MINGGU KETIGA PULUH LIMA
ISNIN ( 30 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 7.05 – 8.05 a.m |
Tajuk | Ulangkaji Antologi Anak Laut ( Puisi moden ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Latihan berkumpulan - menjawab 3 soalan pemahaman berdasarkan Sajak Manusia dan Kesejahteraan dan Sajak Pembeli Masa Sudah. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kerjasama 3.KBT: KB-mengitlak, menyelesai masalah Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Anak Laut, buku rujukan, nota pelajar |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.Kerjasama setiap kumpulan baik. Setiap kumpulan berjaya menghabiskan tugasan yang diberi guru. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 9.20 – 10.20 a.m |
Tajuk | Ulangkaji Antologi Anak Laut ( Puisi tradisional ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Latihan berkumpulan - menjawab 3 soalan pemahaman berdasarkan Syair Dandan Setia dan Intan Terpilih dan Pantun Kiasan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kerjasama 3.KBT: KB-mengitlak, menyelesai masalah Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Anak Laut, buku rujukan, nota pelajar |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.Kerjasama setiap kumpulan baik. Setiap kumpulan berjaya menghabiskan tugasan yang diberi guru. |
SELASA (31 OGOS 2010)
CUTI HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA YANG KE-53 | |
RABU ( 1 SEPTEMBER 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (41 orang) |
Masa | 7.05 – 8.05 a.m |
Tajuk | Pembetulan Ujian bulanan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 12.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Individu – membuat pembetulan . 2.Penerangan guru. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:tanggungjawab,kerajinan , mengakui kesalahan/kesilapan diri. 3.KBT: KB-menjana idea 4.BBB: kertas soalan ujian bulanan 2, kertas jawapan pelajar |
Refleksi | Pembetulan berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 8.05 – 9.05 a.m |
Tajuk | Membetulkan kata atau istilah dan kesalahan tatabahasa. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Latihan individu – mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam 6 ayat yang diberi. 2.Perbincangan kelas – jawapan latihan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menyelesai masalah BCB 4.BBB: Buku rujukan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan jawapan dalam kelas, 70% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat. |
KHAMIS ( 2 SEPTEMBER 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 8.05 – 9.05 a.m |
Tajuk | Pembetulan Ujian bulanan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 12.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Individu – membuat pembetulan . 2.Penerangan guru. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:tanggungjawab,kerajinan , mengakui kesalahan/kesilapan diri. 3.KBT: KB-menjana idea 4.BBB: kertas soalan ujian bulanan 2, kertas jawapan pelajar |
Refleksi | Pembetulan berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 9.20 – 10.20 a.m |
Tajuk | Pembetulan Ujian bulanan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 12.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Individu – membuat pembetulan . 2.Penerangan guru. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:tanggungjawab,kerajinan , mengakui kesalahan/kesilapan diri. 3.KBT: KB-menjana idea 4.BBB: kertas soalan ujian bulanan 2, kertas jawapan pelajar |
Refleksi | Sesi pengajaran dan pembelajaran dibatalkan kerana para pelajar menghadiri ceramah teknik Menjawab Subjek Matematik Tambahan. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 10.50 – 11.50 a.m |
Tajuk | Peribahasa |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Latihan individu – mengenal pasti dan menyenarai 3 peribahasa yang bersesuaian dengan petikan yang diberikan. 2.Perbincangan kelas – jawapan latihan. |
Sistem bahasa | Peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menyelesai masalah BCB 4.BBB: Buku rujukan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil perbincangan jawapan dalam kelas, 80% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta menyenarai sekurang-kurangnya satu peribahasa yang bersesuaian. |
JUMAAT ( 3 SEPTEMBER 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Pembetulan Ujian bulanan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 12.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Individu – membuat pembetulan . 2.Penerangan guru. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:tanggungjawab,kerajinan , mengakui kesalahan/kesilapan diri. 3.KBT: KB-menjana idea 4.BBB: kertas soalan ujian bulanan 2, kertas jawapan pelajar |
Refleksi | Pembetulan berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Tajuk | Pembetulan Ujian bulanan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 12.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Individu – membuat pembetulan . 2.Penerangan guru. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:tanggungjawab,kerajinan , mengakui kesalahan/kesilapan diri. 3.KBT: KB-menjana idea 4.BBB: kertas soalan ujian bulanan 2, kertas jawapan pelajar |
Refleksi | Aktiviti pembetulan berjalan lancar. Para pelajar membuat pembetulan dengan tekun. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (41 orang) |
Masa | 10.40 – 11.40 a.m |
Tajuk | Membetulkan kata atau istilah dan kesalahan tatabahasa. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Latihan individu – mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam 6 ayat yang diberi. 2.Perbincangan kelas – jawapan latihan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menyelesai masalah BCB 4.BBB: Buku rujukan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan jawapan dalam kelas, 60% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat. |
No comments:
Post a Comment