MINGGU KETIGA PULUH TIGA
ISNIN ( 16 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 7.05 – 8.05 a.m |
Tajuk | Cerpen Mariah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – elemen-elemen sastera dalam cerpen. 2.Menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kesetiaan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Kerusi |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 9.20 – 10.20 a.m |
Tajuk | Seloka Pandai Pak Pandir |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menulis nota. 3.Aktiviti berkumpulan |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Kerusi |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
SELASA ( 17 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (41 orang) |
Masa | 7.05 – 8.05 a.m |
Tajuk | Ulangkaji Antologi Anak Laut ( Puisi tradisional ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Latihan berkumpulan - menjawab 3 soalan pemahaman berdasarkan Pantun Kiasan, Syair Dandan Setia dan Intan Terpilih, Seloka Pak Kaduk. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kerjasama 3.KBT: KB-mengitlak, menyelesai masalah Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Anak Laut, buku rujukan, nota pelajar |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.kerjasama setiap kumpulan baik. Setiap kumpulan berjaya menghabiskan tugasan yang diberi guru. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 8.05 – 9.05 a.m |
Tajuk | Cerpen Mariah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – elemen-elemen sastera dalam cerpen. 2.Aktiviti berkumpulan – perbincangan dan pembentangan |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kesetiaan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Kerusi |
Refleksi | Perbincangan kelas serta pembentangan berkumpulan berjalan lancar. |
RABU ( 18 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (41 orang) |
Masa | 7.05 – 8.05 a.m |
Tajuk | Ujian bulanan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 12.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Individu – menulis karangan berdasarkan bahan rangsangan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:tanggungjawab,kerajinan 3.KBT: KB-menjana idea 4.BBB: kertas soalan ujian bulanan 2 |
Refleksi | Ujian berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 8.05 – 9.05 a.m |
Tajuk | Membina ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan kumpulan – membina satu ayat berdasarkan 3 pasangan kata yang diberi. (busa-busana, flora-fauna,tabu-tabuh) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 70% daripada kumpulan mencapai objektif pelajaran. |
KHAMIS ( 19 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 8.05 – 9.05 a.m |
Tajuk | Ujian bulanan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 12.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Individu – menulis karangan berdasarkan bahan rangsangan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:tanggungjawab,kerajinan 3.KBT: KB-menjana idea 4.BBB: kertas soalan ujian bulanan 2 |
Refleksi | Ujian berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 9.20 – 10.20 a.m |
Tajuk | Ujian bulanan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 12.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Individu – menulis karangan berdasarkan bahan rangsangan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:tanggungjawab,kerajinan 3.KBT: KB-menjana idea 4.BBB: kertas soalan ujian bulanan 2 |
Refleksi | Ujian berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 10.50 – 11.50 a.m |
Tajuk | Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Latihan individu – mengenal pasti dan membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan dalam 9 ayat yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, morfologi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menyelesai masalah BCB 4.BBB: Buku rujukan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil pemyemakan guru, 90% daripada pelajar berjaya mengenal pasti serta membetulkan kesalahan yang terdapat dalam ayat. |
JUMAAT ( 20 OGOS 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Ujian bulanan 2 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 12.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Individu – menulis karangan berdasarkan bahan rangsangan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:tanggungjawab,kerajinan 3.KBT: KB-menjana idea 4.BBB: kertas soalan ujian bulanan 2 |
Refleksi | Ujian berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 9.40 - 10.40 a.m |
Tajuk | Membina ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan kumpulan – membina satu ayat berdasarkan 3 pasangan kata yang diberi. (busa-busana, flora-fauna,tabu-tabuh) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan, kamus dewan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 90% daripada kumpulan mencapai objektif pelajaran. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (41 orang) |
Masa | 10.40 – 11.40 a.m |
Tajuk | Membina ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan kumpulan – membina satu ayat berdasarkan 2 pasangan kata yang diberi setelah diberi makna setiap kata.(Pasangan kata : busa-busana, flora-fauna) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan, Kamus Dewan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 70% daripada kumpulan mencapai objektif pelajaran. |
No comments:
Post a Comment