ISNIN (6 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 ( 41 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Pantun Enam
Kerat & Sajak Dirgahayu Bahasaku
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menyatakan
ciri-ciri pantun & sajak.
2.
Menyatakan
maksud pantun & sajak.
3.
Menyenarai
sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
3.Melafazkan
pantun
|
Sistem bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas mengenai pelajaran berjaya dijalankan.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (29
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
1.Pengenalan
format kertas BM SPM.
2.Kata nama
tunggal.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Mengenal
pasti format kertas 1 dan kertas BM
SPM.
2.
Mencari
kata nama tunggal dalam teka silang kata.
|
Fokus utama
|
2.1 Aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras 1
(ii)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajarmenulis nota.
3.Penerangan
guru.
4.Permainan
teka silang kata.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Alam
persekolahan
2.Nilai:Kerajinan,
tanggungjawab
3.KBT:
KB-membezakan, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Contoh kertas 1 dan kertas 2 BM SPM.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
SELASA (7 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (29
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Golongan
Kata Nama
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat;
1.
Mengenal
pasti jenis-jenis kata nama.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras
1(ii)
|
Fokus
sampingan
|
2.2 Aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan
3. KBT:KB-membanding
4.BBB-Buku
teks
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru –jenis-jenis kata nama (Am, Khas, Ganti Nama)
3.Latihan
individu – mengisi tempat kosong dengan kata nama yang sesuai.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. 80% daripada pelajar berjaya mengisi tempat kosong
dengan betul.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 ( 40 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Pantun Enam
Kerat & Sajak Dirgahayu Bahasaku
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1.
Menyatakan
ciri-ciri pantun & sajak.
2.
Menyatakan
maksud pantun & sajak.
3.
Menyenarai
sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menulis
nota.
3.Melafazkan
pantun
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
elemen-elemen komsas berjaya dibincangkan.
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
5K5 ( 41 orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Peribahasa )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
peribahasa berdasarkan situasi yang diberikan.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Peribahasa, kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-mengelas
4.BBB-Buku
kerja
|
Aktiviti
|
1.latihan
individu-mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
2.Perbincangan
jawapan dalam kelas.
|
Refleksi
|
95% daripada
pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul.
|
RABU (8 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Kaedah
Membina Pendahuluan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menganalisis
tajuk agar dapat menghasilkan perenggan pendahuluan yang mantap.
2.
Menulis
satu perenggan pendahuluan.
|
Fokus utama
|
8.3 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Bahan
edaran
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru.
2.Perbincangan
kelas
3.Menulis
satu perenggan pendahuluan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam
perbincangan .
|
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
5K7 ( 40 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Peribahasa )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
2.
Menyatakan
peribahasa berdasarkan situasi yang diberikan.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ( ayat tunggal ), peribahasa
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-mengelas
4.BBB-Buku
kerja
|
Aktiviti
|
1.latihan
individu-mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
2.Perbincangan
jawapan dalam kelas.
|
Refleksi
|
95% daripada
pelajar dapat menyatakan peribahasa yang betul.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 ( 40 orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Pola ayat )
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengenal
pasti jenis-jenis pola ayat.
2.
Kaedah
mengelas subjek dan predikat ayat bagi ayat.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ( ayat tunggal )
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-mengelas
4.BBB-Buku
teks
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas
2.Penerangan
guru.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas lancar.
|
KHAMIS (9 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K4 (30
orang)
|
Masa
|
7.05 - 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Rumusan (
Teknik Penulisan Rumusan - nota)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengenal
pasti teknik penulisan rumusan.
|
Fokus utama
|
2.1 Aras 1
(ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu: Isu
kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-menganalisis, menyenarai
4.BBB –
Bahan edaran, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru – teknik penulisan rumusan
2.Soal
jawab.
|
Refleksi
|
Perbincangan
berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K5 ( 41 orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Pola ayat )
|
Objektif
|
Pada akhir pelajaran,
pelajar dapat:
1.
Mempelajari
kaedah Mengenal pasti jenis-jenis pola ayat.
2.
Mempelajari
kaedah Mengelas subjek dan predikat ayat bagi ayat.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 Aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ( ayat tunggal )
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3.
KBT:KB-mengelas
4.BBB-Buku
teks
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru.
2.Perbincangan
kelas.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas lancar.
|
JUMAAT (10 JANUARI 2014)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K7 (40
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Kaedah
Membina Pendahuluan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menganalisis
tajuk agar dapat menghasilkan perenggan pendahuluan yang mantap.
2.
Menulis
satu perenggan pendahuluan.
|
Fokus utama
|
8.3 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
12.1 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Bahan
edaran
|
Aktiviti
|
1.Penerangan
guru.
2.Perbincangan
kelas
3.Menulis
satu perenggan pendahuluan.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam
perbincangan .
|
Sunday, January 19, 2014
RPH Minggu Kedua
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment