MINGGU KETIGA
ISNIN (16 JANUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 ( 29 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Sajak Harga Remaja |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud sajak. 2. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan kumpulan - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Sajak Dirgahayu Bahasaku |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud sajak. 2. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan kumpulan - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
SELASA (17 JANUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 ( 34 orang) |
Masa | 8.15 – 9.15 a.m |
Tajuk | Sajak Harga Remaja |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud sajak. 2. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan kumpulan - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 ( 38 orang) |
Masa | 11.40 – 12.40 p.m |
Tajuk | Sajak Harga Remaja |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan maksud sajak. 2. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan kumpulan - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
RABU (18 JANUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan Ulasan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan ulasan drama |
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku teks m/s 21, 22, buku rujukan, nota Antologi Harga Remaja |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -menulis karangan ulasan berdasarkan mana-mana drama dalam Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan 80% berjaya menghasilkan karangan ulasan berdasarkan format yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (34 orang) |
Masa | 9.45 - 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Pembentukan kata nama ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti jenis pembentukan kata nama. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata nama tunggal, majmuk, terbitan dan ganda ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata nama. 2.Latihan kumpulan – pelajar menyatakan jenis pembentukan kata nama. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Pembentukan kata nama ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti jenis pembentukan kata nama. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata nama tunggal, majmuk, terbitan dan ganda ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata nama. 2.Latihan kumpulan – pelajar menyatakan jenis pembentukan kata nama. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
KHAMIS (19 JANUARI 2012) TIADA SESI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN. TEMUJANJI DI HOSPITAL
| |
JUMAAT (20 FEBRUARI 2011)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (34 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Kaedah Pengembangan Isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti serta membezakan ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh dalam perenggan isi. 2. Menulis satu perenggan isi yang lengkap dan mantap. |
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontruktivisme 4.BBB: Bahan edaran, buku teks |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – ayat topik, ayat huraian dan ayat penyimpul 2.Para pelajar menyalin nota. 3.Latihan individu - menulis perenggan isi yang lengkap berdasarkan rangka jawapan yang diberi. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan . |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (38 orang) |
Masa | 9.40 - 10.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata kerja , kata kerja tak transitif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja tak transitif. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata kerja, kata kerja tak transitif) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – maksud dan bentuk kata kerja tak tansitif. 2. Para pelajar menyalin nota |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. |
Cikgu Christine,
ReplyDeleteTerima kasih diucapkan
RPH yang lengkap dan terkini telah disediakan
semoga ia terus berkekalan
agar anak bangsa terus dimajukan