MINGGU KESEMBILAN
ISNIN (27 FEBRUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 ( 29 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Pantun Empat Kerat ( Jenaka dan Sindiran) & Sajak Di Perpustakaan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan ciri-ciri pantun & Sajak. 2. Menyatakan maksud pantun & sajak. 3. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran dalam pantun & sajak. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan kumpulan - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Hikayat Siak |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis prosa. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
SELASA (28 FEBRUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Merah Silu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis prosa. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera dapat dibincangkan. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (40 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Cerpen Memori Seorang Tua |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan individu - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
RABU (29 FEBRUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 ( 36 orang) |
Masa | 8.15 – 9.05 a.m |
Tajuk | Karangan rencana |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan rencana. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Kekeluargaan, kesihatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menjana idea 4.BBB-Buku rujukan, buku teks m/s 95-99 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan rencana 3.Latihan individu - Para pelajar menulis karangan rencana ( Punca dan langkah menangani keganasan rumah tangga) |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.hasil penyemakan latihan oleh guru, 80% daripada pelajar yang menghantar latihan betul formatnya, namun karangan masih ringkas. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (35 orang) |
Masa | 10.10 – 11.10 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Pembentukan kata kerja ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti jenis pembentukan kata kerja. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata kerja tunggal, majmuk, terbitan dan ganda ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata kerja. 2.Latihan kumpulan – pelajar menyatakan jenis pembentukan kata kerja. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 11.10 -12.10 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Pembentukan kata kerja )- sambungan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti jenis pembentukan kata kerja. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata kerja majmuk, dan ganda ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-dua jenis pembentukan kata kerja yang seterusnya. 2.Latihan kumpulan – pelajar menyatakan jenis pembentukan kata kerja. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
KHAMIS (1 MAC 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Rumusan ( Teknik Penulisan Kesimpulan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti teknik penulisan kesimpulan rumusan. 2. Menulis kesimpulan rumusan. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Penerangan guru – teknik penulisan kesimpulan rumusan 2.Soal jawab. 3.Latihan pengukuhan dalam kelas – menulis kesimpulan berdasarkan arahan yang diberi. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Ayat songsang dan ayat biasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menukar ayat songsang kepada ayat biasa. 2. Menukar ayat biasa kepada ayat songsang. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerajinan 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-buku teks, buku kerja |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Latihan individu – menukar 3 ayat songsang kepada ayat biasa. - menukar 3 ayat biasa kepada ayat songsang. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 90% mencapai objektif pelajaran. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (40 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Rumusan ( Penulisan isi tersurat dan isi tersirat) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyenarai maksimum enam isi- isi tersurat. 2. Mengenal pasti penanda wacana yang berfungsi turutan. 3. Menyenarai maksimum dua isi tersirat. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Penerangan guru 2.Latihan individu - menyenarai isi-isi tersurat daripada petikan. - menyenarai isi-isi tersirat hasil perbincangan kelas. - menulis satu perenggan isi-isi tersurat yang disenaraikan dan satu perenggan isi tersirat. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
JUMAAT (2 MAC 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Rumusan ( Teknik Penulisan Kesimpulan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti teknik penulisan kesimpulan rumusan. 2. Menulis kesimpulan rumusan. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Penerangan guru – teknik penulisan kesimpulan rumusan 2.Soal jawab. 3.Latihan pengukuhan dalam kelas – menulis kesimpulan berdasarkan arahan yang diberi. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (40 orang) |
Masa | 9.40 - 10.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata adjektif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti jenis dan menyenarai contoh kata adjektif. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata adjektif) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 106-107. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – maksud dan sembilan jenis kata adjektif serta contoh. 2.Aktiviti kumpulan dan kelas – aktiviti 4 m/s 107. |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. Hasil perbincangan kelas melalui aktiviti yang dijalankan, para pelajar dapat mengenal pasti kesilapan yang dilakukan. |
SABTU – 3 MAC 2012 (GANTIAN JUMAAT – 27 JANUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Cerpen Memori Seorang Tua |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Latihan individu - Melengkapkan teks. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (40 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Tajuk | Rumusan ( Teknik Penulisan Kesimpulan) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti teknik penulisan kesimpulan rumusan. 2. Menulis kesimpulan rumusan. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Penerangan guru – teknik penulisan kesimpulan rumusan 2.Soal jawab. 3.Latihan pengukuhan dalam kelas – menulis kesimpulan berdasarkan arahan yang diberi. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
No comments:
Post a Comment