MINGGU KESEMBILAN
ISNIN (28 FEBRUARI 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Drama 1400 |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. 3.Aktviti ' Kerusi Panas' |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 9.45 - 10.55 a.m |
Tajuk | Sajak Bangkitlah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Mendeklamasi sajak. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Tajuk | Prosa Tradisional – Hikayat Merah Silu |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
SELASA (1 MAC 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 ( 38 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Sajak Di Perpustakaan |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. 3.Mendeklamasi sajak. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Harga Remaja |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( kata kerja transitif berapitan meN-...-kan, meN-...-i, memper-...-kan dan awalan memper-) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( kata kerja transitif berapitan dan awalan), kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 109-111. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – ciri dan fungsi kata kerja transitif berapitan dan awalan. 2.Latihan individu – aktiviti 1(b) m/s 109 - aktiviti 2(a) m/s 111 |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 80% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran, hasil penyemakan latihan oleh guru. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 (35 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( kata kerja transitif berapitan meN-...-kan, meN-...-i, memper-...-kan dan awalan memper-) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | morfologi ( kata kerja transitif berapitan dan awalan), kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks m/s 109-111. |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – ciri dan fungsi kata kerja transitif berapitan dan awalan. 2.Latihan kumpulan – aktiviti 1(b) m/s 109 - aktiviti 2(a) m/s 111 |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai hasil bimbingan guru serta perbincangan kelas. |
RABU (2 MAC 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Pengembangan isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku teks (muka surat 16-20) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Latihan akan diberi dalam sesi P & P yang akan datang. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 (33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.20 a.m |
Refleksi | Tiada sesi P & P. Para pelajar mengikuti kelas NILAM di perpustakaan. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 10.20 - 11.30 a.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Pembentukan kata kerja ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata kerja tunggal, majmuk, terbitan dan ganda ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata kerja. 2.Latihan kumpulan – pelajar menyatakan jenis pembentukan kata kerja. - menyenarai sekurang-kurangnya dua contoh bagi setiap bentuk kata kerja. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar. Hasil bimbingan guru serta perbincangan kelas, objektif pelajaran berjaya dicapai. |
KHAMIS (3 MAC 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S5 ( 35 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan (Faktor-faktor menjana kemajuan pembangunan negara) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Ekonomi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan kumpulan – menulis satu perenggan isi karangan. 4.Pembentangan hasil tugasan oleh wakil kumpulan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan guru, tahap pengembangan isi masih perlu diperbaiki. Bimbingan dan latihan perlu diperbanyak. Disiplin pelajar masih terkawal. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S3 ( 33 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan rangsangan (faktor-faktor menjana kemajuan pembangunan negara) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Ekonomi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Bahan edaran, buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan kumpulan – menulis satu perenggan isi karangan. 4.Pembentangan hasil tugasan oleh wakil kumpulan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan guru, 3 daripada 4 kumpulan dapat mengembangkan isi dengan baik. Bimbingan serta latihan masih lagi perlu diperbanyak. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S2 (34 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Pembentukan kata kerja ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata kerja tunggal, majmuk, terbitan dan ganda ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu: kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas, mencirikan 4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4 |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata kerja. 2.Latihan kumpulan – pelajar menyatakan jenis pembentukan kata kerja. - menyenarai sekurang-kurangnya empat contoh bagi setiap bentuk kata kerja. |
Refleksi | Perbincangan berjalan lancar.Objektif pelajaran tercapai memandangkan para pelajar berjaya menyenaraikan contoh-contoh yang dikehendaki dengan betul. |
JUMAAT (4 MAC 2011) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (38 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Pengembangan isi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis (ayat topik, ayat huraian, ayat contoh, ayat penyimpul) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku teks (muka surat 16-20) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru . 3.Para pelajar menyalin nota. |
Refleksi | Perbincangan kelas perlu disambung dalam P & P seterusnya memandangkan kekangan masa. |
No comments:
Post a Comment