ISNIN (27 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 ( 41 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Hikayat Siak
& Cerpen Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menjelaskan
sinopsis prosa klasik dan cerpen.
2.
Menghuraikan
sekurang-kurangnya 3 watak serta perwatakan, gaya bahasa, persoalan,nilai dan
pengajaran.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas mengenai tajuk berjaya disiapkan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (29
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Cerpen Ibu
dan Ceper & Drama Gelanggang Tuk Wali
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Teknik
menjawab soalan pemahaman berkaitan prosa moden.
2.
Menganalisis
elemen-elemen sastera dalam cerpen dan drama.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras 1
(ii)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajarmenulis nota.
3.Penerangan
guru.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:Kerajinan,
tanggungjawab
3.KBT:
KB-membezakan, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan , Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
SELASA (28 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (29
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Ayat aktif
dan ayat pasif
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat;
1.
Menyenarai
ciri ayat aktif dan ayat pasif.
2.
Mengenal
pasti kaedah menukar ayat aktif kepada ayat pasif.
3.
Menganalisis
ayat aktif.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras
1(ii)
|
Fokus
sampingan
|
2.2 Aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan
3. KBT:KB-menganalisis
4.BBB-Buku
kerja, bahan edaran
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru
3. Pelajar
menyalin nota.
3.Latihan
individu – mencari objek, subjek, dan kata kerja aktif dalam ayat aktif.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
5K7 ( 39 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Drama Tiang
Cengal Dinding Sayung & Pantun Lapan Kerat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menjelaskan
sinopsis drama.
2.
Menganalisis
maksud pantun.
3.
Menghuraikan
sekurang-kurangnya 3 watak serta perwatakan, gaya bahasa, persoalan,nilai dan
pengajaran.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas mengenai tajuk berjaya disiapkan.
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 (40
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
pasif kepada ayat aktif
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat;
1.
Mengenal
pasti kaedah menukar ayat pasif kepada ayat aktif.
2.
Menukar
ayat pasif menjadi ayat aktif.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras
1(ii)
|
Fokus
sampingan
|
2.2 Aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan
3. KBT:KB-menganalisis
4.BBB-Buku
kerja, bahan edaran
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru
3. Latihan
kelas – menukar lima ayat pasif menjadi ayat aktif.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
RABU (29 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Rumusan
(Latihan)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menulis
rumusan lengkap.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab,
kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Bahan
edaran
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru.
2.Perbincangan
kelas
3.Latihan individu
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. 90% telah menghantar buku kerja.
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
5K7 (39
orang)
|
Masa
|
10.20 -
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
pasif kepada ayat aktif
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat;
1.
Mengenal
pasti kaedah menukar ayat pasif kepada ayat aktif.
2.
Menukar
ayat pasif menjadi ayat aktif.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras
1(ii)
|
Fokus
sampingan
|
2.2 Aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan
3. KBT:KB-menganalisis
4.BBB-Buku
kerja, bahan edaran
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru
3. Latihan
kelas – menukar dua ayat pasif menjadi ayat aktif.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 ( 39 orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
latihan – Kata Ganti Nama )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengelas
jenis kata ganti nama diri.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ( ayat tunggal )
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-mengelas
4.BBB-Buku
kerja
|
Aktiviti
|
1.Latihan
individu – mengelas jenis kata ganti nama berdasarkan lima jenis kata ganti nama.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas lancar. 85% daripada pelajar dapat mengelas jenis kata ganti nama bagi
setiap kata nama yang diberi. Pelajar yang belum menguasai diminta melihat
contoh jawapan yang betul.
|
KHAMIS (30 JANUARI 2014)
CUTI PERISTIWA
|
|
JUMAAT (31 JANUARI 2014)
CUTI UMUM TAHUN
BARU CINA
|
Tuesday, February 4, 2014
RPH Minggu 5
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment