MINGGU
KEDUAPULUH LAPAN
ISNIN ( 8 JULAI 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
surat kiriman rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan surat
kiriman rasmi.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – format karangan surat kiriman rasmi.
2.Para
pelajar menyalin format karangan surat kiriman rasmi.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
10.55 –
12.05 p.m
|
Tajuk
|
Syair
definisi Orang Berakal & Gurindam 12 Fasal yang Keenam
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan elemen sastera dalam syair
dan gurindam.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –elemen sastera dalam syair dan gurindam.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Elemen
sastera dalam syair dan gurindam berjaya dibincangkan.
|
SELASA (9 JULAI 2013)
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Membina ayat
huraian dan ayat contoh
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menulis ayat huraian dan ayat contoh.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus sampingan
|
9.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Latihan
dalam kelas – membina 2 ayat huraian dan satu ayat contoh berdasarkan tajuk
‘Punca dan langkah mengatasi kes pembuangan bayi’.
2.Latihan
individu – menggabungkan ayat topik, ayat-ayat huraian, ayat contoh serta
ayat kesimpulan dalam satu perenggan.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan, buku kerja
|
Refleksi
|
Latihan berkaitan
perlu diberi dari semasa ke semasa untuk mengukuhkan lagi tahap pengusaan
pengembangan perenggan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Sajak Di
Perpustakaan dan Mengintai Ruang Insaf
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan elemen sastera dalam sajak.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Elemen sastera
berkaitan sajak berjaya dibincangkan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Syair Makna
Riak, Syair Pemberontakan Patani, Gurindam Tonggak 12 & Seloka Si Luncai
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Melengkapkan makna syair, gurindam dan
seloka.
2. Menjawab tiga soalan pemahaman.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
dalam kelas – melengkapkan tempat kosong.
- menjawab tiga soalan
pemahaman.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Objektif
pelajaran tercapai hasil perbincangan serta pembetulan jawapan dalam kelas.
|
RABU (10 JULAI 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 ( 34
orang )
|
Masa
|
8.05 – 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Memisahkan
ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Memisahkan ayat majmuk kepada ayat
tunggal.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Latihan
dalam kelas secara berkumpulan.
-memisahkan
beberapa ayat tunggal dalam petikan kepada 6 ayat tunggal.
|
Sistem
bahasa
|
Peribahasa,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,
tanggungjawab
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
|
Refleksi
|
96% daripada
kumpulan dapat menyiapkan tugasan dengan betul.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
9.55 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
surat kiriman rasmi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan surat
kiriman rasmi.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – format karangan surat kiriman rasmi.
2.Para
pelajar menyalin format karangan surat kiriman rasmi.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
KHAMIS (11 JULAI 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4K5 ( 41
orang )
|
Masa
|
8.05 – 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Ayat susunan
biasa dan ayat susunan songsang
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menukar ayat biasa kepada ayat songsang
dan sebaliknya.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – cara menukar ayat biasa kepada ayat songsang dan sebaliknya.
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas lancar. Latihan akan diberi dalam P & P yang lain memandangkan
kekangan masa.
|
JUMAAT ( 12 JULAI 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis rumusan berdasarkan format yang
betul.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab,
kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan, buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Para
pelajar menulis rumusan selepas perbincangan dalam kelas.
|
Refleksi
|
10% daripada
pelajar perlu diberikan tumpuan yang lebih berkaitan dengan tajuk. Kekuatan P
& P, para pelajar dapat menghasilkan rumusan yang baik hasil perbincangan
kelas.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 42
orang )
|
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
Tajuk
|
Ayat biasa
dan ayat songsang
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menukar ayat biasa kepada ayat songsang
dan sebaliknya.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – cara menukar ayat biasa kepada ayat songsang dan sebaliknya.
2.Latihan
kelas
a.menukar
satu ayat biasa kepada ayat songsang.
b.Menukar satu ayat songsang kepada ayat biasa
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Latihan
dalam kelas dapat disiapkan dengan betul oleh pelajar terpilih. Latihan
individu nanti akan menguji tahap penguasaan indidvidu.
|
Thursday, July 11, 2013
RPH Minggu 28
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment