Friday, March 4, 2011

RPH MINGGU KESEMBILAN

MINGGU KESEMBILAN


 

ISNIN (28 FEBRUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Drama 1400

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis drama.
  2. Menghurai tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, serta pengajaran dalam drama.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Perbincangan kumpulan pelajar.

3.Aktviti ' Kerusi Panas'

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

9.45 - 10.55 a.m

Tajuk

Sajak Bangkitlah

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud sajak.
  2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Mendeklamasi sajak.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

10.55 – 12.05 p.m

Tajuk

Prosa Tradisional – Hikayat Merah Silu

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis prosa.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Harga Remaja

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.


 

SELASA (1 MAC 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 ( 38 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Sajak Di Perpustakaan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud sajak.
  2. Menyenarai tema,maksud ,sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Mendeklamasi sajak.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Harga Remaja

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Tatabahasa

( kata kerja transitif berapitan meN-...-kan, meN-...-i, memper-...-kan dan awalan memper-)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti ciri dan fungsi kata kerja transitif yang berapitan meN-...-kan, meN-...-i, memper-...-kan dan awalan memper- )

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( kata kerja transitif berapitan dan awalan), kosa kata

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 109-111.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – ciri dan fungsi kata kerja transitif berapitan dan awalan.

2.Latihan individu – aktiviti 1(b) m/s 109

- aktiviti 2(a) m/s 111

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. 80% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran, hasil penyemakan latihan oleh guru.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Tatabahasa

( kata kerja transitif berapitan meN-...-kan, meN-...-i, memper-...-kan dan awalan memper-)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti ciri dan fungsi kata kerja transitif yang berapitan meN-...-kan, meN-...-i, memper-...-kan dan awalan memper- )

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

morfologi ( kata kerja transitif berapitan dan awalan), kosa kata

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 109-111.

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – ciri dan fungsi kata kerja transitif berapitan dan awalan.

2.Latihan kumpulan – aktiviti 1(b) m/s 109

- aktiviti 2(a) m/s 111

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai hasil bimbingan guru serta perbincangan kelas.


 

RABU (2 MAC 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Pengembangan isi

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis ayat topik ,ayat huraian , ayat contoh dan ayat huraian dalam satu perenggan

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks (muka surat 16-20)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Latihan akan diberi dalam sesi P & P yang akan datang.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.20 a.m

Refleksi

Tiada sesi P & P. Para pelajar mengikuti kelas NILAM di perpustakaan.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

10.20 - 11.30 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Pembentukan kata kerja )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti jenis pembentukan kata kerja.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( Kata kerja tunggal, majmuk, terbitan dan ganda )

Pengisian kurikulum

1. Ilmu: kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas, mencirikan

4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4

Aktiviti

1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata kerja.

2.Latihan kumpulan

– pelajar menyatakan jenis pembentukan kata kerja.

- menyenarai sekurang-kurangnya dua contoh bagi setiap bentuk kata kerja.

Refleksi

Perbincangan berjalan lancar. Hasil bimbingan guru serta perbincangan kelas, objektif pelajaran berjaya dicapai.


 

KHAMIS (3 MAC 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 ( 35 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan (Faktor-faktor menjana kemajuan pembangunan negara)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis satu perenggan isi berdasarkan format karangan rangsangan.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Ekonomi

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan kumpulan – menulis satu perenggan isi karangan.

4.Pembentangan hasil tugasan oleh wakil kumpulan.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan guru, tahap pengembangan isi masih perlu diperbaiki. Bimbingan dan latihan perlu diperbanyak. Disiplin pelajar masih terkawal.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 ( 33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Karangan rangsangan (faktor-faktor menjana kemajuan pembangunan negara)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis satu perenggan isi karangan berdasarkan format karangan rangsangan.

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis , kosa kata, peribahasa

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:Ekonomi

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan.

3.Latihan kumpulan – menulis satu perenggan isi karangan.

4.Pembentangan hasil tugasan oleh wakil kumpulan.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan guru, 3 daripada 4 kumpulan dapat mengembangkan isi dengan baik. Bimbingan serta latihan masih lagi perlu diperbanyak.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Tatabahasa ( Pembentukan kata kerja )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti jenis pembentukan kata kerja.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa

Morfologi ( Kata kerja tunggal, majmuk, terbitan dan ganda )

Pengisian kurikulum

1. Ilmu: kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas, mencirikan

4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4

Aktiviti

1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata kerja.

2.Latihan kumpulan

– pelajar menyatakan jenis pembentukan kata kerja.

- menyenarai sekurang-kurangnya empat contoh bagi setiap bentuk kata kerja.

Refleksi

Perbincangan berjalan lancar.Objektif pelajaran tercapai memandangkan para pelajar berjaya menyenaraikan contoh-contoh yang dikehendaki dengan betul.


 

JUMAAT (4 MAC 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Pengembangan isi

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis ayat topik ,ayat huraian , ayat contoh dan ayat huraian dalam satu perenggan

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks (muka surat 16-20)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru .

3.Para pelajar menyalin nota.

Refleksi

Perbincangan kelas perlu disambung dalam P & P seterusnya memandangkan kekangan masa.

No comments:

Post a Comment