MINGGU PERTAMA
ISNIN ( 3 JANUARI 2011 ) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Pantun Enam Kerat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Melafazkan pantun |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Pantun Enam Kerat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Melafazkan pantun |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (35 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Refleksi | Tiada P & P. Hari orientasi tingkatan 4. |
SELASA (4 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Pengenalan format kertas BM SPM. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Penerangan guru. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Alam persekolahan 2.Nilai:Kerajinan, tanggungjawab 3.KBT: KB-membezakan, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Contoh kertas 1 dan kertas 2 BM SPM. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata Ganti Nama & Pola FN + FN ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata Ganti Nama ), sintaksis ( ayat tunggal ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks ( muka surat 16 ) |
Aktiviti |
|
Refleksi | Perbincangan kelas lancar. 90% daripada pelajar dapat mengelas subjek dan predikat ayat. |
RABU (5 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Refleksi | Tiada P & P. Pengambilan buku teks. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.20 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan (langkah-langkah berjimat-cermat) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Ekonomi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – teknik penulisan rangka jawapan karangan. 3.Aktiviti kumpulan – menulis rangka jawapan karangan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Semua kumpulan berjaya menghasilkan rangka jawapan. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Golongan Kata Nama |
Objektif | Pada akhir pelajaran, para pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1(ii) |
Fokus sampingan | 2.2 Aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Morfologi |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan 3. KBT:KB-membanding 4.BBB-Buku teks |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru –jenis-jenis kata nama (Am, Khas, Ganti Nama) 3.Aktiviti kumpulan – menyatakan jenis kata nama berdasarkan 10 perkataan yang disenaraikan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 80% daripada kumpulan berjaya menyatakan jenis kata nama berdasarkan perkataan yang diberi. |
KHAMIS (6 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan (langkah-langkah berjimat-cermat) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Ekonomi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis karangan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan guru, tahap pengembangan penulisan perlu diperbaiki. Bimbingan akan diberi dalam sesi pembelajaran karangan yang akan datang. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan (langkah-langkah berjimat-cermat)- sambungan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Ekonomi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu – menulis karangan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan guru, 70% daripada pelajar dapat menghasilkan karangan dengan baik. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Pengenalan format kertas BM SPM. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 aras 1 (i ) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Penerangan guru. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu: 2.Nilai:Kerajinan, tanggungjawab 3.KBT: KB-membezakan, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Contoh kertas 1 dan kertas 2 BM SPM. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
JUMAAT (7 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 ( 38 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan ( Diri saya ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Alam remaja 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu – menulis karangan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kebanyakan pelajar masih perlukan bimbingan memandangkan karangan yang dihasilkan masih ringkas. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata Ganti Nama & Pola FN + FN ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata Ganti Nama ), sintaksis ( ayat tunggal ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks ( muka surat 16 ) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – 4 jenis kata ganti nama, subjek & predikat ayat 2.Latihan individu – mengelas subjek dan predikat bagi ayat tunggal yang diberi. |
Refleksi | Perbincangan kelas lancar. 90% daripada pelajar dapat mengelas subjek dan predikat ayat. |
No comments:
Post a Comment