MINGGU KELIMA BELAS
ISNIN (11 APRIL 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Latar dalam novel Kabus di Perbukitan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Kabus di Perbukitan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Latar dalam novel Kabus di Perbukitan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Aktiviti kumpulan-melengkapkan latar tempat,masa dan masyarakat berdasarkan petikan yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Kabus di Perbukitan |
Refleksi | Perbincangan kelas serta aktiviti kumpulan berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Binaan plot dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan individu – menyusun peristiwa berdasarkan novel. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyusun peristiwa mengikut kronologi. |
SELASA ( 12 APRIL 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Watak dan perwatakan dalam novel Melunas Rindu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan –menjelas peristiwa yang berkaitan dengan perwatakan watak |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Melunas Rindu |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 80% daripada kumpulan pelajar dapat menjelas peristiwa berkaitan perwatakan watak. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan Surat Kiriman Tidak Rasmi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – format surat kiriman tak rasmi. 2.Latihan individu -menulis karangan surat kiriman tak rasmi kepada kawan mengenai kehidupan seharian. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.70% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Ayat majmuk gabungan
|
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Nota individu – menyenarai tujuh pola ayat majmuk gabungan dengan contoh. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan, buku teks m/s 194-195, 204. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai. |
RABU (13 APRIL 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan pendapat ( latihan ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku teks (muka surat 16-20),buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Latihan individu -menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan satu perenggan penutup berdasarkan tajuk 'Faktor-faktor berlakunya kejadian jenayah dalam kalangan remaja.' |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil pemantauan guru dalam kelas, pelajar menunjukkan kesungguhan menghasilkan latihan. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 10.20 – 11.30 a.m |
Tajuk | Perenggan penutup ( latihan ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis ( ayat penyimpul) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku teks (muka surat 16-20), |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru 3.Latihan individu -menulis satu perenggan penutup berdasarkan tajuk 'Kebaikan pembinaan lebuh raya kepada masyarakat dan negara'. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Disiplin pelajar masih terkawal. Hasil bimbingan guru, rangka jawapan dapat dihasilkan dan pelajar diminta menulis karangan lengkap sebagai kerja rumah. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Ayat majmuk gabungan
|
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Nota individu – menyenarai tujuh pola ayat majmuk gabungan dengan contoh. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-mengkategori, menganalisis Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan, buku teks m/s 194-195, 204 |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai. |
KHAMIS (14 APRIL 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 10.55 – 11.30 a.m |
Tajuk | Binaan plot dalam novel Kabus di Perbukitan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menyalin nota. 3.Latihan kumpulan – menyusun peristiwa berdasarkan novel. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang 3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Novel Kabus di Perbukitan |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyusun peristiwa mengikut binaan plot. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 ( 34 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Frasa Nama ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( frasa nama ), sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks ( muka surat 162-163 ) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – empat fungsi frasa nama dalam ayat ( subjek, predikat, pelengkap dalam predikat, dan objek dalam predikat) |
Refleksi | Perbincangan kelas lancar. |
JUMAAT (15 APRIL 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Tajuk | Karangan Surat Kiriman Tidak Rasmi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – format surat kiriman tak rasmi. 2.Latihan individu -menulis karangan surat kiriman tak rasmi kepada kawan mengenai kehidupan seharian. |
Refleksi | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 ( 38 orang) |
Masa | 10.40 -11.40 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Frasa Nama ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( frasa nama ), sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks ( muka surat 162-163 ) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – empat fungsi frasa nama dalam ayat ( subjek,predikat,pelengkap dalam predikat, dan objek dalam predikat) |
Refleksi |
No comments:
Post a Comment