MINGGU KESEPULUH
ISNIN (5 MAC 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Ujian 1 -Rumusan & pemahaman |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelaJar dapat: 1. Menjawab soalan pemahaman. 2. Menulis rumusan yang lengkap. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Kertas soalan |
Aktiviti | 1.Para pelajar menduduki Ujian 1. 2.Guru mengawasi pelajar. |
Refleksi | Ujian berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Ujian 1 -Rumusan & pemahaman |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelaJar dapat: 1. Menjawab soalan pemahaman. 2. Menulis rumusan yang lengkap. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – kertas soalan |
Aktiviti | 1.Para pelajar menduduki Ujian 1. 2.Guru mengawasi pelajar. |
Refleksi | Ujian berjalan lancar. |
SELASA (6 MAC 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Ujian 1 -Rumusan & pemahaman |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelaJar dapat: 1. Menjawab soalan pemahaman. 2. Menulis rumusan yang lengkap. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Kertas soalan |
Aktiviti | 1.Para pelajar menduduki Ujian 1. 2.Guru mengawasi pelajar. |
Refleksi | Ujian berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (40 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Ujian 1 -Rumusan & pemahaman |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelaJar dapat: 1. Menjawab soalan pemahaman. 2. Menulis rumusan yang lengkap. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: Isu kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menganalisis, menyenarai 4.BBB – Kertas soalan |
Aktiviti | 1.Para pelajar menduduki Ujian 1. 2.Guru mengawasi pelajar. |
Refleksi | Ujian berjalan lancar. |
RABU (7 MAC 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Cerpen Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong & Drama 1400 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis cerpen dan drama. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menulis nota. 3.Latihan individu - Melengkapkan teks. 4.Pembentangan kumpulan 1 dan 2. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab, keberanian 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas dan sesi pembentangan pelajar berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (34 orang) |
Masa | 9.45 - 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata adjektif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti jenis dan menyenarai contoh kata adjektif. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata adjektif) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 106-107. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – maksud dan sembilan jenis kata adjektif serta contoh. 2.Aktiviti kumpulan dan kelas – aktiviti 4 m/s 107. |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. Hasil perbincangan kelas melalui aktiviti yang dijalankan, para pelajar dapat mengenal pasti kesilapan yang dilakukan. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata adjektif) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti jenis dan menyenarai contoh kata adjektif. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata adjektif) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 106-107. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – maksud dan sembilan jenis kata adjektif serta contoh. 2.Latihan individu – aktiviti 4 m/s 107. |
Refleksi | Aktiviti kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan guru, 80% daripada pelajar berjaya memberikan kata adjektif yang sesuai. |
KHAMIS (8 MAC 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (29 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Merah Silu & Cerpen Memori Seorang Tua |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis prosa. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Pembentangan kumpulan 1 dan 2. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas dan pembentangan kumpulan pelajar berjalan lancar. Kesemua elemen sastera dapat dibincangkan. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (36 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Ayat perintah ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti empat jenis ayat perintah ( ayat suruhan, larangan, silaan dan permintaan ). |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis (Ayat perintah ), kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 151-161. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Aktiviti kelas – menyenarai satu contoh ayat bagi setiap jenis ayat perintah. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap kumpulan berjaya menyenarai satu ayat perintah mengikut jenis. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (40 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Drama Forum Remaja 2020 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis drama. 2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab, keberanian 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
JUMAAT (9 MAC 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Drama Forum Remaja 2020 & Syair Definisi Orang Berakal. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan sinopsis drama. 2. Menyatakan maksud syair. 3. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran. |
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menulis nota. 3.Pembentangan pasangan 1 dan 2. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab, keberanian 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas dan sesi pembentangan pelajar berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (40 orang) |
Masa | 9.40 - 10.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Pembentukan kata adjektif ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti jenis pembentukan kata adjektif. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata adjektif tunggal, majmuk, terbitan dan ganda ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4 m/s 116 dan 117 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata adjektif. 2.Latihan kumpulan – pelajar menyatakan jenis pembentukan kata adjektif. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. |
No comments:
Post a Comment