Thursday, January 28, 2010

RPH MINGGU 3 (18-23 JAN)

MINGGU KETIGA


 


 

ISNIN (18 JANUARI 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa 

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk 

Prosa Tradisional - Sabor

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis prosa.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i) 

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota. 

Sistem bahasa 

Sintaksis, sebutan & intonasi 

Pengisian kurikulum 

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Kerusi

Refleksi  

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (37 orang)

Masa 

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk 

Prosa Tradisional - Sabor

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis prosa.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i) 

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Latihan individu - Melengkapkan teks.

Sistem bahasa 

Sintaksis, sebutan & intonasi 

Pengisian kurikulum 

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Kerusi

Refleksi  

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.


 

SELASA (19 JANUARI 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (47 orang)

Masa 

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk 

Prosa Tradisional - Sabor

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis prosa.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i) 

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota. 

Sistem bahasa 

Sintaksis, sebutan & intonasi 

Pengisian kurikulum 

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Kerusi

Refleksi  

Perbincangan kelas berjalan lancar.  

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (37 orang)

Masa 

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk 

Prosa Tradisional - Sabor

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis prosa.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Latihan individu - Melengkapkan teks.

Sistem bahasa 

Sintaksis, sebutan & intonasi 

Pengisian kurikulum 

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Kerusi

Refleksi  

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. 

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa 

10.55 – 12.05 p.m

Tajuk 

Tatabahasa ( Kata Adjektif, Kata Adjektif Terbitan,Kata Penguat dan Frasa Adjektif )

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti fungsi kata penguat.
  2. Mengenal pasti ayat berpola FN + FA .
  3. Mengenal pasti peluasan ayat berpola FN + FA.
  4. Mengenal pasti ayat adjektif terbitan.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa 

Morfologi ( Kata adjektif, kata penguat, frasa adjektif)

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 55-59,65-69

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kelas – melangkap teks dengan kata adjektif yang sesuai.

- memadan terbitan yang sesuai untuk kata adjektif.

Refleksi 

Aktiviti kelas berjalan lancar. Para pelajar dapat mengesan kesilapan hasil perbincangan kelas.


 

RABU (20 JANUARI 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (47 orang)

Masa 

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk 

Karangan pendapat ( pengembangan isi )

  • Kebaikan belajar di sekolah berasrama

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis ayat topik ,ayat huraian , ayat contoh dan ayat huraian dalam satu perenggan

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa 

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks (muka surat 92), buku rujukan

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – satu kebaikan belajar di sekolah berasrama.

3.Aktiviti kumpulan – menulis satu perenggan isi tentang kebaikan belajar di

sekolah berasrama.

Refleksi 

Perbincangan kelas berjalan lancar. 70% daripada pelajar mencapai objektif.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (37 orang)

Masa 

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk 

Tatabahasa ( Kata Adjektif, Kata Adjektif Terbitan,Kata Penguat dan Frasa Adjektif )

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti fungsi kata penguat.
  2. Mengenal pasti ayat berpola FN + FA .
  3. Mengenal pasti peluasan ayat berpola FN + FA.
  4. Mengenal pasti ayat adjektif terbitan.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa 

Morfologi ( Kata adjektif, kata penguat, frasa adjektif)

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 55-59,65-69

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu –mengenal pasti pola ayat bagi dua ayat yang diberi.

Refleksi 

Aktiviti kelas berjalan lancar.


 

KHAMIS (21 JANUARI 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (37 orang)

Masa 

8.15 – 9.25 a.m

Tajuk 

Karangan pendapat ( pengembangan isi )

  • Kebaikan belajar di sekolah berasrama

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis ayat topik ,ayat huraian , ayat contoh dan ayat huraian dalam satu perenggan

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa 

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks (muka surat 92), buku rujukan

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu – menulis satu perenggan isi tentang kebaikan belajar di

sekolah berasrama.

Refleksi 

Perbincangan kelas berjalan lancar. 80% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa 

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk 

Karangan pendapat ( pengembangan isi )

  • Kebaikan belajar di sekolah berasrama

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis ayat topik ,ayat huraian , ayat contoh dan ayat huraian dalam satu perenggan

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa 

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks (muka surat 92), buku rujukan

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – satu kebaikan belajar di sekolah berasrama.

3.Aktiviti kumpulan – menulis satu perenggan isi tentang kebaikan belajar di

sekolah berasrama.

Refleksi 

Perbincangan kelas berjalan lancar. 70% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran.


 

JUMAAT (22 JANUARI 2010)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S4 (34 orang)

Masa 

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk 

Karangan pendapat ( pengembangan isi )

  • Kebaikan belajar di sekolah berasrama

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis ayat topik ,ayat huraian , ayat contoh dan ayat huraian dalam satu perenggan

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa 

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks (muka surat 92), buku rujukan

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu – menulis satu perenggan isi tentang kebaikan belajar di

sekolah berasrama.

Refleksi 

Perbincangan kelas berjalan lancar.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (34 orang)

Masa 

9.40 – 10.40 a.m

Tajuk 

Tatabahasa ( Kata Adjektif, Kata Adjektif Terbitan,Kata Penguat dan Frasa Adjektif )

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti fungsi kata penguat.
  2. Mengenal pasti ayat berpola FN + FA .
  3. Mengenal pasti peluasan ayat berpola FN + FA.
  4. Mengenal pasti kata adjektif terbitan.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa 

Morfologi ( Kata adjektif, kata penguat, frasa adjektif)

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 55-59,65-69

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu – mengenal pasti pola bagi dua ayat yang diberi.

- mengenal pasti peluasan ayat berpola bagi dua ayat yang diberi

Refleksi 

Aktiviti kelas berjalan lancar.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5K1 (47 orang)

Masa 

10.40 – 11.40 a.m

Tajuk 

Tatabahasa ( Kata Adjektif, Kata Adjektif Terbitan,Kata Penguat dan Frasa Adjektif )

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti fungsi kata penguat.
  2. Mengenal pasti ayat berpola FN + FA .
  3. Mengenal pasti peluasan ayat berpola FN + FA.
  4. Mengenal pasti kata kerja terbitan.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa 

Morfologi ( Kata adjektif, kata penguat, frasa adjektif)

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 55-59,65-69

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kelas – melengkap teks dengan kata adjektif yang sesuai.

Refleksi 

Aktiviti kelas berjalan lancar. Para pelajar dapat mengesan kesilapan hasil perbincangan kelas.


 

SABTU (23 JANUARI 2010)

GANTIAN HARI KHAMIS

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S2 (34 orang)

Masa 

8.15 – 9.15 a.m

Tajuk 

Karangan pendapat (Punca-punca pencemaran alam sekitar)

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis ayat topik ,ayat huraian , ayat contoh dan ayat huraian dalam satu perenggan

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa 

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks (muka surat 92), buku rujukan

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu – menulis pendahuluan, satu perenggan isi tentang punca

pencemaran alam sekitar dan penutup.

Refleksi 

Perbincangan kelas berjalan lancar.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5MPV (24 orang)

Masa 

9.30 – 10.30 a.m

Tajuk 

Karangan pendapat (Punca-punca pencemaran alam sekitar)

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis ayat topik ,ayat huraian , ayat contoh dan ayat huraian dalam satu perenggan

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa 

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks (muka surat 92), buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kelas –satu perenggan isi tentang punca pencemaran alam sekitar.

Refleksi 

Perbincangan kelas berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment