MINGGU KETIGA PULUH EMPAT
ISNIN ( 23 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 12.45 – 1.15 p.m |
Tajuk | Ulangkaji Antologi Anak Laut ( Puisi tradisional ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Latihan berkumpulan - menjawab 3 soalan pemahaman berdasarkan Syair Dandan Setia dan Intan Terpilih |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kerjasama 3.KBT: KB-mengitlak, menyelesai masalah Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Anak Laut, buku rujukan, nota pelajar |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.kerjasama setiap kumpulan baik. Setiap kumpulan berjaya menghabiskan tugasan yang diberi guru. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 2.30 – 3.30 p.m |
Tajuk | Sajak Di Ruang Gemanya & Cerpen Mariah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – elemen-elemen sastera dalam cerpen dan sajak. 2.Latihan individu – mengisi tempat kosong. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kesetiaan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Kerusi |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
SELASA ( 24 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (41 orang) |
Masa | 12.45 – 1.15 p.m |
Tajuk | Ulangkaji Antologi Anak Laut ( Puisi moden ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Latihan berkumpulan - menjawab 3 soalan pemahaman berdasarkan Sajak Pembeli Masa Sudah. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kerjasama 3.KBT: KB-mengitlak, menyelesai masalah Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Anak Laut, buku rujukan, nota pelajar |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.kerjasama setiap kumpulan baik. Setiap kumpulan berjaya menghabiskan tugasan yang diberi guru. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 1.15 – 2.15 p.m |
Tajuk | Ulangkaji Antologi Anak Laut ( Puisi tradisional ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Latihan berkumpulan - menjawab 3 soalan pemahaman berdasarkan Syair Dandan Setia dan Intan Terpilih dan Pantun Kiasan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kerjasama 3.KBT: KB-mengitlak, menyelesai masalah Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Anak Laut, buku rujukan, nota pelajar |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.kerjasama setiap kumpulan baik. Setiap kumpulan berjaya menghabiskan tugasan yang diberi guru. |
RABU (25 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (41 orang) |
Masa | 12.45 – 1.15 p.m |
Tajuk | Menulis pendahuluan (Peranan ibu bapa dalam membentuk akhlak remaja mengikut lunas-lunas orang Timur ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kekeluargaan. Penerapan nilai moral 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu –menulis perenggan pendahuluan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 1.15 – 2.15 p.m |
Tajuk | Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Latihan individu – mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan dalam 6 ayat yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menyelesai masalah BCB 4.BBB: Buku rujukan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan guru, 80% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat. |
KHAMIS (26 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 1.15 – 2.15 p.m |
Tajuk | Karangan ulasan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku teks (m/s 21) , buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru. 3.Latihan kumpulan ( 3 kumpulan ) –Setiap kumpulan mengulas salah satu aspek komponen sastera yang terdapat dalam novel Seteguh Karang berdasarkan senarai yang diberi oleh guru ( tema, watak & perwatakan atau pengajaran ) |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap ahli kumpulan memberikan kerjasama yang positif dari mencari isi sehingga pembentangan. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 2.30 – 3.30 p.m |
Tajuk | Karangan ulasan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku teks (m/s 21) , buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru. 3.Latihan kumpulan –mengulas satu aspek komponen sastera yang terdapat dalam novel Seteguh Karang. |
Refleksi | Perbincangan kelas dan perbincangan kumpulan pelajar berjalan lancar. Para pelajar menunjukkan kerja berpasukan yang positif. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 4.00 – 5.00 p.m |
Tajuk | Membetulkan kata atau istilah dan kesalahan tatabahasa. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Latihan individu – mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam 6 ayat yang diberi. 2.Perbincangan kelas – jawapan latihan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menyelesai masalah BCB 4.BBB: Buku rujukan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan jawapan dalam kelas, 70% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat. |
JUMAAT (27 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 2.00 – 2.25 p.m |
Tajuk | Menulis pendahuluan ( Keistimewaan telefon bimbit ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Latihan individu –menulis perenggan pendahuluan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 3.30 – 4.20 p.m |
Tajuk | Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Latihan individu – mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan dalam 5 ayat yang diberi. 2.Perbincangan kelas – jawapan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menyelesai masalah BCB 4.BBB: Buku rujukan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan bersama dalam kelas, 95% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (41 orang) |
Masa | 4.20 – 5.10 p.m |
Tajuk | Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Latihan individu – mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan dalam 5 ayat yang diberi. 2.Perbincangan kelas – jawapan latihan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menyelesai masalah BCB 4.BBB: Buku rujukan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan bersama dalam kelas , 90% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat. |
No comments:
Post a Comment