MINGGU KEENAM
|
ISNIN (6 FEBRUARI 2012) CUTI MAULIDUR RASUL
| |
|
SELASA (7 FEBRUARI 2012)
| |
| Subjek | Bahasa Malaysia |
| Kelas | 4K3 (35 orang) |
| Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
| Tajuk | Cerpen Ibu dan Ceper. |
| Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
| Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
| Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
| Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
| Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
| Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
| Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
|
| |
| Subjek | Bahasa Malaysia |
| Kelas | 4K7 (40 orang) |
| Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
| Tajuk | Cerpen Ibu dan Ceper. |
| Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
| Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
| Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
| Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
| Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
| Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
| Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
|
RABU (8 FEBRUARI 2012) CUTI SAKIT
| |
|
KHAMIS (9 FEBRUARI 2012)
| |
| Subjek | Bahasa Malaysia |
| Kelas | 4S3 (29 orang) |
| Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
| Tajuk | Perenggan penutup |
| Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti kaedah menulis perenggan penutup |
| Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
| Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
| Sistem bahasa | Sintaksis |
| Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran |
| Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Para pelajar menyalin nota. 4.Latihan individu – menulis perenggan penutup berdasarkan rangka jawapan. |
| Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
|
| |
| Subjek | Bahasa Malaysia |
| Kelas | 5S2 (36 orang) |
| Tajuk | Membetulkan kesalahan istilah dan tatabahasa |
| Objektif | Pada akhir pelajaran, para pelajar dapat: 1. Mengenal pasti dan membetulkan kesalahan istilah atau kata dan kesalahan tatabahasa. |
| Fokus Utama | 8.1 aras 1 (iv) |
| Fokus sampingan | 3.1 aras 1 (i) |
| Aktiviti | 1.Latihan individu -mengenal pasti dan menyenarai satu kesalahan istilah atau kata dan satu kesalahan tatabahasa dalam setiap enam ayat yang diberi. |
| Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi |
| Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:Tanggungjawab, kerjasama 3.KBT:KB –mengkategori, menganalisis 4.BBM: Buku rujukan |
| Refleksi | Hasil penyemakan guru, 80% daripada pelajar berjaya menyenarai kesalahan istilah serta kesalahan tatabahasa dalam ayat. |
|
| |
| Subjek | Bahasa Malaysia |
| Kelas | 4K7 (40 orang) |
| Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
| Tajuk | Perenggan penutup |
| Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti kaedah menulis perenggan penutup |
| Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
| Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
| Sistem bahasa | Sintaksis |
| Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran |
| Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Para pelajar menyalin nota. 4.Latihan individu – menulis perenggan penutup berdasarkan rangka jawapan. |
| Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
|
JUMAAT (10 FEBRUARI 2012)
| |
| Subjek | Bahasa Malaysia |
| Kelas | 4K3 ( 35 orang) |
| Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
| Tajuk | Karangan Pendapat (Kesan buruk gejala cetak rompak) |
| Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan bertulis. |
| Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
| Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
| Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
| Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Sosioekonomi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku rujukan |
| Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu (pelajar)– menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup karangan. |
| Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
|
| |
| Subjek | Bahasa Malaysia |
| Kelas | 4K7 (40 orang) |
| Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
| Tajuk | Tatabahasa ( Menukar ayat aktif kepada ayat pasif) |
| Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti subjek dan objek dalam ayat. 2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif. |
| Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
| Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
| Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat aktif, ayat pasif ) |
| Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
| Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat aktif kepada ayat pasif. 2.Latihan kelas a.Menukar dua ayat aktif kepada ayat pasif. |
| Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
|
SABTU (11 FEBRUARI 2012 – GANTIAN KHAMIS)
| |
| Subjek | Bahasa Malaysia |
| Kelas | 4S3 (29 orang) |
| Masa | 7.05 – 8.05 a.m |
| Tajuk | Tatabahasa ( Menukar ayat aktif kepada ayat pasif) |
| Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti subjek dan objek dalam ayat. 2. Cara menukar ayat aktif kepada ayat pasif. |
| Fokus utama | 8.1 aras 1(i) |
| Fokus sampingan | 2.1 aras 1(i) |
| Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat aktif, ayat pasif ) |
| Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
| Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat aktif kepada ayat pasif. |
| Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.Latihan akan diberi dalam sesi P & P tatabahasa yang akan datang. |
|
| |
| Subjek | Bahasa Malaysia |
| Kelas | 5S2 (36 orang) |
| Masa | 9.15 – 10.15 a.m |
| Tajuk | Cerpen Pahlawan Buntung |
| Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
| Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
| Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
| Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan individu - Melengkapkan teks. |
| Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
| Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
| Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
|
| |
| Subjek | Bahasa Malaysia |
| Kelas | 4K7 (40 orang) |
| Masa | 10.15 – 11.15 a.m |
| Tajuk | Drama Gelanggang Tuk Wali |
| Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis drama. 2. Menghurai gaya bahasa,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
| Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
| Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
| Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. |
| Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
| Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
| Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan. |
RPH Minggu 5-6 bagi Tahun 2012 dikemas kini dan lengkap.
ReplyDelete