MINGGU KELIMA
ISNIN (30 JANUARI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Pelayaran yang Penuh Peristiwa |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis prosa. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera dapat dibincangkan. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Hikayat Langlang Buana |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis prosa. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
SELASA (31 JANUARI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Pelayaran yang Penuh Peristiwa |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis prosa. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera dapat dibincangkan. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (39 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Pelayaran yang Penuh Peristiwa |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis prosa. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera dapat dibincangkan. |
RABU (1 FEBRUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (35 orang) |
Masa | 9.45 - 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata kerja , kata kerja tak transitif, kata kerja transitif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja tak transitif. 2. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja transitif. 3. Mengenal pasti pelengkap dalam ayat. 4. Mengenal pasti objek dalam ayat. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata kerja, kata kerja tak transitif, kata kerja transitif) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – maksud dan bentuk kata kerja tak tansitif. 2. Para pelajar menyalin nota |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 P.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata kerja , kata kerja tak transitif, kata kerja transitif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja tak transitif. 2. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja transitif. 3. Mengenal pasti pelengkap dalam ayat. 4. Mengenal pasti objek dalam ayat. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata kerja, kata kerja tak transitif, kata kerja transitif) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – maksud dan bentuk kata kerja tak tansitif. 2. Para pelajar menyalin nota 3Latihan dalam kelas – aktiviti 2(a) m/s 64. |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. |
KHAMIS (2 FEBRUARI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Kaedah Pengembangan Isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti serta membezakan ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh dalam perenggan isi. 2. Menulis satu perenggan isi yang lengkap dan mantap. |
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontruktivisme 4.BBB: Bahan edaran, buku teks |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – ayat topik, ayat huraian dan ayat penyimpul 2.Para pelajar menyalin nota. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan . |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.45 - 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata Adjektif, Kata Adjektif Terbitan,Kata Penguat dan Frasa Adjektif ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti fungsi kata penguat. 2. Mengenal pasti ayat berpola FN + FA . 3. Mengenal pasti peluasan ayat berpola FN + FA. 4. Mengenal pasti ayat adjektif terbitan. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata adjektif, kata penguat, frasa adjektif) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 55-59,65-69 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Aktiviti kelas – mengelas pola ayat yang diperluas. |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. Para pelajar dapat mengesan kesilapan hasil perbincangan kelas. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (38 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Perenggan penutup |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti kaedah menulis perenggan penutup |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan, ICT 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Para pelajar menyalin nota. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Latihan akan diberikan dalam sesi P & P akan datang. |
JUMAAT (3 FEBRUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Perenggan penutup |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti kaedah menulis perenggan penutup |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Para pelajar menyalin nota. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Latihan akan diberikan dalam sesi P & P akan datang. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (39 orang) |
Masa | 9.40 - 10.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata kerja , kata kerja transitif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja transitif. 2. Mengenal pasti kata kerja transitif dan objek dalam ayat aktif. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata kerja, kata kerja transitif) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – maksud dan bentuk kata kerja tansitif. 2.Aktiviti kumpulan dan kelas – mengenal pasti dan menyenarai objek berdasarkan aktiviti 1 dan 2. |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. Hasil perbincangan kelas melalui aktiviti yang dijalankan, para pelajar dapat mengenal pasti kesilapan yang dilakukan. |
No comments:
Post a Comment