MINGGU
KETIGA PULUH SATU
ISNIN ( 29 JULAI 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 ( 41
orang )
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Ujian
Bulanan 2
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Membina ayat.
2. Memisahkan ayat majmuk kepada ayat
tunggal.
3. Mengenal pasti dan menyenarai kesalahan
ejaan, istilah, imbuhan dan kesalahan tatabahasa.
4. Menyatakan peribahasa berdasarkan ayat.
|
Fokus Utama
|
12.1 aras
1(i)
|
Fokus
Sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1. Ilmu:kemasyarakatan.
Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan, buku kerja
|
Aktiviti
|
1. Para pelajar menjawab soalan ujian
bulanan 2.
2. Guru mengawas para pelajar menduduki
ujian.
|
Refleksi
|
Ujian
bulanan 2 berjalan dengan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 42
orang )
|
Masa
|
9.25 – 10.25
a.m
|
Tajuk
|
Ujian
Bulanan 2
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis rumusan yang lengkap.
2. Menjawab soalan pemahaman berdasarkan
petikan.
|
Fokus Utama
|
12.1 aras
1(i)
|
Fokus
Sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab,
kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan, buku kerja
|
Aktiviti
|
1. Para pelajar menjawab soalan ujian
bulanan 2.
2. Guru mengawas para pelajar menduduki
ujian.
|
Refleksi
|
Ujian bulanan
2 berjalan dengan lancar.
|
SELASA (30 JULAI 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 42
orang )
|
Masa
|
7.05 – 8.05
a.m
|
Tajuk
|
Kesalahan
ejaan dan penggunaan imbuhan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menyenarai kesalahan ejaan dan
penggunaan imbuhan.
2. Mengeja dengan betul ejaan yang salah.
3. Menentukan penggunaan imbuhan yang betul
bagi setiap kesalahan penggunaan imbuhan.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras
1(i)
|
Fokus
Sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
kerja
|
Aktiviti
|
1. Latihan dalam kelas -Para pelajar
menjawab soalan yang ditulis oleh guru di papan hitam.
2. Perbincangan dan pembetulan jawapan –
guru dan pelajar menyemak jawapan oleh beberapa pelajar.
|
Refleksi
|
Perbincangan
jawapan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
8.05 – 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Cerpen Hutan
Rimba dan cerpen Tanggar Amanat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjawab tiga soalan pemahaman.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
dalam kelas - menjawab tiga soalan pemahaman.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku, buku rujukan
|
Refleksi
|
Objektif
pelajaran tercapai hasil perbincangan serta pembetulan jawapan dalam kelas.
|
RABU (31 JULAI 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (42
orang)
|
Masa
|
8.05 – 9.05
a.m
|
Tajuk
|
Penulisan
sajak
|
Objektif
|
Pada akhir pelajaran,
pelajar dapat:
1. Menulis sajak
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – panduan menulis sajak
2.Para pelajar
menulis sajak .
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
10.55 –
11.55 a.m
|
Tajuk
|
Drama 1400
dan drama Cempaka Berdarah
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan elemen sastera dalam drama.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –elemen sastera dalam drama.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Elemen
sastera dalam drama berjaya dibincangkan.
|
KHAMIS (1 OGOS 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 ( 34
orang )
|
Masa
|
7.05 - 8.05
a.m
|
Tajuk
|
Menukar ayat
aktif kepada ayat pasif.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menukar ayat aktif kepada ayat aktif
dengan betul.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Latihan
dalam kelas – menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif.
2.Pembentangan
jawapan oleh tiga orang pelajar yang dipilih.
3.Perbincangan
kelas – jawapan bagi setiap soalan.
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas lancar.
|
JUMAAT (2 OGOS 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (42
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
rencana
|
Objektif
|
Pada akhir pelajaran,
pelajar dapat:
1. Mengenal pasti format karangan rencana.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab,
kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – format karangan rencana.
2.Para
pelajar menyalin format karangan rencana.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 ( 42
orang )
|
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
Tajuk
|
Ayat cakap
pindah dan ayat cakap ajuk
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menukar ayat cakap pindah kepada ayat
cakap ajuk.
|
Fokus Utama
|
9.1 aras 1
(iv)
|
Fokus
Sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – cara menukar ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk.
2.Latihan
kelas
a.menukar
satu ayat cakap pindah kepada ayat cakap ajuk.
|
Sistem
bahasa
|
Morfologi,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:Kerajinan,tanggungjawab,kerjasama
3.KBT:KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:Buku
kerja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Objektif
pelajaran dicapai.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis rumusan berdasarkan format yang
betul.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Buku
teks, buku rujukan, buku kerja
|
Aktiviti
|
1.Para
pelajar menulis rumusan selepas perbincangan dalam kelas.
|
Refleksi
|
Segelintir
pelajar perlu ditekankan penulisan rumusan yang baik.Kekuatan P & P, para
pelajar dapat menghasilkan rumusan yang baik hasil perbincangan kelas.
|
Thursday, August 1, 2013
RPH Minggu 31
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment