MINGGU KESEMBILAN BELAS
ISNIN (7 MEI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
7.05 – 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Latihan
pengukuhan (Pengajaran)
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menjawab soalan pemahaman .
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
dalam kelas-peristiwa-peristiwa yang menimbulkan kesedaran kepada pembaca.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku nota/rujukan novel Melunas Rindu
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Soalan pemahaman dapat dijawab oleh para pelajar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 ( 36 orang)
|
Masa
|
9.45 - 10.55
a.m
|
Tajuk
|
Syair Makna
Riak dan Sajak Bangkitlah
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud sajak dan syair.
2. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya
bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.menulis
nota.
3.Pembentangan
kumpulan
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:semangat
bermasyarakat, tanggungjawab,patriotisme
3.KBT:
KB-mengitlak, mencirikan
Kecerdasan pelbagai
4.BBB:
Antologi Dirgahayu Bahasaku
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan pembentangan oleh kumpulan pelajar berjalan lancar. Pelajar dapat
menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.
|
SELASA (8 MEI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 - 8.15
a.m
|
Tajuk
|
Latar dalam
novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai latar tempat, masa dan
masyarakat dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
3.Aktiviti
kumpulan – menyenarai satu peristiwa untuk latar tempat dan masa.
-
menyenarai nama watak yang sesuai untuk latar masyarakat.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas dan aktiviti kumpulan berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
10.55 –
12.05 p.m
|
Tajuk
|
Pengajaran
dalam novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghuraikan pengajaran dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
3.Latihan
kumpulan – menyatakan peristiwa berdasarkan pengajaran yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Setiap pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya
satu contoh berdasarkan pengajaran yang diberi.
|
RABU (9 MEI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
8.15 – 9.25
a.m
|
Tajuk
|
Latihan
peribahasa
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menyenarai peribahasa yang bersesuaian
dengan situasi.
|
Fokus utama
|
8.1 Aras 1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
3.1 Aras 1 (i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Latihan
kelas – menyenarai tiga peribahasa
berdasarkan dialog yang diberi.
|
Sistem
bahasa
|
Peribahasa
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kemasyarakatan
2.Nilai:kerajinan,
tanggungjawab, kerjasama
3.KBT:
KB-mengkategori, menganalisis
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Buku
rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.Hasil perbincangan kelas, ketiga-tiga peribahasa
tersebut dapat dikenal pasti.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 ( 29 orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Karangan
pendapat
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis
pendahuluan karangan.
|
Fokus utama
|
12.3 Aras 1 (ii)
|
Fokus
sampingan
|
8.1 Aras
1(i)
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis ,
kosa kata, peribahasa
|
Pengisian
kurikulum
|
1.
Ilmu:Kemasyarakatan
2. Nilai:tanggungjawab,
kerjasama
3. KBT:KB-menjana
idea
4.BBB-Buku
rujukan
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Penerangan
guru – rangka jawapan karangan.
3.Latihan
individu – menulis pendahuluan
karangan
(Peranan
keluarga dalam pembentukan sahsiah anak-anak ).
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas lancar. 90% daripada pelajar dapat menghasilkan pendahuluan yang baik.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
11.30 – 12.40 p.m
|
Tajuk
|
Nilai dalam novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghurai aspek nilai dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu, buku rujukan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar. Para pelajar menyalin nota dengan khusyuk.
|
KHAMIS (10 MEI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
8.15 - 9.25 a.m
|
Tajuk
|
Peperiksaan
Penggal Pertama ( Fizik 3 )
|
Aktiviti
|
1.Para
pelajar menjawab kertas 3 subjek Fizik.
2.Guru
mengawas para pelajar.
|
Refleksi
|
Peperiksaan berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K3 (34
orang)
|
Masa
|
10.20 –
11.30 a.m
|
Tajuk
|
Gaya
bahasa dalam novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghuraikan gaya bahasa dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian
kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
11.30 – 12.40 p.m
|
Tajuk
|
Peperiksaan
Penggal Pertama ( ICT )
|
Aktiviti
|
1.Para
pelajar menjawab kertas ICT.
2.Guru
mengawas para pelajar.
|
Refleksi
|
Peperiksaan berjalan lancar.
|
JUMAAT (11 MEI 2012)
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4K7 (40
orang)
|
Masa
|
7.05 -
8.15 a.m
|
Tajuk
|
Pengajaran
dan gaya bahasa dalam novel Melunas Rindu
|
Objektif
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat;
1. Menghuraikan pengajaran dan gaya bahasa
dalam novel.
|
Fokus utama
|
10.1 Aras
1 (iv)
|
Fokus
sampingan
|
9.1 Aras 1
(i)
|
Aktiviti
|
1.Perbincangan
kelas.
2.Menyalin
nota.
|
Sistem
bahasa
|
Sintaksis,
sebutan & intonasi
|
Pengisian kurikulum
|
1.Ilmu:Kesusasteraan
Melayu
2.Nilai:kesabaran,
tanggungjawab,kasih sayang
3.KBT:
KB-mengitlak, menjana idea
Kecerdasan pelbagai
4.BBB: Novel
Melunas Rindu
|
Refleksi
|
Perbincangan
kelas berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
5S2 (36
orang)
|
Masa
|
9.40 – 10.40 a.m
|
Tajuk
|
Peperiksaan
Penggal Pertama ( Biologi 3 )
|
Aktiviti
|
1.Para
pelajar menjawab kertas 3 subjek Biologi.
2.Guru
mengawas para pelajar.
|
Refleksi
|
Peperiksaan berjalan lancar.
|
|
|
Subjek
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
4S3 (29
orang)
|
Masa
|
10.40 -11.40 a .m
|
Tajuk
|
Ulangkaji
peperiksaan
|
Aktiviti
|
1.Para
pelajar mengulangkaji pelajaran sebagai persediaan menghadapi peperiksaan .
2.Guru
mengawas para pelajar.
|
Refleksi
|
Para pelajar
mengulangkaji pelajaran dalam keadaan disiplin terkawal.
|
RPH kemas kini. Teruskan usaha cikgu.
ReplyDeleteTerima kasih.
htchong