Thursday, February 17, 2011

RPH MINGGU 7

MINGGU KETUJUH


 


 

ISNIN (14 FEBRUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Prosa Tradisional – Hikayat Siak

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis prosa.
  2. Menghurai tema. gaya bahasa, persoalan,nilai, latar, watak dan perwatakan serta pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Drama 1400

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan sinopsis drama.
  2. Menghurai tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, serta pengajaran dalam drama.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Perbincangan kumpulan pelajar.

3.Aktviti ' Kerusi Panas'

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,keinsafan

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Dirgahayu Bahasaku

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera berjaya dibincangkan.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Pantun Empat Kerat( Jenaka dan Sindiran )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan ciri-ciri pantun.
  2. Menyatakan maksud pantun.
  3. Menyenarai sekurang-kurangnya 3 gaya bahasa, persoalan,nilai dan pengajaran.

Fokus utama

10.1 Aras 1 (iv)

Fokus sampingan

9.1 Aras 1 (i)

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.menulis nota.

3.Melafazkan pantun

Sistem bahasa

Sintaksis, sebutan & intonasi

Pengisian kurikulum

1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu

2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab

3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan

Kecerdasan pelbagai

4.BBB: Antologi Harga Remaja

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Kesemua elemen sastera yang terdapat dalam pantun selesai dibincangkan.


 

SELASA (15 FEBRUARI 2011)

CUTI UMUM SEMPENA MAULIDUR RASUL


 

RABU (16 FEBRUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Menulis Pendahuluan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis satu perenggan pendahuluan yang mantap dan berkesan.

Fokus utama

12.1 aras 1(i)

Fokus sampingan

8.3 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral

2. Nilai:tanggungjawab, kerajinan

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Bahan edaran , buku kerja

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – tiga kaedah membina perenggan

- rangka jawapan

2.Latihan individu

- menulis satu perenggan pendahuluan berdasarkan rangka jawapan yang dibincangkan.

(Masalah kesesakan lalu lintas di bandar-bandar kita semakin serius dari setahun ke setahun.Jelaskan sebab-sebab perkara ini berlaku )

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan . 98% daripada pelajar telah menghantar buku latiihan.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.20 a.m

Refleksi

Tiada sesi P & P kerana para pelajar menghadiri perhimpunan untuk tingkatan 5.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

10.20 – 11.30 a.m

Tajuk

Tatabahasa ( Menukar ayat aktif dan ayat pasif - latihan)

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif.
  2. Menukar ayat pasif kepada ayat aktif.

Fokus utama

8.1 aras 1 (i)

Fokus sampingan

2.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis ( ayat aktif, ayat pasif ), morfologi (kata kerja transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan, buku teks

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya.

2.Latihan individu

-menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif.

-menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik sepanjang sesi P & P. Tahap disiplin masih terkawal.


 

KHAMIS (17 FEBRUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S5 (35 orang)

Masa

7.05 – 8.15 a.m

Tajuk

Rumusan

( Sebab-sebab negara memerlukan siswazah yang berkualiti dan halangannya )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis rumusan.

Fokus utama

12.1 aras 1 (i)

Fokus sampingan

8.3 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, isu pendidikan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Bahan edaran

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu –menulis rumusan yang lengkap.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. 97% daripada pelajar berjaya menyiapkan latihan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

5S3 (33 orang)

Masa

9.45 – 10.55 a.m

Tajuk

Rumusan

( Sebab-sebab negara memerlukan siswazah yang berkualiti dan halangannya )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis rumusan.

Fokus utama

12.3 aras 1 (i)

Fokus sampingan

8.3 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, isu pendidikan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Bahan edaran

Aktiviti

1.Perbincangan kelas.

2.Latihan individu –menulis rumusan yang lengkap.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. 90% daripada pelajar yang berjaya menyiapkan latihan dalam masa yang diberikan.

 

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4S2 (34 orang)

Masa

11.30 – 12.40 p.m

Tajuk

Tatabahasa ( Menukar ayat aktif dan ayat pasif )

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif.
  2. Menukar ayat pasif kepada ayat aktif.

Fokus utama

8.1 aras 1 (i)

Fokus sampingan

2.1 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis ( ayat aktif, ayat pasif ), morfologi (kata kerja transitif)

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kemasyarakatan

2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Buku rujukan, buku teks m/s 65

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – cara menukar ayat aktif kepada ayat pasif dan sebaliknya.

2.Para pelajar menyalin nota.

3.Latihan kelas

-menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif.

-menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif.

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan.


 

JUMAAT (18 FEBRUARI 2011)

Subjek

Bahasa Malaysia

Kelas

4K3 (38 orang)

Masa

7.05 - 8.15 a.m

Tajuk

Menulis Pendahuluan

Objektif

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menulis satu perenggan pendahuluan yang mantap dan berkesan.

Fokus utama

12.1 aras 1(i)

Fokus sampingan

8.3 aras 1 (i)

Sistem bahasa

Sintaksis

Pengisian kurikulum

1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral

2. Nilai:tanggungjawab, kerajinan

3. KBT:KB-menjana idea

Pembelajaran kontekstual

4.BBB: Bahan edaran , buku kerja

Aktiviti

1.Perbincangan kelas – tiga kaedah membina perenggan

- rangka jawapan

2.Latihan individu

- menulis satu perenggan pendahuluan berdasarkan rangka jawapan yang dibincangkan.

( Masalah keruntuhan akhlak dalam kalangan pelajar sekolah semakin menjadi-jadi. Terangkan langkah-langkah yang dapat diambil oleh pihak sekolah bagi menangani masalah ini.)

Refleksi

Perbincangan kelas berjalan lancar. Para pelajar memberi respons yang baik dalam perbincangan . Disiplin masih terkawal.

1 comment:

  1. Cikgu,

    Satu RPH yang lengkap dan kemaskini.
    Terima kasih kerana menghantar.

    Have a nice day!

    TQ

    ReplyDelete