MINGGU
KETIGAPULUH SATU
ISNIN (30 JULAI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 40 orang)
|
Masa
|
8.05 – 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Syair
Definisi Orang berakal & Sajak Di Perpustakaan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.
2. Menyatakan maksud sajak dan syair.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis, sebutan
& intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen
sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 ( 34 orang)
|
Masa
|
9.55 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Prosa Klasik
Hikayat Indera Nata & Cerpen Israk
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran.
2. Menjelaskan tema prosa klasik dan cerpen.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
3.Persembahan
dua kumpulan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Antologi
Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan persembahan dua kumpulan pelajar berjalan lancar. Pelajar dapat
menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
SELASA (31 JULAI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 ( 36 orang)
|
Masa
|
8.05 - 9.05
a .m
|
Tajuk
|
Cerpen
Penanggungan, Gurindam Tonggak Dua Belas,
Prosa Klasik Hikayat Opu Daeng Menambun, Sajak Di Bawah Langit Yang
Sama
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud sajak dan gurindam.
2. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar,nilai dan pengajaran.
3. Menjelaskan tema .
4. Menghuraikan watak utama serta watak
sampingan dalam cerpen dan prosa klasik.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
3.Persembahan
4 kumpulan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas serta persembahan kumpulan berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai
sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29 orang)
|
Masa
|
9.25 – 10.25
a.m
|
Tajuk
|
Prosa Klasik
Hikayat Indera Nata & Sajak Mengintai Ruang Insaf
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,latar, nilai dan pengajaran.
2. Menjelaskan tema prosa klasik dan sajak.
3. Menghuraikan watak utama serta watak
sampingan dalam prosa klasik.
4. Menyatakan maksud sajak.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
3.Persembahan
dua kumpulan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan persembahan oleh dua kumpulan pelajar berjalan lancar. Pelajar
dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
10.55 –
11.55 a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Frasa adjektif )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui 4 binaan frasa adjektif.
2. Menyenarai 3 fungsi frasa adjektif.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
teks , buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
RABU (1 OGOS 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.05
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Frasa Kerja )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui binaan frasa kerja.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
teks , buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
9.25 – 10.25
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Surat Kiriman Tidak Rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Surat
Kiriman Tidak Rasmi.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
rujukan .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan Surat Kiriman Tidak Rasmi.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
KHAMIS (2 OGOS 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.05
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Surat Kiriman Tidak Rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Surat
Kiriman Tidak Rasmi.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
rujukan .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan Surat Kiriman Tidak Rasmi.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
8.05 - 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Surat Kiriman Tidak Rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Surat
Kiriman Tidak Rasmi.
2. Menulis surat kiriman tidak rasmi.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
rujukan .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
surat kiriman tidak rasmi kepada sahabat.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
JUMAAT (3 OGOS 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Frasa adjektif )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui 4 binaan frasa adjektif.
2. Menyenarai 3 fungsi frasa adjektif.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku
teks , buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penulisan
nota.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Kesalahan istilah dan tatabahasa)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti dan menyenarai kesalahan
istilah dan tatabahasa dalam ayat.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menyelesai masalah
4.BBB-Buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Latihan
individu
-menyenarai
satu kesalahan istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang
diberi.
|
Refleksi
|
Hasil
penyemakan latihan dalam kelas, 98% menacapai objektif pelajaran.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
10.40 –
11.40 a.m
|
Tajuk
|
Karangan
Surat Kiriman Tidak Rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan Surat
Kiriman Tidak Rasmi.
|
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan
2. Nilai:tanggungjawab,
kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
rujukan .
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
format karangan Surat Kiriman Tidak Rasmi.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
No comments:
Post a Comment