Friday, January 28, 2011

RPH MINGGU 4

MINGGU KEEMPAT


 


 

ISNIN (24 JANUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Cerpen Pahlawan Buntung

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis cerpen.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Latihan individu - Melengkapkan teks.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Pantun Lapan Kerat

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan ciri-ciri pantun.
  2. Menyatakan maksud pantun.
  3. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Melafazkan pantun

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

10.55 – 12.05 p.m

Tajuk

Cerpen Ibu dan Ceper.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis cerpen.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Latihan individu - Melengkapkan teks.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Harga Remaja

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.


 

SELASA (25 JANUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Prosa Tradisional – Pelayaran yang Penuh Peristiwa

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis prosa.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Harga Remaja

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera dapat dibincangkan.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 - 10.55 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata Adjektif, Kata Adjektif Terbitan,Kata Penguat dan Frasa Adjektif )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti fungsi kata penguat.
  2. Mengenal pasti ayat berpola FN + FA .
  3. Mengenal pasti peluasan ayat berpola FN + FA.
  4. Mengenal pasti ayat adjektif terbitan.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( Kata adjektif, kata penguat, frasa adjektif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 55-59,65-69

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kelas – melengkap teks dengan kata adjektif yang sesuai.

- memadan terbitan yang sesuai untuk kata adjektif.

3.Latihan individu-mengasingkan 5 ayat kepada bentuk pola FN + FA.

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar. Para pelajar dapat mengesan kesilapan hasil perbincangan kelas.Bagi latihan individu, 90% daripada pelajar dapat mengasingkan ayat yang diberi kepada bentuk pola FN + FA yang betul.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Tatabahasa (Frasa Adjektif , Pola ayat FN+FA, peluasan FN+FA)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti ayat berpola FN + FA .
  2. Mengenal pasti peluasan ayat berpola FN + FA.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( frasa adjektif, frasa nama, frasa sendi nama)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 65-69

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kelas – mengasingkan 4 ayat kepada bentuk pola FN + FA

- mengenal pasti dan mengasingkan 3 ayat kepada bentuk peluasan

FN+FA

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar. Para pelajar dapat mengesan kesilapan hasil perbincangan kelas.


 

RABU (26 JANUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Rumusan ( Penulisan isi tersirat dan penutup)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis minimum dua isi tersirat.
  2. Menulis satu ayat penutup.

Fokus utama

2.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu: Isu kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai

4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan

Aktiviti

1.Latihan kelas – para pelajar menulis minimum dua isi tersirat dan satu ayat

penutup.

Refleksi

Perbincangan berjalan lancar.Berdasarkan hasil penyemakan latihan, 90% daripada pelajar berjaya mencapai objektif pelajaran.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Sajak Kecek – (V)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud sajak.
  2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Mendeklamasi sajak.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

10.20 – 11.30 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata kerja , kata kerja transitif)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti maksud dan bentuk kata kerja transitif.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( kata kerja, kata kerja transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – maksud dan bentuk kata kerja tansitif.

2.Aktiviti kumpulan dan kelas – mengenal pasti dan menyenarai objek berdasarkan aktiviti 1 dan 2.

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar. Hasil perbincangan kelas melalui aktiviti yang dijalankan, para pelajar dapat mengenal pasti kesilapan yang dilakukan.


 

KHAMIS (27 JANUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Karangan Rencana

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis karangan rencana.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku teks m/s 97-99, buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – format karangan rencana.

- rangka latihan individu

2.Latihan individu

-menulis satu perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan satu perenggan penutupkarangan.

( Cara-cara mengatasi gejala lumba motosikal haram dalam kalangan remaja)

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan .

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Karangan Rencana

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis karangan rencana.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku teks m/s 97-99, buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – format karangan rencana.

- rangka latihan individu

2.Latihan individu

-menulis satu perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan satu perenggan penutupkarangan.

( Cara-cara mengatasi gejala lumba motosikal haram dalam kalangan remaja)

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan .

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata kerja , kata kerja tak transitif, kata kerja transitif)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti maksud , jenis dan bentuk kata kerja tak transitif serta kata kerja transitif.
  2. Mengenal pasti maksud dan jenis kata kerja.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( kata kerja, kata kerja tak transitif, kata kerja transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – jenis dan contoh kata kerja tak tansitif.

2.Aktiviti kumpulan dan kelas

a. membezakan ayat mengandungi kata kerja tak transitif berpelengkap atau tak

berpelengkap.

b. mengenal pasti dan menyenarai objek bagi kata kerja transitif ( aktiviti 1 dan 2 )

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar. 95% mencapai objektif pelajaran.


 

JUMAAT (28 JANUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Rumusan ( Penulisan isi tersirat dan penutup)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis minimum dua isi tersirat.
  2. Menulis satu ayat penutup.

Fokus utama

2.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu: Isu kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai

4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan

Aktiviti

1.Latihan kelas – para pelajar menulis minimum dua isi tersirat dan satu ayat

penutup.

Refleksi

Perbincangan berjalan lancar. Kebanyakan pelajar memberi kerjasama yang baik sepanjang proses P & P.

No comments:

Post a Comment