Friday, April 30, 2010

RPH MINGGU 17

MINGGU TUJUH BELAS


 


 

ISNIN (26 APRIL 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Persoalan dalam novel Seteguh Karang

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menghuraikan persoalan dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin nota.

3.Latihan kumpulan – menyenarai peristiwa yang berkaitan dengan persoalan.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Seteguh Karang

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya satu peristiwa berkaitan persoalan.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (37 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Persoalan dalam novel Seteguh Karang

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menghuraikan persoalan dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan kumpulan – menyenarai peristiwa yang berkaitan dengan persoalan.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Seteguh Karang

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya satu peristiwa berkaitan persoalan.


 

SELASA (27 APRIL 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (42 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Persoalan dalam novel Seteguh Karang

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menghuraikan persoalan dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin nota.

3.Latihan kumpulan – menyenarai peristiwa yang berkaitan dengan persoalan.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Seteguh Karang

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (37 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Persoalan dalam novel Seteguh Karang

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menghuraikan persoalan dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin nota.

3.Latihan kumpulan – menyenarai peristiwa yang berkaitan dengan persoalan.

4.Latihan individu – soalan pemahaman.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Seteguh Karang

Refleksi

Objektif pelajaran tercapai.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa

10.55 – 12.05 p.m

Tajuk

Ayat majmuk gabungan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti ayat majmuk gabungan.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan kumpulan – menyenarai ayat majmuk gabungan dari petikan.

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku teks m/s 194 , 204

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Objekrtif pelajaran tercapai.


 

RABU (28 APRIL 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (42 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan rencana

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis karangan rencana.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku teks m/s 97-99

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan kumpulan

-menulis satu perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup

(Perpaduan Bermula dari Sekolah)

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.70% daripada kumpulan mencapai objektif pelajaran.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (37 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Ayat Perintah

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti empat jenis ayat perintah.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

3.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan kumpulan – menyenarai ayat perintah mengikut jenis dari petikan.

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kemasyarakatan

2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama

3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Buku teks m/s 151, 152, 160 dan 161.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Objekrtif pelajaran tercapai.


 

KHAMIS (29 APRIL 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (37 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan rencana

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis karangan rencana.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku teks m/s 97-99

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu

-menulis satu perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup

(Perpaduan Bermula dari Sekolah)

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.80% daripada kumpulan mencapai objektif pelajaran.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Karangan berdasarkan bahan rangsangan

(Carta aliran – Gejala buli di sekolah )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis karangan berdasarkan bahan rangsangan.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Bahan edaran

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan kumpulan –menulis karangan yang lengkap.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.


 

JUMAAT (30 APRIL 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (37 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Karangan berdasarkan bahan rangsangan

(Carta aliran – Gejala buli di sekolah )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis karangan berdasarkan bahan rangsangan.

Fokus utama

8.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

12.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Bahan edaran

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan kumpulan –menulis karangan yang lengkap.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. 75 % daripada pelajar mencapai objektif pelajaran.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (37 orang)

Masa

9.40 - 10.40 a.m

Tajuk

Menukar ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menukar ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Sintaksis, kosa kata

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerajinan

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu – menukar 10 ayat susunan songsang kepada ayat susunan

biasa.

Refleksi

Objektif pelajaran tercapai.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (42 orang)

Masa

10.40 – 11.40 a.m

Tajuk

Menukar ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa.

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menukar ayat susunan biasa kepada ayat susunan songsang.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Sintaksis, kosa kata

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerajinan

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu – menukar 5 ayat susunan songsang kepada ayat susunan

biasa.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.

1 comment:

  1. T. Kasih kerana telah menghantar rph untuk disemak.
    Ianya lengkap dan kemas. Diharap rph itu dapat digunakan untuk mempertingkatkan pencapaian akademik pelajar cg. Kejayaan kita diukur melalui kejayaan pelajar kita.

    "Recognition is one of the most important human needs"-Kenneth J. Lodi

    ReplyDelete