MINGGU
KETIGAPULUH ENAM
ISNIN (3 SEPTEMBER 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 40 orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Hikayat
Khoja Maimun, Cerpen Pemain Catur , Gurindam 12 Fasal yang Keenam dan Sajak
Mahsuri.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran dalam prosa klasik, dan cerpen.
2. Menghuraikan tema.
3. Menjelaskan watak serta perwatakan dalam
prosa klasik, dan cerpen.
4. Menyatakan maksud sajak dan gurindam.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
3.Persembahan
kumpulan pelajar.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas serta persembahan kumpulan berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai
sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 ( 33 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Gurindam 12
Fasal yang Keenam, Sajak Adat Sezaman dan cerpen Mellisa.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran dalam c.erpen
2. Menjelaskan tema .
3. Menghuraikan watak serta perwatakan
dalam cerpen.
4. Menjelaskan maksud gurindam dan sajak.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
3.Persembahan
tiga kumpulan pelajar.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan persembahan tiga kumpulan pelajar berjalan lancar. Pelajar dapat
menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
SELASA (4 SEPTEMBER 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 ( 36 orang)
|
Masa
|
8.15 - 9.25
a .m
|
Tajuk
|
Peperiksaan
Percubaan SPM ( Bahasa Inggeris 1 )
|
Aktiviti
|
1. Para pelajar menduduki peperiksaan
percubaan SPM ( Bahasa Inggeris 1 )
2. Guru mengawas para pelajar menduduki
peperiksaan.
|
Refleksi
|
Peperiksaan
berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29 orang)
|
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Cerpen
Pemain Catur, Gurindam 12 Fasal yang Keenam, dan Sajak Adat Sezaman.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran.
2. Menjelaskan tema.
3. Menghuraikan watak utama serta watak
sampingan dalam cerpen.
4. Menyatakan maksud gurindam dan sajak.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
3.Persembahan
tiga kumpulan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan persembahan oleh tiga kumpulan pelajar berjalan lancar. Pelajar
dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (33
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Ayat susunan biasa dan songsang )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Membezakan bentuk ayat susunan biasa dan
songsang.
2. Menukar ayat susunan biasa kepada ayat
susunan songsang.
3. Menukar ayat susunan songsang
kepada ayat susunan biasa.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
rujukan.
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
3.latihan
kelas – menukar tiga ayat susunan biasa kepada ayat susunan songsang.
- menukar tiga
ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
RABU (5 SEPTEMBER 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Ayat susunan biasa dan songsang )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Membezakan bentuk ayat susunan biasa dan
songsang.
2. Menukar ayat susunan biasa kepada ayat
susunan songsang.
3. Menukar ayat susunan songsang kepada
ayat susunan biasa.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
rujukan.
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
3.latihan kelas
– menukar tiga ayat susunan biasa kepada ayat susunan songsang.
- menukar tiga
ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Syarahan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Syarahan.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan Syarahan.
3.Menyalin
contoh karangan syarahan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
KHAMIS (6 SEPTEMBER 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (33
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan Perbahasan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan
perbahasan.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan perbahasan.
3.Menyalin
contoh karangan .
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Ulangkaji (
Persediaan Peperiksaan Percubaan SPM – Kimia 2 )
|
Aktiviti
|
1. Para pelajar membuat ulangkaji untuk
persediaan menduduki peperiksaan Kimia 2.
2. Guru memantau para pelajar membuat
ulangkaji.
|
Refleksi
|
Para pelajar
membuat ulangkaji dengan khusyuk.
|
JUMAAT (7 SEPTEMBER 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Kesalahan ejaan dan penggunaan imbuhan)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti dan menyenarai kesalahan
ejaan dan penggunaan imbuhan dalam ayat.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Latihan
individu
-menyenarai
satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan dalam enam ayat
yang diberi.
|
Refleksi
|
Sesi membuat
latihan dalam kelas lancar. Penyemakan akan dibuat oleh guru kemudian.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
Tajuk
|
Peperiksaan Percubaan SPM – Kimia 3
|
Aktiviti
|
1. Para pelajar menduduki peperiksaan Kimia 3.
2. Guru mengawas para pelajar menduduki
peperiksaan.
|
Refleksi
|
Para pelajar
membuat ulangkaji dengan khusyuk.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
10.40 –
11.40 a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Perbahasan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan
perbahasan.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan perbahasan.
3.Menyalin
contoh karangan .
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
Semakan RPH Minggu 35-36: Tahniah & syabas kerana menulis dan menghantar RPH yang telah dirancang dengan baik dan dikemaskini.
ReplyDelete