ISNIN (1 OKTOBER 2012)
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
4K3 (33
orang)
|
||
Masa
|
7.05 - 8.15
a.m
|
||
Tajuk
|
Ulangkaji
novel Melunas Rindu
|
||
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai soalan pemahaman berkaitan
novel.
|
||
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
||
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
||
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Aktiviti
kumpulan
–
menjelaskan tema, nilai, pengajaran dan persoalan dalam novel Melunas Rindu.
|
||
Sistem
bahasa
|
Sintaksis, kosa
kata
|
||
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
||
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan aktiviti kumpulan berjalan lancar.
|
||
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
4K7 (38
orang)
|
||
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
||
Tajuk
|
Ulangkaji
novel Melunas Rindu
|
||
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai soalan pemahaman berkaitan
novel.
|
||
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
||
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
||
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Aktiviti
kumpulan
–
menjelaskan tema, nilai, pengajaran dan persoalan dalam novel Melunas Rindu.
|
||
Sistem
bahasa
|
Sintaksis, kosa
kata
|
||
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
||
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan aktiviti kumpulan berjalan lancar.
|
||
SELASA (2 OKTOBER 2012)
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
5S2 ( 36 orang)
|
||
Masa
|
8.15 – 9.25 a.m
|
||
Tajuk
|
Ulangkaji
pemahaman prosa klasik
|
||
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjawab tiga soalan pemahaman.
|
||
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
||
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
||
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
individu-menjawab soalan pemahaman.
|
||
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
||
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Harga Remaja
|
||
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
||
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
||
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
||
Tajuk
|
Ulangkaji
novel Melunas Rindu
|
||
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai soalan pemahaman berkaitan
novel.
|
||
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
||
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
||
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Aktiviti
kumpulan
–
menjelaskan tema, nilai, pengajaran dan persoalan dalam novel Melunas Rindu.
|
||
Sistem
bahasa
|
Sintaksis, kosa
kata
|
||
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
||
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan aktiviti kumpulan berjalan lancar.
|
||
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
4K3 (33
orang)
|
||
Masa
|
10.55 – 12.05 p.m
|
||
Tajuk
|
Latihan
berdasarkan peribahasa
|
||
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Membina ayat dengan betul berdasarkan
peribahasa untuk menunjukkan maksud dan penggunaannya.
2. Menyenarai peribahasa berdasarkan
situasi.
3. Memberi maksud peribahasa.
4. Mencari peribahasa yang sesuai berdasarkan maksud yang diberi.
|
||
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
||
Fokus
sampingan
|
3.1 Aras 1 (i)
|
||
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan kumpulan pelajar berdasarkan pembahagian
tugasan.
|
||
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
||
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-mengkategori, menganalisis
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
||
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan aktiviti kumpulan pelajar berjalan lancar.
|
||
RABU (3 OKTOBER 2012)
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
||
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
||
Tajuk
|
Latihan
berdasarkan peribahasa
|
||
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Membina ayat dengan betul berdasarkan
peribahasa untuk menunjukkan maksud dan penggunaannya.
2. Menyenarai peribahasa berdasarkan
situasi.
3. Memberi maksud peribahasa.
4. Mencari peribahasa yang sesuai berdasarkan maksud yang diberi.
|
||
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
||
Fokus
sampingan
|
3.1 Aras 1 (i)
|
||
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan kumpulan pelajar berdasarkan pembahagian
tugasan.
|
||
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
||
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-mengkategori, menganalisis
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
||
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan aktiviti kumpulan pelajar berjalan lancar.
|
||
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
4K7 (38
orang)
|
||
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
||
Tajuk
|
Latihan
berdasarkan peribahasa
|
||
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Membina ayat dengan betul berdasarkan
peribahasa untuk menunjukkan maksud dan penggunaannya.
2. Menyenarai peribahasa berdasarkan
situasi.
3. Memberi maksud peribahasa.
4. Mencari peribahasa yang sesuai berdasarkan maksud yang diberi.
|
||
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
||
Fokus
sampingan
|
3.1 Aras 1 (i)
|
||
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan kumpulan pelajar berdasarkan pembahagian
tugasan.
|
||
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
||
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-mengkategori, menganalisis
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
||
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan aktiviti kumpulan pelajar berjalan lancar.
|
||
KHAMIS (4 OKTOBER 2012)
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
4K3 (33
orang)
|
||
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
||
Tajuk
|
Peperiksaan
akhir tahun ( Sains 1 )
|
||
Aktiviti
|
1.Para pelajar
menjawab kertas soalan Sains 1.
2.Guru
mengawas para pelajar menjawab kertas soalan.
|
||
Refleksi
|
Peperiksaan berjalan lancar.
|
||
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
||
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
||
Tajuk
|
Karangan
Ceramah
|
||
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis karangan ceramah berdasarkan kerangka jawapan berdasarkan
format yang betul.
|
||
Fokus utama
|
8.3 Aras
1 (ii)
|
||
Fokus
sampingan
|
12.1 Aras
1(i)
|
||
Sistem
bahasa
|
Sintaksis
|
||
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan, alam sekitar
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Kajian Masa Depan
4.BBB-buku
rujukan .
|
||
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan kumpulan
–Menulis karangan ceramah berdasarkan tajuk ‘Menghargai Jasa Ibu bapa’.
|
||
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Objektif pelajaran tercapai.
|
||
JUMAAT (5 OKTOBER 2012)
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
4K7 (38
orang)
|
||
Masa
|
9.45 – 10.55
a.m
|
||
Tajuk
|
Peperiksaan
akhir tahun ( PJPK )
|
||
Aktiviti
|
1.Para pelajar
menjawab kertas soalan PJPK.
2.Guru
mengawas para pelajar menjawab kertas soalan.
|
||
Refleksi
|
Peperiksaan berjalan lancar.
|
||
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
||
Masa
|
9.40 – 10.40
a.m
|
||
Tajuk
|
Tatabahasa (
Menukar ayat pasif kepada ayat aktif)
|
||
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menukar ayat pasif kepada ayat aktif.
|
||
Fokus utama
|
8.1 aras
1(i)
|
||
Fokus
sampingan
|
2.1 aras
1(i)
|
||
Sistem
bahasa
|
Sintaksis (
ayat aktif, ayat pasif )
|
||
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan
2.
Nilai:tanggungjawab, kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
Pembelajaran kontekstual
4.BBB: Buku
rujukan
|
||
Aktiviti
|
1.Latihan kelas
a.Menukar tiga
ayat pasif kepada ayat aktif.
|
||
Refleksi
|
Hasil
pembentangan jawapan, para pelajar telah mencapai objektif pelajaran.
|
||
|
|||
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
||
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
||
Masa
|
10.40 – 11.40
a.m
|
||
Tajuk
|
Peperiksaan
akhir tahun ( Kimia 3 )
|
||
Aktiviti
|
1.Para pelajar
menjawab kertas soalan Kimia 3.
2.Guru
mengawas para pelajar menjawab kertas soalan.
|
||
Refleksi
|
Peperiksaan berjalan lancar.
|
Saturday, October 6, 2012
RPH Minggu 40
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment