MINGGU
KETIGAPULUH DUA
ISNIN (6 OGOS 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 40 orang)
|
Masa
|
8.05 – 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Hikayat
Indera Nata, Cerpen Israk , Drama Cempaka Berdarah dan Syair Siti Sianah
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran dalam prosa klasik, cerpen dan
drama.
2. Menghuraikan tema.
3. Menjelaskan watak serta perwatakan dalam
prosa klasik, drama dan cerpen.
4. Menyatakan maksud syair.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
3.Persembahan
kumpulan pelajar.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen
sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 ( 34 orang)
|
Masa
|
9.55 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Drama
Cempaka Berdarah dan syair Siti Sianah
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran dalam drama.
2. Menjelaskan tema .
3. Menghuraikan watak serta perwatakan
dalam drama.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
3.Persembahan
dua kumpulan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan persembahan dua kumpulan pelajar berjalan lancar. Pelajar dapat
menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
SELASA (7 OGOS 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 ( 36 orang)
|
Masa
|
8.05 - 9.05
a .m
|
Tajuk
|
Cerpen Hutan
Rimba, Cerpen Tanggar Amanat, Seloka Si Luncai, Sajak Arkitek Kota
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud sajak dan seloka.
2. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar,nilai dan pengajaran.
3. Menjelaskan tema .
4. Menghuraikan watak utama serta watak sampingan
dalam cerpen.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
3.Persembahan
4 kumpulan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas serta persembahan kumpulan berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya
3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29 orang)
|
Masa
|
9.25 – 10.25
a.m
|
Tajuk
|
Drama
Cempaka Berdarah dan Syair Siti Sianah.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran.
2. Menjelaskan tema drama dan syair.
3. Menghuraikan watak utama serta watak
sampingan dalam drama.
4. Menyatakan maksud syair.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
3.Persembahan
dua kumpulan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT: KB-mengitlak,
mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan persembahan oleh dua kumpulan pelajar berjalan lancar. Pelajar
dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
10.55 –
11.55 a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Frasa Sendi Nama )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui binaan frasa sendi nama.
2. Menyenarai dua fungsi frasa sendi nama.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
teks m/s 194-196.
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
RABU (8 OGOS 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.05
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Frasa adjektif )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui 4 binaan frasa adjektif.
2. Menyenarai 3 fungsi frasa adjektif.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
teks , buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
9.25 – 10.25
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Syarahan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Syarahan.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan Syarahan.
3.Menyalin
contoh karangan syarahan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
KHAMIS (9 OGOS 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.05
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Syarahan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Syarahan.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan Syarahan.
3.Menyalin
contoh karangan syarahan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
8.05 – 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
pendapat (Sumbangan negara maju kepada negara miskin)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis karangan pendapat berdasarkan
kerangka jawapan.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
rujukan .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
karangan pendapat.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
JUMAAT (10 OGOS 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Ayat susunan biasa dan songsang )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Membezakan bentuk ayat susunan biasa dan
songsang.
2. Menukar ayat susunan biasa kepada ayat
susunan songsang.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku rujukan.
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
3.latihan
kelas – menukar dua ayat susunan biasa kepada ayat susunan songsang.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
Tajuk
|
Latihan
membina ayat berdasarkan kata banyak makna.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Membina ayat dengan betul berdasarkan
kata untuk menunjukkan kepelbagaian maknanya.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
3.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
kumpulan
– membina empat ayat yang berlainan
maknanya daripada perkataan ‘jatuh’dengan
betul .
3.Pembentangan
latihan kumpulan.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-mengkategori, menganalisis
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
10.40 – 11.40
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Syarahan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Syarahan.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan Syarahan.
3.Menyalin
contoh karangan syarahan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
No comments:
Post a Comment