MINGGU
KELIMABELAS
ISNIN ( 8 APRIL 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan (
Kaedah pengembangan isi )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenarai tiga kaedah mengembangkan
isi.
|
Fokus utama
|
9.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Bahan
rujukan, buku teks
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajar menulis nota.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam
perbincangan .
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
10.55 –
12.05 p.m
|
Tajuk
|
Latar
dalam novel Melunas Rindu.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan latar masa, tempat dan
masyarakat dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
Refleksi
|
Nota
berkaitan latar dapat disalin habis oleh para pelajar.
|
SELASA (9 APRIL 2013)
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Jenis-jenis
ayat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Mengelas jenis-jenis ayat yang
disenaraikan sama ada ayat penyata, ayat tanya, ayat seruan dan ayat
perintah.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – 4 jenis ayat
2.Aktiviti
kuiz-mengelas jenis ayat yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan
|
Refleksi
|
Aktiviti
kuiz menyeronokkan para pelajar. 80% daripada para pelajar berjaya mengelas
jenis ayat.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Watak dan perwatakan
dalam novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenaraikan watak serta perwatakan
dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajar menyalin nota berkaitan watak dan perwatakan dalam novel.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
Refleksi
|
Para pelajar
berjaya menyenarai serta menyalin nota
yang diberi.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Plot dan
gaya bahasa dalam novel Kabus di
Perbukitan.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan binaan plot, teknik plot dan
gaya bahasa dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
individu – menjawab soalan pemahaman berkaitan dua peristiwa yang dikaitkan
dengan teknik imbas kembali.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi, kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Kabus di Perbukitan, buku rujukan
|
Refleksi
|
Sesi P &
P berjalan lancar.
|
RABU ( 10 APRIL 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang )
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (Latihan
pola ayat)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menulis 4 jenis pola ayat ( FN+FN,
FN+FK, FN+FA dan FN+FSN ) berdasarkan ayat yang diberi.
|
Fokus Utama
|
8.1 aras 1
(ii)
|
Fokus
Sampingan
|
7.3 aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:kemasyarakatan
2.Nilai:tanggungjawab,
kerajinan
3.KBT:KB-Mengelas
4.BBB-buku
teks, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – 4 jenis pola ayat
2.Aktiviti
kelas - Menulis jenis pola ayat bagi enam ayat yang diberi.
|
Refleksi
|
90% daripada
pelajar berjaya mengelas pola ayat yang diberi.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Karangan (Kaedah
mengembang perenggan isi)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenarai tiga kaedah mengembangkan
isi.
|
Fokus utama
|
9.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, bahan rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam
perbincangan .
|
KHAMIS (11 APRIL 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Menukar ayat aktif kepada ayat )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif.
|
Fokus Utama
|
8.1 aras 1
(ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis (
ayat aktif, ayat pasif ), kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:kemasyarakatan
2.Nilai:Tanggungjawab,
amanah
3.KBT:KB-mengelas
Pembelajaran konstruktivisme
4.BBB:Buku
teks, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – kaedah menukar ayat aktif kepada ayat pasif
2.Latihan
individu- menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif
|
Refleksi
|
Sesi P &
P berjalan lancar.
|
JUMAAT ( 12 APRIL 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
ulasan karya
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis karangan ulasan.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Bahan
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Latihan
individu - Para pelajar menyalin tiru contoh karangan ulasan karya.
2.Para
pelajar menyalin nota tentang kaedah menulis karangan ulasan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam
perbincangan .
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41 orang)
|
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Menukar ayat aktif kepada ayat pasif )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai subjek, kata kerja dan objek
dalam ayat aktif.
2. Mengetahui kaedah menukar ayat aktif
kepada ayat pasif.
|
Fokus utama
|
9.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – cara mengenal pasti subjek, kata kerja transitif dan objek dalam ayat
aktif.
2.Latihan
individu - menyenarai kata kerja
transitif serta objek bagi setiap ayat aktif.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
Thursday, April 11, 2013
RPH Minggu 15
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment