MINGGU KEDUA
ISNIN (10 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Sajak Dirgahayu Bahasaku |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan kumpulan - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Sajak Dirgahayu Bahasaku |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan kumpulan - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 ( 34 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Pantun Empat Kerat (Budi) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Melafazkan pantun |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja, buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
SELASA (11 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 ( 38 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Pantun Empat Kerat (Budi) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Melafazkan pantun |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja, buku rujukan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata Sendi Nama & Frasa Sendi Nama ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata Sendi Nama & Frasa Sendi Nama ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: pendidikan, sains dan teknologi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks m/s 31,32 & 42,43 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-penggunaan frasa sendi nama. 2.Latihan individu – mengenal pasti fungsi frasa sendi nama dalam ayat. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. 80% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata Sendi Nama & Frasa Sendi Nama ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata Sendi Nama & Frasa Sendi Nama ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: pendidikan, sains dan teknologi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks m/s 31,32 & 42,43 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-penggunaan frasa sendi nama. 2.Latihan individu – mengenal pasti fungsi frasa sendi nama dalam ayat. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar.70% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran. |
RABU (12 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Rumusan ( Teknik Penulisan Rumusan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Penerangan guru – teknik penulisan rumusan 2.Soal jawab. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar.Latihan pengukuhan akan diberi dalam sesi pembelajaran karangan yang akan datang. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.20 a.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Hikayat Langlang Buana |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 10.20 - 11.30 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Pembentukan kata nama ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata nama tunggal, majmuk, terbitan dan ganda ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata nama. 2.Latihan kumpulan – pelajar menyatakan jenis pembentukan kata nama. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
KHAMIS (13 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan gambaran ( Gambaran suasana mengikuti rakan balik ke kampung di kawasan pedalaman ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Kajian Masa Depan 4.BBB-buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru– merangka karangan berdasarkan binaan plot. 3.Latihan individu – menulis karangan cerpen yang lengkap berdasarkan perbincangan kelas. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan gambaran (Gambaran suasana mengikuti rakan balik ke kampung di kawasan pedalaman) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Kajian Masa Depan 4.BBB-buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan – merangka karangan berdasarkan binaan plot. 3.Latihan individu – menulis karangan cerpen yang lengkap berdasarkan perbincangan kumpulan. |
Refleksi | Rangka jawapan karangan telah berjaya dihasilkan oleh pelajar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Refleksi | Tiada sesi P & P kerana para pelajar mengikuti mesyuarat rumah sukan. |
JUMAAT (14 JANUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Rumusan ( Teknik Penulisan Rumusan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Penerangan guru – teknik penulisan rumusan 2.Soal jawab. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
Terimaa kasih. RPH disediakan dengan begitu komprehensif sekali. Syabas!Teruskan usaha mulia cikgu. Teruskan ia di masa-masa mendatang
ReplyDelete