Thursday, March 31, 2011

RPH MINGGU 13

MINGGU KETIGABELAS


 


 

ISNIN (28 MAC 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa 

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk 

Tema dan persoalan novel Kabus di Perbukitan.

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan tema novel.
  2. Menjelaskan persoalan novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i) 

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti berkumpulan – menyenarai peristiwa berdasarkan tema novel.

- menyenarai contoh bagi setiap persoalan.

Sistem bahasa 

Sintaksis, sebutan & intonasi 

Pengisian kurikulum 

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Kabus di Perbukitan, buku rujukan

Refleksi  

Perbincangan kelas berjalan lancar. Disiplin pelajar masih terkawal.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa 

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk 

Persoalan novel Kabus di Perbukitan.

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan persoalan dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i) 

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan kumpulan

– menyenarai sekurang-kurangnya tiga persoalan serta contoh berdasarkan novel.

3.Pembentangan hasil perbincangan oleh pelajar.

Sistem bahasa 

Sintaksis, sebutan & intonasi 

Pengisian kurikulum 

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Kabus di Perbukitan.

Refleksi

Hasil pembentangan pelajar, setiap kumpulan berjaya menyenarai serta menjelaskan sekurang-kurangnya tiga persoalan serta satu contoh.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa 

11.30 – 12.05 p.m

Tajuk 

Tema dan persoalan novel Melunas Rindu

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan tema novel.
  2. Menjelaskan tiga persoalan novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i) 

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Perbincangan kumpulan

– menyenarai tema serta beberapa contoh peristiwa.

- menyenarai sekurang-kurangnya 3 persoalan dan satu contoh.

Sistem bahasa 

Sintaksis, sebutan & intonasi 

Pengisian kurikulum 

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Melunas Rindu

Refleksi  

Aktiviti kelas berjalan lancar. Hasil pembentangan pelajar, setiap kumpulan berjaya menjelaskan sekurang-kurangnya tiga persoalan dan menjelaskan tema novel.


 

SELASA (29 MAC 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa 

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk 

Tema dan persoalan novel Melunas Rindu

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan tema novel.
  2. Menjelaskan persoalan dalam novel.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i) 

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Aktiviti kumpulan –menyenarai tema serta contoh peristiwa dalam novel.

- menyenarai sekurang-kurangnya 3 persoalan serta contoh

dalam novel.

Sistem bahasa 

Sintaksis, sebutan & intonasi 

Pengisian kurikulum 

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:kesabaran, tanggungjawab,kasih sayang

3.KBT: KB-mengitlak, menjana idea

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Novel Melunas Rindu

Refleksi  

Perbincangan serta aktiviti kelas berjalan lancar. Disiplin pelajar masih terkawal.Setiap kumpulan pelajar berjaya menyenarai tema serta sekurang-kurangnya 3 persoalan berdasarkan novel.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Refleksi 

Sesi P & P dibatalkan memandangkan ada perhimpunan untuk para pelajar tingkatan 5.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa 

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk 

Tatabahasa ( Ayat perintah )

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti empat jenis ayat perintah ( ayat suruhan, larangan, silaan dan permintaan ).

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa 

Sintaksis (Ayat perintah ), kosa kata

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 151-161.

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas

2.Aktiviti kelas – menyenarai satu contoh ayat bagi setiap jenis ayat perintah.

Refleksi 

Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap kumpulan berjaya menyenarai satu ayat perintah mengikut jenis.


 

RABU (30 MAC 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa 

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk 

Perenggan penutup

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti kaedah menulis perenggan penutup

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa 

Sintaksis

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan, ICT

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks (muka surat 67-73)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru

3.Para pelajar menyalin nota.

Refleksi 

Perbincangan kelas berjalan lancar. Latihan akan diberikan dalam sesi P & P akan datang.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa 

10.20 - 11.30 a.m

Tajuk 

Tatabahasa ( Pembentukan kata adjektif )

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti jenis pembentukan kata adjektif.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan 

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa 

Morfologi ( Kata adjektif tunggal, majmuk, terbitan dan ganda )

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu: kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas, mencirikan

4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4 (m/s 116-117)

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata adjektif.

2.Latihan kumpulan – pelajar menyenarai sekurang-kurangnya satu contoh kata

bagi setiap jenis pembentukan kata adjektif.

Refleksi 

Perbincangan berjalan lancar.Setiap kumpulan berjaya menyenaraikan sekurang-kurangnya satu contoh kata bagi setiap jenis pembentukan kata adjektif.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa 

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk 

Tatabahasa ( Ayat perintah )

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti empat jenis ayat perintah ( ayat suruhan, larangan, silaan dan permintaan ).

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa 

Sintaksis (Ayat perintah ), kosa kata

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas

4.BBB-Buku teks m/s 151-161.

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas

2.Aktiviti kelas – menyenarai satu contoh ayat bagi setiap jenis ayat perintah.

Refleksi 

Perbincangan kelas berjalan lancar. Setiap kumpulan berjaya menyenarai satu ayat perintah mengikut jenis.


 

KHAMIS (31 MAC 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa 

10.55 – 11.30 a.m

Tajuk 

Karangan wawancara

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti format karangan wawancara.

Fokus utama

8.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

12.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa 

Sintaksis

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan, kesihatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Kajian Masa Depan

4.BBB-buku teks m/s 122-123.

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Menyalin format karangan wawancara.

Refleksi 

Perbincangan kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa 

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk 

Tatabahasa ( Pembentukan kata adjektif )

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti jenis pembentukan kata adjektif.

Fokus utama

8.1 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan 

7.3 Aras 1 (iii)

Sistem bahasa 

Morfologi ( Kata adjektif tunggal, majmuk, terbitan dan ganda )

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu: kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-mengelas, mencirikan

4.BBB – Buku teks BM tingkatan 4 (m/s 116-117)

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas-empat jenis pembentukan kata adjektif.

2.Latihan kumpulan – pelajar menyenarai sekurang-kurangnya dua contoh jenis

kata bagi setiap jenis pembentukan kata adjektif.

Refleksi 

Perbincangan berjalan lancar. Hasil pembentangan kumpulan, setiap kumpulan berjaya menyenarai sekurang-kurangnya dua contoh kata bagi setiap jenis pembentukan kata adjektif.


 

JUMAAT (1 APRIL 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa 

9.40 -10.40 a.m

Tajuk 

Karangan wawancara

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti format karangan wawancara.
  2. Membina soalan berdasarkan isi-isi.

Fokus utama

8.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

12.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Kajian Masa Depan

4.BBB-buku teks m/s 122-123.

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan kumpulan – membina satu soalan bagi setiap isi.

3.Pembentangan hasil perbincangan kumpulan.

Refleksi 

 
 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa 

10.40 – 11.40 a.m

Tajuk 

Perenggan penutup

Objektif 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti kaedah menulis perenggan penutup

Fokus utama

12.3 Aras 1 (ii)

Fokus sampingan

8.1 Aras 1(i)

Sistem bahasa 

Sintaksis

Pengisian kurikulum 

1. Ilmu:kemasyarakatan, ICT

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

4.BBB-Buku teks (muka surat 67-73)

Aktiviti 

1.Perbincangan kelas.

2.Penerangan guru

3.Para pelajar menyalin nota.

Refleksi 

 

No comments:

Post a Comment