MINGGU KETUJUH BELAS
ISNIN (23 APRIL 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 -
8.15 a.m
|
Tajuk
|
Pengajaran
dalam novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghuraikan pengajaran dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
3.Latihan
kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya
satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
9.45 - 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Pengajaran
dalam novel Kabus di Perbukitan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghuraikan pengajaran dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
3.Latihan
kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Kabus di Perbukitan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya
satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi.
|
SELASA (24 APRIL 2012)
CUTI REHAT KHAS
|
|
RABU (25 APRIL 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Menukar Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah dan sebaliknya)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat
cakap pindah.
2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat
cakap ajuk.
|
Fokus utama
|
8.1 aras
1(i)
|
Fokus
sampingan
|
2.1 aras 1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontekstual
4.BBB: Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
2.Penulisan
nota
3.Latihan kelas
a.Menukar
tiga ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 ( 29 orang)
|
Masa
|
10.20 -11.30
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
rangsangan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui pengenalan dan panduan
penulisan karangan rangsangan.
|
Fokus utama
|
12.3 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata, peribahasa
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:Ekonomi
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
4.BBB-Bahan
edaran, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru – teknik penulisan jawapan
karangan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Karangan
wawancara
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan
wawancara.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks m/s 172-179.
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan wawancara.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
KHAMIS (26 APRIL 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 ( 36 orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
pendapat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis
karangan pendapat.
|
Fokus utama
|
12.3 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata, peribahasa
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:Pendidikan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
4.BBB-Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru – rangka jawapan karangan.
3.Latihan
kumpulan – menulis karangan
(Perbincangan mengenai kepentingan mengetahui sejarah penubuhan negara ).
|
Refleksi
|
Perbincangan
dan latihan dalam kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Frasa nama )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui binaan frasa nama.
2. Menyenarai fungsi frasa nama.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
teks , buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Latihan
membina ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Membina ayat dengan betul.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
3.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
individu
– membina ayat dengan betul daripada enam
perkataan yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-mengkategori, menganalisis
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
JUMAAT (27 APRIL 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 ( 34 orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
rangsangan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui pengenalan dan panduan
penulisan karangan rangsangan.
|
Fokus utama
|
12.3 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata, peribahasa
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:Ekonomi
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
4.BBB-Bahan
edaran, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru – teknik penulisan jawapan
karangan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (34
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Frasa nama )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui binaan frasa nama.
2. Menyenarai fungsi frasa nama.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
teks , buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph untuk minggu ke 16 dan 17.
ReplyDeleteIanya kemas, lengkap dan menarik. Sila kekalkan usaha murni ini.
Lebih elok lagi kalau blog rph ini dapat digunakan bagi meningkatkan pencapaian akademik pelajar kita.