Friday, February 3, 2012

RPH MINGGU 5

MINGGU KELIMA

ISNIN (30 JANUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S3 (29 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Prosa Tradisional – Pelayaran yang Penuh Peristiwa

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan sinopsis prosa.

2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Harga Remaja

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera dapat dibincangkan.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (36 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Prosa Tradisional – Hikayat Langlang Buana

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan sinopsis prosa.

2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

SELASA (31 JANUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (35 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Prosa Tradisional – Pelayaran yang Penuh Peristiwa

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan sinopsis prosa.

2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Harga Remaja

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera dapat dibincangkan.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K7 (39 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Prosa Tradisional – Pelayaran yang Penuh Peristiwa

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan sinopsis prosa.

2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Harga Remaja

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera dapat dibincangkan.

RABU (1 FEBRUARI 2012)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (35 orang)

Masa

9.45 - 10.55 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata kerja , kata kerja tak transitif, kata kerja transitif)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja tak transitif.

2. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja transitif.

3. Mengenal pasti pelengkap dalam ayat.

4. Mengenal pasti objek dalam ayat.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( kata kerja, kata kerja tak transitif, kata kerja transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – maksud dan bentuk kata kerja tak tansitif.

2. Para pelajar menyalin nota

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S3 (29 orang)

Masa

10.55 – 12.05 P.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata kerja , kata kerja tak transitif, kata kerja transitif)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja tak transitif.

2. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja transitif.

3. Mengenal pasti pelengkap dalam ayat.

4. Mengenal pasti objek dalam ayat.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( kata kerja, kata kerja tak transitif, kata kerja transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – maksud dan bentuk kata kerja tak tansitif.

2. Para pelajar menyalin nota

3Latihan dalam kelas – aktiviti 2(a) m/s 64.

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar.

KHAMIS (2 FEBRUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S3 (29 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Kaedah Pengembangan Isi

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti serta membezakan ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh dalam perenggan isi.

2. Menulis satu perenggan isi yang lengkap dan mantap.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontruktivisme

4.BBB: Bahan edaran, buku teks

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – ayat topik, ayat huraian dan ayat penyimpul

2.Para pelajar menyalin nota.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan .

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (36 orang)

Masa

9.45 - 10.55 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata Adjektif, Kata Adjektif Terbitan,Kata Penguat dan Frasa Adjektif )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti fungsi kata penguat.

2. Mengenal pasti ayat berpola FN + FA .

3. Mengenal pasti peluasan ayat berpola FN + FA.

4. Mengenal pasti ayat adjektif terbitan.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( Kata adjektif, kata penguat, frasa adjektif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 55-59,65-69

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kelas – mengelas pola ayat yang diperluas.

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar. Para pelajar dapat mengesan kesilapan hasil perbincangan kelas.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K7 (38 orang)

Masa

10.55 – 12.05 p.m

Tajuk

Perenggan penutup

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti kaedah menulis perenggan penutup

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan, ICT

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru

3.Para pelajar menyalin nota.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Latihan akan diberikan dalam sesi P & P akan datang.

JUMAAT (3 FEBRUARI 2012)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S3 (35 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Perenggan penutup

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti kaedah menulis perenggan penutup

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru

3.Para pelajar menyalin nota.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Latihan akan diberikan dalam sesi P & P akan datang.

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K7 (39 orang)

Masa

9.40 - 10.40 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata kerja , kata kerja transitif)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja transitif.

2. Mengenal pasti kata kerja transitif dan objek dalam ayat aktif.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( kata kerja, kata kerja transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – maksud dan bentuk kata kerja tansitif.

2.Aktiviti kumpulan dan kelas – mengenal pasti dan menyenarai objek berdasarkan aktiviti 1 dan 2.

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar. Hasil perbincangan kelas melalui aktiviti yang dijalankan, para pelajar dapat mengenal pasti kesilapan yang dilakukan.

No comments:

Post a Comment