ISNIN (20 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 ( 41 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Cerpen
Pahlawan Buntung & Drama Tiang Cengal Dinding Sayung
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menjelaskan
sinopsis cerpen dan drama.
2.
Menghuraikan
sekurang-kurangnya 3 watak serta perwatakan, gaya bahasa, persoalan,nilai dan
pengajaran.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas mengenai tajuk berjaya disiapkan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (29
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Pantun Empat
Kerat (Budi) & Sajak Harga Remaja
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Teknik
menjawab soalan pemahaman berkaitan puisi.
2.
Elemen-elemen
sastera dalam Pantun Empat Kerat ( Budi ) dan Sajak Harga Remaja.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras 1
(ii)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajarmenulis nota.
3.Penerangan
guru.
|
Sistem bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:Kerajinan,
tanggungjawab
3.KBT:
KB-membezakan, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
SELASA (21 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (29
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Kata kerja
transitif dan kata kerja tak transitif
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat;
1.
Menyenarai
ciri-ciri kata kerja transitif dan kata kerja tak transitif.
2.
Mengesan
objek bagi setiap kata kerja transitif.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras
1(ii)
|
Fokus
sampingan
|
2.2 Aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan
3. KBT:KB-membanding
4.BBB-Buku
teks
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru
3. Latihan –
menyenarai objek bagi setiap kata kerja transitif.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. 80% daripada pelajar berjaya mengesan objek yang betul
bagi setiap kata kerja transitif yang diberi.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 ( 39 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Hikayat
Langlang Buana & Cerpen Pahlawan Buntung
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menjelaskan
sinopsis prosa klasik dan cerpen.
2.
Menghuraikan
sekurang-kurangnya 3 watak serta perwatakan, gaya bahasa, persoalan,nilai dan
pengajaran.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas mengenai tajuk berjaya disiapkan.
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 (41
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
aktif kepada ayat pasif
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat;
1.
Mengenal
pasti kaedah menukar ayat aktif kepada ayat pasif.
2.
Menukar
ayat aktif menjadi ayat pasif.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras
1(ii)
|
Fokus
sampingan
|
2.2 Aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan
3. KBT:KB-menganalisis
4.BBB-Buku kerja,
bahan edaran
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru
3. Latihan kelas
– menukar lima ayat aktif menjadi ayat pasif.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Hasil perbincangan jawapan latihan, 80% berjaya mencapai
objektif pelajaran.
|
RABU (22 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
ulasan (karya)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menyenarai
ciri-ciri karangan ulasan (karya)
2.
Menganalisis
contoh karangan ulasan.
|
Fokus utama
|
8.3 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan (karangan)
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru.
2.Perbincangan
kelas
3.Para
pelajar menyalin contoh karangan ulasan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam
perbincangan .
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
5K7 (39
orang)
|
Masa
|
10.20 -
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
aktif kepada ayat pasif
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat;
1.
Mengenal
pasti kaedah menukar ayat aktif kepada ayat pasif.
2.
Menukar
ayat aktif menjadi ayat pasif.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras
1(ii)
|
Fokus
sampingan
|
2.2 Aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan
3. KBT:KB-menganalisis
4.BBB-Buku kerja,
bahan edaran
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru
3. Latihan kelas
– menukar lima ayat aktif menjadi ayat pasif.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Hasil perbincangan jawapan latihan, 80% berjaya mencapai
objektif pelajaran.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 ( 40 orang)
|
Masa
|
11.30 – 12.40
p.m
|
Refleksi
|
Sesi P &
P dibatalkan disebabkan proses pengagihan duit .
|
KHAMIS (23 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (30
orang)
|
Masa
|
7.05 - 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Rumusan (
latihan –isi tersurat, isi tersirat dan kesimpulan)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menulis
isi-isi tersurat, isi-isi tersirat dan kesimpulan rumusan.
|
Fokus utama
|
12.1 Aras 1
(ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu: Isu
kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis,
menyenarai
4.BBB –
Bahan edaran, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru
2.Soal
jawab.
3.Latihan
individu dalam kelas.
|
Refleksi
|
Perbincangan
berjalan lancar.90% pelajar mencapai objektif hasil perbincangan jawapan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 ( 41 orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
latihan – Kata Ganti Nama )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengelas
jenis kata ganti nama diri.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ( ayat tunggal )
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-mengelas
4.BBB-Buku
kerja
|
Aktiviti
|
1.Latihan
individu – mengelas jenis kata ganti nama berdasarkan lima jenis kata ganti nama.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas lancar. 90% daripada pelajar dapat mengelas jenis kata ganti nama bagi
setiap kata nama yang diberi. Pelajar yang belum menguasai diminta melihat
contoh jawapan yang betul.
|
JUMAAT (24 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 (39
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25 a.m
|
Tajuk
|
Karangan
ulasan (karya)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menyenarai
ciri-ciri karangan ulasan (karya)
2.
Menganalisis
contoh karangan ulasan.
|
Fokus utama
|
12.1aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru.
2.Perbincangan
kelas.
3.Pelajar
menyalin contoh karangan ulasan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam
perbincangan .
|
SABTU (25 JANUARI 2014)
GANTIAN UNTUK ISNIN (3 FEBRUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 ( 41 orang)
|
Masa
|
9.55 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Pantun Lapan
Kerat & Sajak Kecek – (V)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menjelaskan
maksud pantun dan sajak .
2.
Menghuraikan
tema, gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT: KB-mengitlak,
mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas mengenai tajuk berjaya disiapkan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (29
orang)
|
Masa
|
10.55 –
11.55 a.m
|
Tajuk
|
Sajak Harga Remaja & Prosa Klasik Pelayaran
yang Penuh Peristiwa
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menganalisis
elemen-elemen sastera dalam sajak Harga Remaja dan prosa klasik Pelayaran
yang Penuh Peristiwa.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras 1
(ii)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajarmenulis nota.
3.Penerangan
guru.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antolologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas mengenai tajuk berjaya disiapkan.
|
Tuesday, February 4, 2014
RPH Minggu 4
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment