MINGGU KETUJUH
ISNIN (13 FEBRUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Cerpen Ibu dan Ceper. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.45 – 10.20 a.m |
Tajuk | Drama Tiang Cengal Dinding Sayung |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis drama. 2. Menghurai tema, dan persoalan. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. 3.Aktviti ’ Kerusi Panas’ |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hanya 2 elemen sastera iaitu tema dan persoalan yang dapat dibincangkan kerana kekangan masa. Elemen-elemen lain akan dibincangkan semasa P& P pada hari Sabtu ganti. |
SELASA (14 FEBRUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Drama Gelanggang Tuk Wali |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis drama. 2. Menghurai gaya bahasa,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 ( 40 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Pantun Empat Kerat ( Jenaka dan Sindiran) & Sajak Di Perpustakaan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan ciri-ciri pantun. 2. Menyatakan maksud pantun. 3. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. 4. Menyatakan maksud sajak. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan kumpulan - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
RABU (15 FEBRUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan cerpen |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan cerpen. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Kajian Masa Depan 4.BBB-buku rujukan, buku teks 73 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru– merangka karangan berdasarkan binaan plot. 3.Latihan individu – menulis karangan cerpen yang lengkap diberi permulaan cerpen. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (35 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar ayat aktif kepada ayat pasif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti subjek dan objek dalam ayat. 2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat aktif, ayat pasif ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat aktif kepada ayat pasif. 2.Latihan kelas a.Menukar dua ayat aktif kepada ayat pasif. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar ayat pasif kepada ayat aktif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat pasif kepada ayat aktif. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat aktif, ayat pasif ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat pasif kepada ayat aktif. 2.Latihan kelas a.Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif. b.Menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
KHAMIS (16 FEBRUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Rumusan ( Teknik Penulisan Rumusan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti teknik penulisan rumusan. 2. Menulis pendahuluan rumusan. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Penerangan guru – teknik penulisan rumusan 2.Soal jawab. 3.Latihan pengukuhan dalam kelas – menulis pendahuluan berdasarkan arahan yang diberi. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa (Frasa Kerja, Pola ayat FN+FK) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti ayat berpola FN + FK . 2. Mengenal pasti jenis pelengkap dalam predikat ayat yang berpola FN+FKttr |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( frasa kerja, frasa nama, ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 89-91 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Aktiviti kelas – mengenal pasti jenis pelengkap dalam 5 ayat berpola FN + FKttr |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. Para pelajar dapat mengesan dan menyenarai jenis pelengkap dalam ayat berpola FN+FK hasil perbincangan kelas. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (40 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Rumusan ( Teknik Penulisan Rumusan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti teknik penulisan rumusan. 2. Mengenal pasti fokus pertama dan fokus kedua dalam arahan. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Penerangan guru – teknik penulisan rumusan 2.Soal jawab. 3.Latihan pengukuhan dalam kelas - pelajar menyatakan fokus pertama dan fokus kedua dalam dua arahan yang diberi. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
JUMAAT (17 FEBRUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Rumusan ( Teknik Penulisan Rumusan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti teknik penulisan rumusan. 2. Mengenal pasti fokus pertama dan fokus kedua dalam arahan. 3. Menulis pendahuluan rumusan. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Penerangan guru – teknik penulisan rumusan 2.Soal jawab. 3.Latihan pengukuhan dalam kelas – menulis pendahuluan berdasarkan arahan yang diberi. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (40 orang) |
Masa | 9.40 - 10.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Menukar ayat pasif kepada ayat aktif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat pasif kepada ayat aktif. |
Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat aktif, ayat pasif ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat pasif kepada ayat aktif. 2.Latihan kelas a.Menukar dua ayat aktif kepada ayat pasif. b.Menukar dua ayat pasif kepada ayat aktif. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
No comments:
Post a Comment