MINGGU
KELAPANBELAS
ISNIN ( 29 APRIL 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Rumusan
(Kepentingan nilai murni dalam kehidupan
& punca-punca keruntuhan akhlak)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis rumusan lengkap dan betul
formatnya.
|
Fokus utama
|
9.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.3 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menganalisis
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Bahan
rujukan, bahan edaran
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – kaedah menulis rumusan
2.Latihan
individu – para pelajar menulis rumusan lengkap hasil perbincangan
kelas.
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan 90% daripada pelajar dapat menulis
rumusan yang lengkap dan betul formatnya.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
10.55 –
12.05 p.m
|
Tajuk
|
Pantun 4
Kerat (Budi) dan pantun 4 Kerat (Jenaka dan Sindiran)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan elemen sastera dalam pantun.
2. Mengetahui kaedah menjawab soalan
pemahaman.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas –elemen sastera dalam pantun, teknik menjawab soalan
pemahaman.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja, buku rujukan
|
Refleksi
|
Kedua-dua
tajuk dapat dibincangkan sehingga
habis. Setakat pendedahan kepada para pelajar, latihan akan diberi semasa P
& P KOMSAS yang akan datang.
|
SELASA (30 APRIL 2013)
|
|
Subjek
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Kaedah
menjawab soalan rumusan
|
Objektif
|
Pada akhir pelajaran,
pelajar dapat;
1. Mengenal pasti kaedah menjawab soalan
rumusan.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – kaedah menjawab soalan rumusan.
2.Latihan
dalam kelas – menulis rumusan lengkap.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT: KB-menjana
idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan, bahan edaran
|
Refleksi
|
Kekangan
masa menyebabkan elemen kesimpulan tidak sempat dibincangkan. P&P
berkaitan rumusan akan dilakukan dalam P&P yang akan datang.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Nilai dan
pengajaran dalam novel Melunas Rindu.
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjelaskan nilai serta pengajaran dalam
novel..
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
Refleksi
|
Nota
berkaitan nilai dan pengajaran dapat disalin habis oleh para pelajar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
11.30 –
12.40 p.m
|
Tajuk
|
Sajak
Dirgahayu Bahasaku dan Sajak Kecek –(V)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjawab tiga soalan pemahaman berkaitan tajuk antologi
dengan betul.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kumpulan pelajar
– menjawab
tiga soalan pemahaman berdasarkan sajak Dirgahayu Bahasaku dan Sajak
Kecek-(V)
2.Pembentangan
jawapan oleh wakil pelajar setiap kumpulan.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi, kosa kata
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku, buku rujukan
|
Refleksi
|
Setiap
kumpulan berjaya mencari serta membentang hasil perbincangan. 70%
daripada setiap kumpulan berjaya
menjawab soalan pemahaman yang diberi. Sesi pembetulan bersama guru
memudahkan para pelajar mengetahui kesilapan yang dilakukan.
|
RABU ( 1 MEI 2013 )
CUTI UMUM ( HARI BURUH )
|
|
KHAMIS (2 MEI 2013)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K5 (41
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Menggabung ayat – Ayat majmuk pancangan)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menyenarai enam cara menggabungkan ayat
tunggal untuk membentuk ayat majmuk pancangan.
|
Fokus Utama
|
8.1 aras 1
(ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis (
ayat tunggal , ayat majmuk pancangan
), kosa kata , morfologi (kata hubung pancangan)
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:kemasyarakatan
2.Nilai:Tanggungjawab,
amanah
3.KBT:KB-mengelas
Pembelajaran konstruktivisme
4.BBB:Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – 3 jenis cara menggabungkan ayat tunggal untuk
membentuk ayat majmuk pancangan.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Refleksi
|
Sesi P &
P berjalan lancar.
|
JUMAAT ( 3 MEI 2013 )
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5K3 (34
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Karangan
rencana
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis karangan rencana yang lengkap.
|
Fokus utama
|
12.1 aras 1
(i)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 aras 1
(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontruktivisme
4.BBB: Bahan
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kumpulan
2.Latihan
individu - Para pelajar menyalin contoh karangan rencana.
|
Refleksi
|
Disiplin
pelajar masih terkawal .
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (41
orang)
|
Masa
|
9.40 -10.40
a.m
|
Tajuk
|
Tatabahasa (
Menggabung ayat – Ayat majmuk pancangan)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, para pelajar dapat:
1. Menyenarai tiga jenis ayat majmuk pancangan .
|
Fokus Utama
|
8.1 aras 1
(ii)
|
Fokus
sampingan
|
7.3 aras 1
(iii)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis (
ayat tunggal , ayat majmuk pancangan
), kosa kata , morfologi (kata hubung pancangan)
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:kemasyarakatan
2.Nilai:Tanggungjawab,
amanah
3.KBT:KB-mengelas
Pembelajaran konstruktivisme
4.BBB:Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas – 3 jenis cara menggabungkan ayat tunggal untuk
membentuk ayat majmuk pancangan.
2.Para
pelajar menyalin nota.
|
Refleksi
|
Sesi P &
P berjalan lancar.
|
Thursday, May 2, 2013
RPH Minggu 18
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment