MINGGU KEEMPAT BELAS
ISNIN ( 2 APRIL 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Watak dan perwatakan dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai watak dalam novel. 2. Menghurai perwatakan bagi setiap watak dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan –menjelas peristiwa yang berkaitan dengan perwatakan watak |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 90% daripada kumpulan pelajar dapat menjelas peristiwa berkaitan perwatakan watak. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Watak dan perwatakan dalam novel Kabus di Perbukitan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai watak dalam novel. 2. Menghurai perwatakan bagi setiap watak dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan –menyenarai watak dan menjelaskan perwatakan setiap watak |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Kabus di Perbukitan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 85% daripada kumpulan pelajar dapat menyenarai watak dan menjelaskan perwatakan watak. |
SELASA (3 ARIL 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (40 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Tema dan Persoalan novel Melunas Rindu. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menjelaskan persoalan novel. 2. Menghuraikan tema novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Aktiviti berkumpulan – menyenarai peristiwa dan contoh berdasarkan persoalan novel. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Disiplin pelajar masih terkawal. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (34 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Watak dan perwatakan dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyenarai watak dalam novel. 2. Menghurai perwatakan bagi setiap watak dalam novel. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan –menjelas peristiwa yang berkaitan dengan perwatakan watak |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 90% daripada kumpulan pelajar dapat menjelas peristiwa berkaitan perwatakan watak. |
RABU (4 APRIL 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.05 – 9.55 a.m |
Tajuk | Analisis ayat majmuk. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti binaan ayat dari segi jenis ayatnya, subjek dan predikatnya serta bahagian-bahagian lain. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Para pelajar menyalin nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan, buku teks m/s 234-235, 242-243. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 ( 29 orang) |
Masa | 10.40 – 11.40 a.m |
Tajuk | Karangan laporan ( Jenis Kajian ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti format karangan laporan jenis kajian. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Alam sekitar 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku teks m/s 119-126. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Nota individu – menyalin format laporan kajian. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4k7 ( 34 orang) |
Masa | 11.40 – 12.40 p.m |
Tajuk | Karangan laporan ( Jenis Kajian ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti format karangan laporan jenis kajian. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Alam sekitar 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku teks m/s 118-126. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Nota individu – menyalin format laporan kajian. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
KHAMIS (5 APRIL 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan wawancara |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti format karangan wawancara. |
Fokus utama | 8.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 12.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Kajian Masa Depan 4.BBB-buku teks m/s 122-124. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin format karangan wawancara. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (34 orang) |
Masa | 10.20 - 11.30 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( kata tugas ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti kata prakalusa, kata prafrasa dan kata pascakata. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata tugas ), kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 144-147 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Para pelajar menyalin nota. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 11.30 -12.40 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( kata tugas ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti kata praklausa, kata prafrasa dan kata pascakata. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata tugas ), kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 144-147. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Para pelajar menyalin nota. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
JUMAAT (6 APRIL 2012) CUTI UMUM SEMPENA GOOD FRIDAY
|
No comments:
Post a Comment