MINGGU KEDUAPULUH
TUJUH
ISNIN ( 1 JULAI 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
syarahan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan syarahan.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1 (i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – format karangan syarahan
2.Para
pelajar menyalin format karangan syarahan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
10.55 –
12.05 p.m
|
Tajuk
|
Drama Forum Remaja 2020
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan elemen sastera dalam drama.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –elemen sastera dalam drama.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Elemen
sastera dalam drama berjaya dibincangkan.
|
SELASA (2 JULAI 2013)
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Kesalahan
ejaan dan imbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Mengenal pasti serta membetulkan
kesalahan ejaan dan imbuhan.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Latihan
dalam kelas – Para pelajar mengenal pasti dan membetulkan kesilapan ejaan dan
imbuhan dalam ayat.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan, buku kerja
|
Refleksi
|
Hasil perbincangan
jawapan, para pelajar dapat mengenal pasti kesilapan ejaan dan imbuhan . Para
juga membuat pembetulan dengan menulis ejaan serta imbuhan yang betul.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Prosa Klasik
Merah Silu & Hikayat Indera Nata
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan elemen sastera dalam prosa
klasik.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Elemen
sastera berkaitan prosa klasik berjaya dibincangkan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Cerpen
Pungut Alias Zaharah Alias Yap Siew Hong
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Melengkapkan sinopsis cerpen.
2. Menjawab tiga soalan pemahaman.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
dalam kelas – melengkapkan teks sinopsis.
- menjawab tiga soalan pemahaman.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Objektif
pelajaran tercapai hasil perbincangan serta pembetulan jawapan dalam kelas.
|
RABU (3 JULAI 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 ( 34
orang )
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Peribahasa
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan peribahasa yang sesuai diberi
maksud.
2. Menyatakan maksud peribahasa.
3. Membina ayat yang bermakna.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Latihan
dalam kelas secara berkumpulan.
|
Sistem
bahasa
|
Peribahasa,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,
tanggungjawab
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
|
Refleksi
|
96% daripada
kumpulan dapat menyiapkan tugasan dengan betul.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Karangan syarahan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan syarahan.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – format karangan syarahan
2.Para
pelajar menyalin format karangan syarahan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
KHAMIS (4 JULAI 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 ( 41
orang )
|
Masa
|
8.15 – 9.25 a.m
|
Tajuk
|
Memisahkan
ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Memisahkan ayat majmuk kepada lebih
daripada dua ayat tunggal.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – jenis-jenis aspek memisahkan ayat.
2.Latihan
individu – memisahkan petikan perenggan kepada 6 ayat tunggal.
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas lancar.
|
JUMAAT ( 5 JULAI 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
rangsangan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis karangan rangsangan
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan, buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Para
pelajar menulis karangan rangsangan berdasarkan tajuk kebaikan menyertai
aktiviti kokurikulum.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 42
orang )
|
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
Tajuk
|
Memisahkan
ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Memisahkan ayat majmuk kepada lebih
daripada dua ayat tunggal.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – jenis-jenis aspek memisahkan ayat.
2.Latihan kelas–
memisahkan satu ayat majmuk kepada 2 ayat tunggal.
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas lancar.
|
Thursday, July 4, 2013
RPH Minggu 27
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment