayat kesimpulan.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Aktiviti
kelas
– menulis isi tersurat yang terdiri daripada enam isi
dalam satu perenggan.
-menulis isi tersirat yang terdiri daripada dua isi
dalam satu perenggan.
-menulis satu
ayat kesimpulan dalam satu perenggan.
|
Refleksi
|
Hasil
perbincangan jawapan dalam kelas , para pelajar dapat menghasilkan aktiviti
kelas.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
10.40 – 11.40
a.m
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis rumusan lengkap.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Aktiviti
kelas
– menulis
rumusan lengkap dalam kelas
|
Refleksi
|
90% daripada
pelajar dapat menyiapkan latihan rumusan yag diberi.
|
Thursday, October 3, 2013
RPH Minggu 39
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment