Thursday, January 28, 2010

RPH MINGGU 4(25-29 JAN)

MINGGU KEEMPAT


 


 

ISNIN (25 JANUARI 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Cerpen Tragedi

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis cerpen.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Kerusi

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (37 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Cerpen Tragedi

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis cerpen.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Menjawab 3 soalan pemahaman.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Kerusi

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.


 

SELASA (26 JANUARI 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (47 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Cerpen Tragedi

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis cerpen.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Kerusi

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (34 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Cerpen Tragedi

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis cerpen.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Menjawab 3 soalan pemahaman.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Kerusi

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa

10.55 – 12.05 p.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata Kerja Tak Transitif )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenarai 4 jenis kata kerja tak transitif.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( Kata Kerja tak transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 82-84.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kelas - mengkategorikan kata kerja tak transitif mengikut jenis.

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar.


 

RABU (27 JANUARI 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (47 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan (kebaikan dan keburukan iklan)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis perenggan pendahuluan, dua perenggan isi dan satu perenggan penutup.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – satu kebaikan dan satu keburukan iklan terhadap masyarakat. 3.Aktiviti kumpulan – menulis karangan.

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar namun hanya 70% objektif pelajaran tercapai.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (34 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata Kerja Tak Transitif )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenarai 4 jenis kata kerja tak transitif.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( Kata Kerja tak transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 82-84.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kelas - mengkategorikan kata kerja tak transitif mengikut jenis.

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar. Respons pelajar memberangsangkan. 90% objektif pelajaran tercapai.


 

KHAMIS (28 JANUARI 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (34 orang)

Masa

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan (kebaikan dan keburukan iklan)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis perenggan pendahuluan, dua perenggan isi dan satu perenggan penutup.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – satu kebaikan dan satu keburukan iklan terhadap masyarakat. 3.Aktiviti kumpulan – menulis karangan.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. 90% daripada kumpulan mencapai objektif pelajaran.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan (kebaikan dan keburukan iklan)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis perenggan pendahuluan, dua perenggan isi dan satu perenggan penutup.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – satu kebaikan dan satu keburukan iklan terhadap masyarakat. 3.Aktiviti kumpulan – menulis karangan.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar.


 

JUMAAT (29 JANUARI 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (34 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan (kebaikan dan keburukan iklan)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis perenggan pendahuluan, dua perenggan isi dan satu perenggan penutup.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – satu kebaikan dan satu keburukan iklan terhadap masyarakat. 3.Aktiviti kumpulan – menulis karangan.

Refleksi

 
 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (34 orang)

Masa

9.40 – 10.40 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata Kerja Tak Transitif )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenarai 4 jenis kata kerja tak transitif.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( Kata Kerja tak transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 82-84.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kelas - mengkategorikan kata kerja tak transitif mengikut jenis.

Refleksi

Aktiviti kelas berjalan lancar.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (47 orang)

Masa

10.40 – 11.40 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Kata Kerja Tak Transitif )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenarai 4 jenis kata kerja tak transitif.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( Kata Kerja tak transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 82-84.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kelas - mengkategorikan kata kerja tak transitif mengikut jenis.

Refleksi

 

1 comment: