Sunday, September 15, 2013

RPH Minggu 37



MINGGU KETIGAPULUH TUJUH
ISNIN ( 9 SEPTEMBER 2013 )

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K5 ( 41 orang )
Masa
7.05 – 8.15 a.m
Tajuk
Membina ayat daripada peribahasa
Objektif
Pada akhir pelajaran, para pelajar dapat:
1.       Membina satu ayat berdasarkan peribahasa.
Fokus Utama
9.1 aras 1 (iv)
Fokus Sampingan
8.1 aras 1 (i)
Aktiviti
1.Perbincangan kelas – teknik membina ayat berdasarkan peribahasa.
2.Latihan kelas
a.membina satu ayat  daripada perkataan ayam tambatan.hangat-hangat tahi ayam, ibarat ayam telur sebiji riuh sekampung
Sistem bahasa
Sintaksis, kosa kata
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana idea
                  Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku kerja, buku rujukan, kamus peribahasa
Refleksi
Para pelajar dapat membina satu ayat berdasarkan peribahasa yang diberi hasil perbincangan serta pembetulan dalam kelas.

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K7 (40 orang)
Masa
9.45 – 10.55 a.m
Tajuk
Hikayat Khoja Maimun & Cerpen Biarkan Samudera
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
1.       Menjelaskan elemen sastera dalam prosa.
Fokus utama
 10.1  Aras 1 (iv)
Fokus sampingan
9.1 Aras 1 (i)
Aktiviti
1.Perbincangan kelas –elemen sastera dalam prosa.
2.Para pelajar menyalin nota.
Sistem bahasa
Sintaksis, sebutan & intonasi
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu
2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea
            Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Antologi Harga Remaja, buku rujukan
Refleksi
Elemen sastera dalam cerpen berjaya dibincangkan.

SELASA (10 SEPTEMBER 2013)

Subjek
Pemulihan Bahasa Malaysia
Kelas
4K7 (40 orang)
Masa
7.05 – 8.15 a.m
Tajuk
Menulis ayat tanya
Objektif
Pada akhir pelajaran, para pelajar dapat:
1.       Menulis ayat tanya berdasarkan rangkai kata yang diberi.
Fokus utama
8.1  Aras 1 (iv)
Fokus sampingan
9.1 Aras 1 (i)
Aktiviti
1.Perbincangan kelas – Fungsi kata tanya dan kaedah membina ayat tanya.
2.Latihan dalam kelas – menulis satu ayat tanya  berdasarkan rangkai kata dalam enam ayat biasa yang diberi.
Sistem bahasa
Sintaksis, kosa kata
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT: KB-menjana idea
            Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku rujukan, buku kerja
Refleksi
Hasil perbincangan serta pembetulan dalam kelas, para pelajar berjaya menghasilkan ayat tanya yang sesuai.

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
5K3 (34 orang)
Masa
8.15 – 9.25 a.m
Tajuk
Pembetulan (Pemahaman)
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjawab soalan pemahaman.
Fokus Utama
12.1 aras 1(i)
Fokus Sampingan
8.3 aras 1 (i)
Sistem bahasa
Sintaksis, kosa kata
Pengisian kurikulum
1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis, menjana idea
            Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Kertas soalan Peperiksaan Percubaan SPM, kertas jawapan pelajar, skema jawapan
Aktiviti
1.Perbincangan kelas – jawapan soalan pemahaman petikan serta KOMSAS.
                                       - teknik menjawab soalan.
Refleksi
Sesi pembetulan  berjalan lancar sepanjang pengawasan guru.

RABU (11 SEPTEMBER 2013)

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K7 (40 orang)
Masa
7.05 - 8.15 a.m
Tajuk
Menganalisis soalan rumusan
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menulis perenggan isi tersurat, isi tersirat dan penutup.
Fokus utama
12.1 aras 1 (i)
Fokus sampingan
8.3 aras 1 (i)
Sistem bahasa
Sintaksis , kosa kata
Pengisian kurikulum
1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
            Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku kerja, buku rujukan
Aktiviti
1.Perbincangan kelas – kaedah menulis perenggan untuk isi tersurat, isi tersirat dan penutup.
2.Para pelajar menulis perenggan isi tersurat, isi tersirat dan penutup.
Refleksi
Objektif pelajaran tercapai hasil perbincangan kelas.

Subjek
Pemulihan Bahasa Melayu
Kelas
4K8 ( 39 orang )
Masa
8.15 – 9.25 a.m
Tajuk
Pembetulan ( Tatabahasa & peribahasa )
Objektif
Pada akhir pelajaran, para pelajar dapat:
1.       Membina satu  ayat berdasarkan kata.
2.       Menyenarai jenis kata dan ayat.
3.       Menyenarai dan membetulkan kesalahan ejaan, imbuhan, istilah serta kesalahan tatabahasa.
Fokus Utama
9.1 aras 1 (iv)
Fokus Sampingan
8.1 aras 1 (i)
Aktiviti
1.       Para pelajar menduduki ujian penilaian.
Sistem bahasa
Sintaksis, kosa kata
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana idea
                  Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku kerja, buku rujukan
Refleksi
Ujian penilaian berjalan lancar.

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K5 (41 orang)
Masa
11.30 – 12.40 p.m
Tajuk
Cerpen Israk dan Pemain Catur
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
1.       Menjelaskan elemen sastera dalam cerpen.
Fokus utama
 10.1  Aras 1 (iv)
Fokus sampingan
9.1 Aras 1 (i)
Aktiviti
1.Perbincangan kelas –elemen sastera dalam cerpen.
2.Para pelajar menyalin nota.
Sistem bahasa
Sintaksis, sebutan & intonasi
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu
2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea
            Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Antologi Harga Remaja, buku rujukan
Refleksi
Elemen sastera dalam cerpen berjaya dibincangkan.

KHAMIS (12 SEPTEMBER 2013)

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K7 ( 40 orang )
Masa
7.05 – 8.15 a.m
Tajuk
Peribahasa
Objektif
Pada akhir pelajaran, para pelajar dapat:
1.       Mencari maksud peribahasa.
Fokus Utama
9.1 aras 1 (iv)
Fokus Sampingan
8.1 aras 1 (i)
Aktiviti
1.Aktiviti kelas
a.Melukis ilustrasi peribahasa bersama maksudnya.
Sistem bahasa
Sintaksis, kosa kata
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana idea
                  Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku kerja, buku rujukan, kamus peribahasa, buku lukisan
Refleksi
Para pelajar dapat menghasilkan lukisan berdasarkan peribahasa serta maksudnya.

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
5K3 ( 34 orang )
Masa
7.05 - 8.15 a.m
Tajuk
Pembetulan ( Tatabahasa & peribahasa )
Objektif
Pada akhir pelajaran, para pelajar dapat:
1.       Membina ayat berdasarkan kata majmuk.
2.       Menukar ayat pasif kepada ayat aktif.
3.       Menyenarai dan membetulkan kesalahan ejaan, imbuhan, istilah serta kesalahan tatabahasa.
4.       Membina satu ayat berdasarkan peribahasa.
Fokus Utama
9.1 aras 1 (iv)
Fokus Sampingan
8.1 aras 1 (i)
Aktiviti

Sistem bahasa
Sintaksis, kosa kata
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana idea
                  Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku kerja, buku rujukan, kamus peribahasa
Refleksi
Peperiksaan  berjalan dengan lancar sepanjang pengawasan guru.

JUMAAT ( 13 SEPTEMBER 2013 )

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K5 (41 orang)
Masa
7.05 – 8.15 a.m
Tajuk
Karangan rangsangan
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengembang  perenggan isi.
Fokus utama
12.1 aras 1 (i)
Fokus sampingan
8.3 aras 1 (i)
Sistem bahasa
Sintaksis , kosa kata
Pengisian kurikulum
1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
            Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku teks, buku rujukan
Aktiviti
1.Aktiviti kelas – kaedah menulis ayat topik, ayat contoh, ayat huraian dan ayat penyimpul.
2.Aktiviti berkumpulan – melengkapkan jadual berkaitan penulisan ayat topik, ayat huraian, ayat contoh dan ayat penyimpul.
Refleksi
Perbincangan kelas berjalan lancar.

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
5K3 ( 34 orang )
Masa
10.40 – 11.40 a.m
Tajuk
Pembetulan Peperiksaan Percubaan SPM ( Novel )
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjawab soalan novel.
Fokus Utama
12.1 aras 1(i)
Fokus Sampingan
8.3 aras 1 (i)
Sistem bahasa
Sintaksis, kosa kata
Pengisian kurikulum
1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis, menjana idea
            Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Kertas soalan Peperiksaan Percubaan SPM, kertas jawapan pelajar, skema jawapan
Aktiviti
1.       Perbincangan kelas – perbincangan jawapan antara guru dan pelajar.
2.       Para pelajar menyalin jawapan.
Refleksi
Sesi pembetulan berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment