MINGGU TUJUH BELAS
ISNIN (26 APRIL 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Persoalan dalam novel Seteguh Karang |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan – menyenarai peristiwa yang berkaitan dengan persoalan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Seteguh Karang |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya satu peristiwa berkaitan persoalan. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Persoalan dalam novel Seteguh Karang |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan kumpulan – menyenarai peristiwa yang berkaitan dengan persoalan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Seteguh Karang |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya satu peristiwa berkaitan persoalan. |
SELASA (27 APRIL 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (42 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Persoalan dalam novel Seteguh Karang |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan – menyenarai peristiwa yang berkaitan dengan persoalan. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Seteguh Karang |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Persoalan dalam novel Seteguh Karang |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan – menyenarai peristiwa yang berkaitan dengan persoalan. 4.Latihan individu – soalan pemahaman. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Seteguh Karang |
Refleksi | Objektif pelajaran tercapai. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Ayat majmuk gabungan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan kumpulan – menyenarai ayat majmuk gabungan dari petikan. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku teks m/s 194 , 204 |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objekrtif pelajaran tercapai. |
RABU (28 APRIL 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (42 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan rencana |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku teks m/s 97-99 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan kumpulan -menulis satu perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup (Perpaduan Bermula dari Sekolah) |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.70% daripada kumpulan mencapai objektif pelajaran. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Ayat Perintah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan kumpulan – menyenarai ayat perintah mengikut jenis dari petikan. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku teks m/s 151, 152, 160 dan 161. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objekrtif pelajaran tercapai. |
KHAMIS (29 APRIL 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan rencana |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku teks m/s 97-99 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu -menulis satu perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup (Perpaduan Bermula dari Sekolah) |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.80% daripada kumpulan mencapai objektif pelajaran. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan berdasarkan bahan rangsangan (Carta aliran – Gejala buli di sekolah ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Bahan edaran |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan kumpulan –menulis karangan yang lengkap. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
JUMAAT (30 APRIL 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan berdasarkan bahan rangsangan (Carta aliran – Gejala buli di sekolah ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Bahan edaran |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan kumpulan –menulis karangan yang lengkap. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 75 % daripada pelajar mencapai objektif pelajaran. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 9.40 - 10.40 a.m |
Tajuk | Menukar ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerajinan 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu – menukar 10 ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa. |
Refleksi | Objektif pelajaran tercapai. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (42 orang) |
Masa | 10.40 – 11.40 a.m |
Tajuk | Menukar ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Sintaksis, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerajinan 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu – menukar 5 ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
T. Kasih kerana telah menghantar rph untuk disemak.
ReplyDeleteIanya lengkap dan kemas. Diharap rph itu dapat digunakan untuk mempertingkatkan pencapaian akademik pelajar cg. Kejayaan kita diukur melalui kejayaan pelajar kita.
"Recognition is one of the most important human needs"-Kenneth J. Lodi