MINGGU
KETIGA PULUH
ISNIN (23 JULAI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
8.05 – 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Drama Forum
Remaja 2020
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyatakan sinopsis drama.
2. Menghurai tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar,
gaya bahasa, nilai, serta pengajaran dalam drama.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Perbincangan
kumpulan pelajar.
3.Aktviti ’
Kerusi Panas’
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis, sebutan
& intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 ( 34 orang)
|
Masa
|
9.55 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Sajak
Mengintai Ruang Insaf
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.
2. Menyatakan maksud sajak.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
3.Latihan
kumpulan - Melengkapkan teks.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen
sastera yang dikehendaki.
|
SELASA (24 JULAI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 ( 36 orang)
|
Masa
|
8.05 - 9.05
a .m
|
Tajuk
|
Cerpen
Idola, Drama Dato’ Onn, Syair Pemberontakan Patani, Prosa Klasik Dua Geliga Hikmat,
Sajak Pasar Perasaan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud sajak dan syair.
2. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar,nilai dan pengajaran.
3. Menjelaskan tema .
4. Menghuraikan watak utama serta watak sampingan.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
3.Persembahan 5 kumpulan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas serta persembahan kumpulan berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya
3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 ( 29 orang)
|
Masa
|
9.25 – 10.25
a.m
|
Tajuk
|
Drama Forum
Remaja 2020 & Syair Definisi Orang Berakal
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud syair.
2. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran.
3. Menghuraikan watak utama dan watak
sampingan dalam drama.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis nota.
3.Persembahan
dua kumpulan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen
sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
10.55 –
11.55 a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Menukar Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah dan sebaliknya)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat
cakap pindah.
2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat
cakap ajuk.
|
Fokus utama
|
8.1 aras
1(i)
|
Fokus sampingan
|
2.1 aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontekstual
4.BBB: Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
2.Penulisan
nota
3.Latihan kelas
a.Menukar
tiga ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
RABU (25 JULAI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
7.05 - 8.05
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Menukar Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah dan sebaliknya)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat
cakap pindah.
2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat
cakap ajuk.
|
Fokus utama
|
8.1 aras
1(i)
|
Fokus
sampingan
|
2.1 aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontekstual
4.BBB: Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
2.Penulisan
nota
3.Latihan kelas
a.Menukar
tiga ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
9.25 – 10.25
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Menukar Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah dan sebaliknya)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menukar ayat cakap ajuk kepada ayat
cakap pindah.
2. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat
cakap ajuk.
|
Fokus utama
|
8.1 aras
1(i)
|
Fokus
sampingan
|
2.1 aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab,
kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontekstual
4.BBB: Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – cara menukar ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
2.Penulisan
nota
3.Latihan kelas
a.Menukar
satu ayat cakap ajuk kepada ayat cakap pindah.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
KHAMIS (26 JULAI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.05
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Surat Kiriman Rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Surat
Kiriman Rasmi.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan Surat Kiriman Rasmi.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
8.05 – 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Surat Kiriman Rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Surat
Kiriman Rasmi.
2. Menulis surat aduan dalam bentuk surat
kiriman rasmi.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
rujukan.
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
surat aduan mengenai sikap pemandu bas kepada sebuah syarikat bas.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. 90% daripada
pelajar mencapai objektif pelajaran.
|
JUMAAT (27 JULAI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Surat Kiriman Rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Surat
Kiriman Rasmi.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu:kemasyarakatan,
kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan Surat Kiriman Rasmi.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
Tajuk
|
Latihan
membina ayat berdasarkan peribahasa
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Membina ayat dengan betul berdasarkan
peribahasa untuk menunjukkan maksud dan penggunaannya.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
3.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
individu
– membina ayat dengan betul daripada tiga
peribahasa yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-mengkategori, menganalisis
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (34
orang)
|
Masa
|
10.40 –
11.40 a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Surat Kiriman Rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Surat
Kiriman Rasmi.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
teks .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan Surat Kiriman Rasmi.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
No comments:
Post a Comment