Friday, September 3, 2010

RPH MINGGU 34

MINGGU KETIGA PULUH EMPAT


 

ISNIN ( 23 OGOS 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa

12.45 – 1.15 p.m

Tajuk

Ulangkaji Antologi Anak Laut ( Puisi tradisional )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjawab tiga soalan pemahaman berdasarkan puisi yang diberi.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas

2.Latihan berkumpulan

- menjawab 3 soalan pemahaman berdasarkan Syair Dandan Setia dan Intan Terpilih

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kerjasama

3.KBT: KB-mengitlak, menyelesai masalah

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Anak Laut, buku rujukan, nota pelajar

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.kerjasama setiap kumpulan baik. Setiap kumpulan berjaya menghabiskan tugasan yang diberi guru.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (37 orang)

Masa

2.30 – 3.30 p.m

Tajuk

Sajak Di Ruang Gemanya & Cerpen Mariah

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran dalam cerpen.
  3. Menghuraikan tema , persoalan, nilai dan pengajaran dalam sajak.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – elemen-elemen sastera dalam cerpen dan sajak.

2.Latihan individu – mengisi tempat kosong.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kesetiaan

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Kerusi

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.


 

SELASA ( 24 OGOS 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (41 orang)

Masa

12.45 – 1.15 p.m

Tajuk

Ulangkaji Antologi Anak Laut ( Puisi moden )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjawab tiga soalan pemahaman berdasarkan puisi yang diberi.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas

2.Latihan berkumpulan

- menjawab 3 soalan pemahaman berdasarkan Sajak Pembeli Masa Sudah.

Sistem bahasa

Sintaksis, kosa kata

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kerjasama

3.KBT: KB-mengitlak, menyelesai masalah

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Anak Laut, buku rujukan, nota pelajar

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.kerjasama setiap kumpulan baik. Setiap kumpulan berjaya menghabiskan tugasan yang diberi guru.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (37 orang)

Masa

1.15 – 2.15 p.m

Tajuk

Ulangkaji Antologi Anak Laut ( Puisi tradisional )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjawab tiga soalan pemahaman berdasarkan puisi yang diberi.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas

2.Latihan berkumpulan

- menjawab 3 soalan pemahaman berdasarkan Syair Dandan Setia dan Intan Terpilih dan Pantun Kiasan.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kerjasama

3.KBT: KB-mengitlak, menyelesai masalah

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Anak Laut, buku rujukan, nota pelajar

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.kerjasama setiap kumpulan baik. Setiap kumpulan berjaya menghabiskan tugasan yang diberi guru.


 

RABU (25 OGOS 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (41 orang)

Masa

12.45 – 1.15 p.m

Tajuk

Menulis pendahuluan

(Peranan ibu bapa dalam membentuk akhlak remaja mengikut lunas-lunas orang Timur )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan karangan .

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kekeluargaan. Penerapan nilai moral

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu –menulis perenggan pendahuluan.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa

1.15 – 2.15 p.m

Tajuk

Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan dalam ayat.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Latihan individu

– mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan dalam 6 ayat yang diberi.

Sistem bahasa

Sintaksis, morfologi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-menyelesai masalah

BCB

4.BBB: Buku rujukan.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan guru, 80% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat.


 

KHAMIS (26 OGOS 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa

1.15 – 2.15 p.m

Tajuk

Karangan ulasan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis karangan ulasan berdasarkan novel yang pernah dibaca.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku teks (m/s 21) , buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru.

3.Latihan kumpulan ( 3 kumpulan )

–Setiap kumpulan mengulas salah satu aspek komponen sastera yang terdapat dalam novel Seteguh Karang berdasarkan senarai yang diberi oleh guru ( tema, watak & perwatakan atau pengajaran )

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap ahli kumpulan memberikan kerjasama yang positif dari mencari isi sehingga pembentangan.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (37 orang)

Masa

2.30 – 3.30 p.m

Tajuk

Karangan ulasan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis karangan ulasan berdasarkan novel yang pernah dibaca.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku teks (m/s 21) , buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru.

3.Latihan kumpulan

–mengulas satu aspek komponen sastera yang terdapat dalam novel Seteguh Karang.

Refleksi

Perbincangan kelas dan perbincangan kumpulan pelajar berjalan lancar. Para pelajar menunjukkan kerja berpasukan yang positif.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (37 orang)

Masa

4.00 – 5.00 p.m

Tajuk

Membetulkan kata atau istilah dan kesalahan tatabahasa.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam ayat.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Latihan individu

– mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam 6 ayat yang diberi.

2.Perbincangan kelas – jawapan latihan.

Sistem bahasa

Sintaksis, morfologi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-menyelesai masalah

BCB

4.BBB: Buku rujukan.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan jawapan dalam kelas, 70% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat.


 

JUMAAT (27 OGOS 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (37 orang)

Masa

2.00 – 2.25 p.m

Tajuk

Menulis pendahuluan ( Keistimewaan telefon bimbit )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis pendahuluan karangan .

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan

Aktiviti

1.Latihan individu –menulis perenggan pendahuluan.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (37 orang)

Masa

3.30 – 4.20 p.m

Tajuk

Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan dalam ayat.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Latihan individu

– mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan dalam 5 ayat yang diberi.

2.Perbincangan kelas – jawapan.

Sistem bahasa

Sintaksis, morfologi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-menyelesai masalah

BCB

4.BBB: Buku rujukan.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan bersama dalam kelas, 95% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (41 orang)

Masa

4.20 – 5.10 p.m

Tajuk

Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan dalam ayat.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Latihan individu

– mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan dalam 5 ayat yang diberi.

2.Perbincangan kelas – jawapan latihan.

Sistem bahasa

Sintaksis, morfologi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-menyelesai masalah

BCB

4.BBB: Buku rujukan.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan bersama dalam kelas , 90% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat.

No comments:

Post a Comment