MINGGU KETIGA
ISNIN (17 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Hikayat Langlang Buana |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Cerpen Pahlawan Buntung |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan individu - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 ( 34 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Sajak Harga Remaja |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan kumpulan - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
SELASA (18 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 ( 38 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Sajak Harga Remaja |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan kumpulan - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Refleksi | Sesi P & P ditangguhkan kerana sesi perhimpunan untuk para pelajar tingkatan 5. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata Adjektif, Kata Adjektif Terbitan ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata adjektif) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 55-59 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu – melengkap teks dengan kata adjektif yang sesuai. - memadan terbitan yang sesuai untuk kata adjektif. |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. Para pelajar dapat mengesan kesilapan hasil perbincangan kelas. |
RABU (19 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Rumusan ( Penulisan pendahuluan dan isi tersurat) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Latihan kelas – para pelajar menulis satu ayat pendahuluan berdasarkan enam soalan yang diberi. 2.Latihan individu – menulis satu perenggan isi-isi tersurat yang disenaraikan. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar.Berdasarkan hasil penyemakan latihan, 90% daripada pelajar berjaya mencapai objektif pelajaran. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.20 a.m |
Tajuk | Drama Tiang Cengal Dinding Sayung |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. 3.Aktviti ' Kerusi Panas' |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hanya 2 elemen sastera iaitu tema dan persoalan yang dapat dibincangkan kerana kekangan masa. Elemen-elemen lain akan dibincangkan semasa P& P pada hari Sabtu ganti. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 10.20 – 11.30 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata kerja , kata kerja tak transitif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata kerja, kata kerja tak transitif) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – jenis dan contoh kata kerja tak tansitif. 2.Aktiviti kumpulan dan kelas – membezakan ayat mengandungi kata kerja tak transitif berpelengkap atau tak berpelengkap. |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. |
KHAMIS (20 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan Ulasan Karya |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku teks m/s 21, 22, buku rujukan, nota novel Melunas Rindu |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – membina draf karangan 2.Latihan individu -menulis karangan ulasan berdasarkan novel Melunas Rindu. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan 80% daripada pelajar berjaya menghasilkan karangan dengan format yang betul. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan Ulasan Karya |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku teks m/s 21, 22, buku rujukan, nota novel Melunas Rindu |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -menulis karangan ulasan berdasarkan novel Melunas Rindu. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan 85% berjaya menghasilkan karangan ulasan berdasarkan format yang dikehendaki. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Golongan kata nama & Pembentukan kata nama ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata nama tunggal, majmuk, terbitan dan ganda ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks BM tingkatan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata nama. 2.Latihan kumpulan – pelajar menyatakan jenis pembentukan kata nama. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. Aktiviti kelas berjaya dilaksanakan . |
JUMAAT (21 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Rumusan ( Penulisan pendahuluan dan isi tersurat) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Latihan kelas – para pelajar menulis satu ayat pendahuluan berdasarkan enam soalan yang diberi. 2.Latihan individu – menulis satu perenggan isi-isi tersurat yang disenaraikan. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. 80 % daripada pelajar yang menghantar buku latihan berjaya menghasilkan perenggan isi tersurat yang betul. |
SABTU (22 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.05 a.m |
Tajuk | Drama Tiang Cengal Dinding Sayung |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. 3.Aktviti ' Kerusi Panas' |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar berjaya menyenaraikan elemen-elemen yang terdapat dalam drama. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.20 - 10.20 a.m |
Tajuk | Drama Tiang Cengal Dinding Sayung (sambungan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 10.20 – 11.20 a.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Pelayaran yang Penuh Peristiwa |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera dapat dibincangkan. |
No comments:
Post a Comment