ISNIN (17 FEBRUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 ( 40 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Sajak
Bangkitlah & Hikayat Dua Geliga Hikmat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menjelaskan
maksud sajak.
2.
Menjelaskan
sinopsis prosa klasik.
3.
Menghuraikan
sekurang-kurangnya 3 watak serta perwatakan, gaya bahasa, persoalan,nilai dan
pengajaran.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas mengenai tajuk berjaya disiapkan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (29
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Prosa Klasik
Merah Silu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menjelaskan
sinopsis prosa klasik.
2.
Menghuraikan
sekurang-kurangnya 3 watak serta perwatakan, gaya bahasa, persoalan,nilai dan
pengajaran.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras 1
(ii)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajarmenulis nota.
3.Penerangan
guru.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:Kerajinan,
tanggungjawab
3.KBT:
KB-membezakan, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan , Antologi Harga Remaja
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
SELASA (18 FEBRUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (29
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
pasif ke ayat aktif
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat;
1.
Menukar
ayat pasif kepada ayat aktif.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras
1(ii)
|
Fokus
sampingan
|
2.2 Aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan
3. KBT:KB-membanding
4.BBB-Buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru
3. Latihan
kelas – menukar lima ayat pasif kepada ayat aktif.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas mengenai jawapan berjaya dibincangkan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 ( 39 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Syair Makna
Riak
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menjelaskan
maksud syair.
2.
Menghuraikan
tema, gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.
|
1Q1Q1
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas mengenai tajuk berjaya disiapkan.
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
5K5 (40
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
songsang kepada ayat biasa
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat;
1.
Menukar
ayat songsang kepada ayat biasa.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras
1(ii)
|
Fokus
sampingan
|
2.2 Aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan
3. KBT:KB-menganalisis
4.BBB-Buku
kerja, bahan edaran
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru
3. Latihan
kelas – menukar lima ayat songsang menjadi ayat biasa.
|
Refleksi
|
Hasil
perbincangan kelas , pelajar dapat mencapai objektif pelajaran pada hari ini.
|
RABU (19 FEBRUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan cerpen
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menyenarai
kaedah penulisan karangan cerpen.
2.
Menganalisis
contoh karangan cerpen.
|
Fokus utama
|
8.3 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan (karangan)
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru.
2.Perbincangan
kelas
3.Para pelajar
menyalin contoh karangan cerpen.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam
perbincangan .
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
5K7 (39
orang)
|
Masa
|
10.20 -
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
songsang kepada ayat biasa.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat;
1.
Menukar
ayat songsang menjadi ayat biasa.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras
1(ii)
|
Fokus
sampingan
|
2.2 Aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab,
kerjasama,kerajinan
3. KBT:KB-menganalisis
4.BBB-Buku
kerja, bahan edaran
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru
3. Latihan
kelas – menukar lima ayat songsang menjadi ayat biasa.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Hasil perbincangan jawapan latihan, 80% berjaya
mencapai objektif pelajaran.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 ( 39 orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Penggunaan imbuhan memper-...-kan dan memper- )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menganalisis
penggunaan imbuhan memper-...-kan dan memper- yang betul.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ( ayat tunggal )
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab,
kerjasama
3.
KBT:KB-mengelas
4.BBB-Buku
teks
|
Aktiviti
|
1.Latihan
kelas-memasukkan imbuhan memper-...-kan atau memper- bersesuaian dengan kata
dasar yang diberi.
|
Refleksi
|
Perbincangan
lancar dan latihan berjaya disiapkan oleh para pelajar.
|
KHAMIS (20 FEBRUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (29
orang)
|
Masa
|
7.05 - 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Kandungan
perenggan isi
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyenarai
kandungan perenggan isi
|
Fokus utama
|
12.1 Aras 1
(ii)
|
Fokus sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu: Isu
kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menganalisis, menyenarai
4.BBB – Buku
rujukan , buku teks
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru
2.Soal
jawab.
3.Menulis
nota.
|
Refleksi
|
Sesi P
& P dibatalkan kerana ada sesi perhimpunan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 ( 40 orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Penggunaan
imbuhan memper-...-kan dan memper-
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengelas
jenis kata ganti nama diri.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ( ayat tunggal )
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab,
kerjasama
3.
KBT:KB-mengelas
4.BBB-Buku
kerja
|
Aktiviti
|
1.Latihan
individu – menulis imbuhan memper- atau memper-...-kan bagi setiap kata dasar
yang diberi.
|
Refleksi
|
90% daripada
pelajar berjaya menyesuaikan imbuhan dengan kata dasar yang diberi.
|
JUMAAT (21 FEBRUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 (39
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25 a.m
|
Tajuk
|
Karangan cerpen
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menyenarai
ciri-ciri karangan cerpen.
2.
Menganalisis
contoh karangan cerpen.
|
Fokus utama
|
12.1aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru.
2.Perbincangan
kelas.
3.Pelajar
menyalin contoh karangan cerpen.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam
perbincangan .
|
SABTU (22 FEBRUARI 2014)
GANTIAN UNTUK SELASA (4 FEBRUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 ( 29 orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.10
a.m
|
Tajuk
|
Kesalahan
ejaan,imbuhan,istilah atau kesalahan tatabahasa
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Mengesan
dan membetulkan kesalahan ejaan, imbuhan,istilah dan tatabahasa.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
-cara
menjawab latihan
-jawapan
latihan
2.Latihan
individu
-
membetulkan satu kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa dalam enam
ayat yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Bahan
edaran
|
Refleksi
|
Latihan dan
jawapan berjaya dibincangkan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 (39
orang)
|
Masa
|
9.55 – 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Sajak
Bangkitlah
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menganalisis
elemen-elemen sastera dalam sajak Bangkitlah.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras 1
(ii)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajarmenulis nota.
3.Penerangan
guru.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antolologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Elemen-elemen
sastera dalam sajak berjaya dibincangkan.
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
5K5 ( 40 orang)
|
Masa
|
10.55 –
11.55 a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Peribahasa )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
peribahasa berdasarkan maksud yang diberikan.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Peribahasa, kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-mengelas
4.BBB-Buku
kerja
|
Aktiviti
|
1.latihan
individu-menulis peribahasa yang sesuai berdasarkan maksud yang diberi.
2.Perbincangan
jawapan dalam kelas.
|
Refleksi
|
Hasil
perbincangan jawapan para pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul.
|
Sunday, March 2, 2014
RPH Minggu 8
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment