MINGGU PERTAMA
RABU (4 JANUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 ( 36 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan Pendapat (Kesan buruk kebanjiran buruh asing) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menulis karangan bertulis. |
Fokus utama | 12.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis , kosa kata, peribahasa |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:Sosioekonomi 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru – rangka jawapan karangan. 3.Latihan individu (pelajar)– menulis perenggan pendahuluan, satu perenggan isi dan perenggan penutup karangan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Hasil penyemakan guru, terdapat pengembangan tahap penulisan. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (42 orang) |
Masa | 10.55 – 12.05 p.m |
Refleksi | Tiada P & P. Hari orientasi tingkatan 4. |
KHAMIS (5 JANUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4S3 (42 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | 1.Pengenalan format kertas BM SPM. 2.Menulis karangan ringkas |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti format kertas 1 dan kertas BM SPM. 2. Menulis karangan tentang diri sendiri. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru. 3.Latihan individu-para pelajar menulis karangan tentang diri sendiri. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Alam persekolahan 2.Nilai:Kerajinan, tanggungjawab 3.KBT: KB-membezakan, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Contoh kertas 1 dan kertas 2 BM SPM. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (42 orang) |
Masa | 9.45-10.55 a.m |
Tajuk | 1.Pengenalan format kertas BM SPM. 2.Ujian 3M. |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti format kertas 1 dan kertas BM SPM. 2. Menguji tahap penguasaan menulis, mendengar dan membaca. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Para pelajarmenulis nota. 3.Penerangan guru. 4.Para pelajar menulis bahan yang dibaca guru dan membaca kuat bahan yang ditulis. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Alam persekolahan 2.Nilai:Kerajinan, tanggungjawab 3.KBT: KB-membezakan, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Contoh kertas 1 dan kertas 2 BM SPM. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Majoriti para pelajar boleh menguasai ilmu 3M. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 ( 36 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Tatabahasa ( Kata Ganti Nama & Pola FN + FN ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata ganti nama. 2. Mengelas subjek dan predikat ayat bagi ayat berpola FN + FN. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi ( Kata Ganti Nama ), sintaksis ( ayat tunggal ) |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku teks ( muka surat 16 ) |
Aktiviti | 1. Perbincangan kelas – 4 jenis kata ganti nama, subjek & predikat ayat 2. Latihan individu – mengelas subjek dan predikat bagi ayat tunggal yang diberi. |
Refleksi | Perbincangan kelas lancar. 90% daripada pelajar dapat mengelas subjek dan predikat ayat. |
JUMAAT (6 JANUARI 2012)
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K3 (42 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | 1.Pengenalan format kertas BM SPM. 2.Menulis karangan ringkas |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenal pasti format kertas 1 dan kertas BM SPM. 2. Menulis karangan tentang diri sendiri. |
Fokus utama | 2.1 Aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 8.1 Aras 1 (ii) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru. 3.Latihan individu-para pelajar menulis karangan tentang diri sendiri. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Alam persekolahan 2.Nilai:Kerajinan, tanggungjawab 3.KBT: KB-membezakan, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Contoh kertas 1 dan kertas 2 BM SPM. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
| |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 4K7 (42 orang) |
Masa | 9.40 – 10.40 a.m |
Tajuk | Golongan Kata Nama |
Objektif | Pada akhir pelajaran, para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata nama. |
Fokus utama | 8.1 Aras 1(ii) |
Fokus sampingan | 2.2 Aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Morfologi |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama,kerajinan 3. KBT:KB-membanding 4.BBB-Buku teks |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Penerangan guru –jenis-jenis kata nama (Am, Khas, Ganti Nama) 3.Latihan individu – mengisi tempat kosong dengan kata nama yang sesuai. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
No comments:
Post a Comment