MINGGU
KETIGAPULUH TUJUH
ISNIN (10 SEPTEMBER 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 38 orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Cerpen
Mellisa, Seloka Mak Si Randang, Sajak Adat Sezaman dan Cerpen Biarkan
Samudera.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran dalam cerpen.
2. Menghuraikan tema.
3. Menjelaskan watak serta perwatakan
dalam cerpen.
4. Menyatakan maksud sajak dan seloka.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
3.Persembahan
kumpulan pelajar.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas serta persembahan kumpulan berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai
sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 ( 33 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Seloka Mak Si Randang, Sajak Tiba Waktunya dan
Cerpen Biarkan Samudera
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran dalam cerpen
2. Menjelaskan tema .
3. Menghuraikan watak serta perwatakan
dalam cerpen.
4. Menjelaskan maksud seloka dan sajak.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
3.Persembahan
tiga kumpulan pelajar.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan persembahan tiga kumpulan pelajar berjalan lancar. Pelajar dapat
menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
SELASA (11 SEPTEMBER 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 ( 36 orang)
|
Masa
|
8.15 - 9.25
a .m
|
Tajuk
|
Peperiksaan
Percubaan SPM ( Matematik 1 )
|
Aktiviti
|
1. Para pelajar menduduki peperiksaan
percubaan SPM (Matematik 1 )
2. Guru mengawas para pelajar menduduki
peperiksaan.
|
Refleksi
|
Peperiksaan
berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29 orang)
|
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Cerpen
Mellisa dan Seloka Mak Si Randang
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran.
2. Menjelaskan tema.
3. Menghuraikan watak utama serta watak
sampingan dalam cerpen.
4. Menyatakan maksud seloka.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
3.Persembahan
dua kumpulan
|
Sistem bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan persembahan oleh dua kumpulan pelajar berjalan lancar. Pelajar
dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (33
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Aspek menggabungkan ayat )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti jenis-jenis kata hubung.
2. Mengenal pasti aspek menyambung ayat.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
rujukan.
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
- dua jenis
kata hubung iaitu kata hubung gabungan dan pancangan.
-menyenarai
7 aspek menyambung ayat melibatkan pembentukan ayat majmuk gabungan.
-aspek
menyambung ayat majmuk pancangan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
RABU ( 12 SEPTEMBER 2012 )
CUTI REHAT
KHAS
|
|
KHAMIS (13 SEPTEMBER 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (33
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
cerpen
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan cerpen.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu:kemasyarakatan,
kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan cerpen.
3.Menyalin
contoh karangan .
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Latihan
Rumusan
(
Langkah-langkah menangani keracunan makanan di sekolah dan faktor-faktor
berlakunya keracunan makanan di sekolah.)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelaJar dapat:
1. Menulis
rumusan yang betul dan lengkap.
|
Fokus utama
|
2.1 Aras 1
(ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu: Isu
kemasyarakatan, alam persekolahan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menganalisis, menyenarai
4.BBB –
Bahan edaran
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru.
2.Para
pelajar membuat latihan dalam kelas.
|
Refleksi
|
Para pelajar
membuat latihan dengan khusyuk.
|
JUMAAT (14 SEPTEMBER 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (38
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Perbahasan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan
perbahasan.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan perbahasan.
3.Menyalin
contoh karangan .
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
Tajuk
|
Pembetulan
BM kertas 1 (Peperiksaan Percubaan SPM )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti kesilapan dalam penulisan.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-kertas
soalan, skema jawapan, kertas jawapan pelajar
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2. Para
pelajar membuat semakan kesilapan dalam penulisan dan membuat pembetulan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
10.40 –
11.40 a.m
|
Tajuk
|
Karangan
cerpen
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan cerpen.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan cerpen.
3.Menyalin
contoh karangan .
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
No comments:
Post a Comment