Sunday, April 21, 2013

RPH Minggu 16



MINGGU KEENAMBELAS
ISNIN ( 15 APRIL 2013 )

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K5 (41 orang)
Masa
7.05 – 8.15 a.m
Tajuk
Karangan ( Kaedah membina penutup )
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menyenarai kaedah menulis penutup karangan.
Fokus utama
9.1 aras 1 (i)
Fokus sampingan
8.3 aras 1 (i)
Sistem bahasa
Sintaksis , kosa kata
Pengisian kurikulum
1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
            Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Bahan rujukan
Aktiviti
1.Perbincangan kelas.
2.Para pelajar  menulis nota.
Refleksi
Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan .

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K7 (41 orang)
Masa
10.55 – 12.05 p.m
Tajuk
Plot  dalam  novel Melunas Rindu.
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
1.       Menjelaskan binaan serta teknik plot dalam novel..
Fokus utama
 10.1  Aras 1 (iv)
Fokus sampingan
9.1 Aras 1 (i)
Aktiviti
1.Perbincangan kelas.
2.Para pelajar menyalin nota.
Sistem bahasa
Sintaksis, sebutan & intonasi
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu
2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea
            Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan
Refleksi
Nota berkaitan binaan serta teknik plot dapat disalin habis oleh para pelajar.

SELASA (16 APRIL 2013)

Subjek
Pemulihan Bahasa Malaysia
Kelas
4K7 (41 orang)
Masa
7.05 – 8.15 a.m
Tajuk
Subjek, kata kerja transitif serta objek dalam ayat aktif.
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
1.       Menyenarai subjek, kata kerja transitif dan objek dalam ayat aktif.
Fokus utama
8.1  Aras 1 (iv)
Fokus sampingan
9.1 Aras 1 (i)
Aktiviti
1.Perbincangan kelas – cara mengenal pasti subjek, kata kerja transitif dan objek
                                          dalam ayat aktif.
2.Latihan individu-menyenarai subjek, kata kerja transitif dan objek dalam petikan
                                  yang diberi.
Sistem bahasa
Sintaksis, kosa kata
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea
            Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku teks, buku rujukan
Refleksi
Hasil penyemakan guru, 80% daripada pelajar berjaya mencapai objektif. Latihan pengukuhan akan diteruskan lagi dalam P & P yang untuk yang belum menguasai.

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K5 (41 orang)
Masa
10.20 – 11.30 a.m
Tajuk
Latar dalam  novel Melunas Rindu.
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
1.       Menjelaskan latar masa, tempat dan masyarakat dalam  novel.
Fokus utama
 10.1  Aras 1 (iv)
Fokus sampingan
9.1 Aras 1 (i)
Aktiviti
1.Perbincangan kelas.
2.Para pelajar menyalin nota.
Sistem bahasa
Sintaksis, sebutan & intonasi
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu
2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea
            Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel Melunas Rindu, buku rujukan
Refleksi
Nota berkaitan latar dapat disalin habis oleh para pelajar.

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
5K3 (34 orang)
Masa
11.30 – 12.40 p.m
Tajuk
Gaya bahasa , nilai dan pengajaran dalam  novel Kabus di Perbukitan.
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
1.       Menjelaskan gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam novel.
Fokus utama
 10.1  Aras 1 (iv)
Fokus sampingan
9.1 Aras 1 (i)
Aktiviti
1.Perbincangan kelas.
2.Aktiviti pelajar – menyenarai gaya bahasa, nilai serta pengajaran bagi novel 
                                  Kabus di Perbukitan.
Sistem bahasa
Sintaksis, sebutan & intonasi, kosa kata
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu
2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea
            Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel Kabus di Perbukitan, buku rujukan
Refleksi
Sesi P & P berjalan lancar.

RABU ( 17 APRIL 2013 )

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
5K3 (34 orang )
Masa
8.15 – 9.25 a.m
Tajuk
Tatabahasa (Perluasan predikat dalam pola ayat)
Objektif
Pada akhir pelajaran, para pelajar dapat:
1.       Mengenal pasti pasti fungsi Frasa Sendi Nama sama ada sebagai predikat atau keterangan dalam predikat.
2.       Mengelas ayat kepada subjek , predikat serta predikat yang diluaskan.
Fokus Utama
8.1 aras 1 (ii)
Fokus Sampingan
7.3 aras 1 (iii)
Sistem bahasa
Sintaksis, kosa kata
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:kemasyarakatan
2.Nilai:tanggungjawab, kerajinan
3.KBT:KB-Mengelas
4.BBB-buku teks
Aktiviti
1.Perbincangan kelas – fungsi FSN , cara mengelas subjek, predikat serta predikat
                                          diperluas.
2.Aktiviti kelas-mengelas subjek , predikat serta keterangan dalam predikat dalam
                            jadual yang disediakan.
Refleksi
90% daripada pelajar yang dipilih berjaya mengelas pola ayat yang diberi. Para pelajar  didedahkan kesilapan yang dilakukan melalui penyemakan bersama.

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K7 (41 orang)
Masa
10.20 – 11.30 a.m
Tajuk
Karangan ( Kaedah membina penutup )
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menyenarai kaedah menulis penutup karangan.
Fokus utama
9.1 aras 1 (i)
Fokus sampingan
8.3 aras 1 (i)
Sistem bahasa
Sintaksis , kosa kata
Pengisian kurikulum
1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
            Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Bahan rujukan
Aktiviti
1.Perbincangan kelas.
2.Para pelajar  menulis nota.
Refleksi
Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan .

KHAMIS (18 APRIL 2013)

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K5 (41 orang)
Masa
8.15 – 9.25 a.m
Tajuk
Tatabahasa ( Menukar ayat pasif kepada ayat aktif )
Objektif
Pada akhir pelajaran, para pelajar dapat:
1.       Menukar ayat pasif kepada ayat aktif.
Fokus Utama
8.1 aras 1 (ii)
Fokus sampingan
7.3 aras 1 (iii)
Sistem bahasa
Sintaksis ( ayat aktif, ayat pasif ), kosa kata
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:kemasyarakatan
2.Nilai:Tanggungjawab, amanah
3.KBT:KB-mengelas
            Pembelajaran konstruktivisme
4.BBB:Buku rujukan
Aktiviti
1.Perbincangan kelas – kaedah menukar ayat pasif kepada ayat aktif
2.Latihan individu- menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif
Refleksi
Sesi P & P berjalan lancar.

JUMAAT ( 19 APRIL 2013 )

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
5K3 (34 orang)
Masa
7.05 – 8.15 a.m
Tajuk
Rumusan
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menulis rumusan yang lengkap.
Fokus utama
12.1 aras 1 (i)
Fokus sampingan
8.1 aras 1 (i)
Sistem bahasa
Sintaksis
Pengisian kurikulum
1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana idea
            Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Bahan rujukan
Aktiviti
1.Latihan individu - Para pelajar menulis rumusan yang lengkap.
Refleksi
97% daripada pelajar telah menghantar latihan. Tahap penguasaan pelajar dalam menulis rumusan semakin baik daripada hasil penyemakan guru .

Subjek
Bahasa Malaysia
Kelas
4K7 (41 orang)
Masa
9.40 – 10.40 a.m
Tajuk
Tatabahasa ( Menukar ayat pasif kepada ayat aktif )
Objektif
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
1.       Mengetahui kaedah menukar ayat pasif kepada ayat aktif.
Fokus utama
9.1   Aras 1 (iv)
Fokus sampingan
8.1  Aras 1 (i)
Aktiviti
1.Perbincangan kelas – cara mengenal pasti subjek, kata kerja transitif dan objek dalam ayat pasif.
2.Latihan kelas – menukar enam ayat pasif kepada ayat aktif.
Sistem bahasa
Sintaksis, kosa kata
Pengisian kurikulum
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama
3.KBT: KB-menjana idea
            Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku teks, buku rujukan
Refleksi
Perbincangan kelas berjalan lancar. 60% menguasai objektif pelajaran hasil daripada aktiviti kelas. Latih tubi perlu diperbanyak.

No comments:

Post a Comment