MINGGU KEENAM
BELAS
ISNIN (16 APRIL 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (30
orang)
|
Masa
|
7.05 - 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Latar dalam
novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai latar tempat, masa dan
masyarakat dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
3.Aktiviti
kumpulan – menyenarai satu peristiwa untuk latar tempat dan masa.
-
menyenarai nama watak yang sesuai untuk latar masyarakat.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan aktiviti kumpulan berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Latar dalam
novel Kabus di Perbukitan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai latar tempat, masa dan
masyarakat dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Kabus di Perbukitan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
SELASA (17 APRIL 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Binaan dan
teknik plot dalam novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghuraikan binaan dan teknik plot
dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
3.Latihan
individu – menyusun peristiwa berdasarkan novel.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyusun peristiwa mengikut kronologi.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
10.55 –
12.05 p.m
|
Tajuk
|
Latar dalam
novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai latar tempat, masa dan
masyarakat dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
3.Aktiviti
kumpulan – menyenarai satu peristiwa untuk latar tempat dan masa.
-
menyenarai nama watak yang sesuai untuk latar masyarakat.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan aktiviti kumpulan berjalan lancar.
|
RABU (18 APRIL 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Menganalisis ayat )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenarai kata nama terbitan daripada
petikan.
2. Memisahkan ayat majmuk kepada ayat
tunggal.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi (
kata nama terbitan ), sintaksis ( ayat majmuk, ayat tunggal)
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
teks , buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Latihan
individu
-menyenarai
empat kata nama terbitan daripada petikan.
-memisahkan
ayat majmuk kepada dua ayat tunggal.
|
Refleksi
|
Latihan
dalam kelas berjaya disiapkan oleh pelajar dalam masa yang ditetapkan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (30
orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Karangan
wawancara
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan
wawancara.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu:kemasyarakatan,
kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks m/s 172-179.
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan wawancara.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Refleksi
|
Tiada sesi
pengajaran dan pembelajaran memandangkan pelajar menghadiri ceramah anti
dadah.
|
KHAMIS (19 APRIL 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 ( 36 orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
pendapat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis
karangan pendapat.
|
Fokus utama
|
12.3 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras
1(i)
|
Sistem bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata, peribahasa
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:Pendidikan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
4.BBB-Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru – rangka jawapan karangan.
3.Latihan
individu – menulis karangan (Pendapat
mengenai penubuhan institusi pendidikan berasaskan kemahiran ).
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Latihan
membina ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Membina ayat dengan betul.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
3.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
individu
– membina ayat dengan betul daripada enam
perkataan yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-mengkategori, menganalisis
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (30
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Membina ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Mengenal pasti teknik/panduan membina
ayat dengan betul.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
3.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Nota
individu – menulis panduan membina ayat dengan betul.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-mengkategori, menganalisis
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
JUMAAT (20 APRIL 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15 a.m
|
Tajuk
|
Karangan
wawancara
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan
wawancara.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks m/s 172-179.
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan wawancara.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Membina ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Mengenal pasti teknik/panduan membina
ayat dengan betul.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
3.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Nota
individu – menulis panduan membina ayat dengan betul.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-mengkategori, menganalisis
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
SABTU (21 APRIL 2012-GANTIAN KHAMIS)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
8.05 – 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Nilai dalam novel Kabus di Perbukitan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai aspek nilai dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Kabus di Perbukitan, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
9.45 – 10.45 a.m
|
Tajuk
|
Nilai dalam novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai aspek nilai dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (30
orang)
|
Masa
|
10.45 – 11.45
a.m
|
Tajuk
|
Nilai dalam novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai aspek nilai dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
|
Sistem bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk.
|
No comments:
Post a Comment