MINGGU DUA PULUH TUJUH
ISNIN ( 5 JULAI 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Syair Kelebihan Ilmu dan Sajak Sejarah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Kerusi |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Sajak Sejarah |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Kerusi |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. Pelajar dapat menyenarai sekurang-kurangnya 3 elemen sastera yang dikehendaki. |
SELASA (6 JULAI 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (42 orang) |
Masa | 7.05 – 8.15 a.m |
Tajuk | Cerpen Sebutir Pasir di Kaki |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Menulis nota. |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kesetiaan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Kerusi |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Cerpen Sebutir Pasir di Kaki |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 10.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 9.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Perbincangan kumpulan pelajar. 3.Latihan melengkapkan teks |
Sistem bahasa | Sintaksis, sebutan & intonasi |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kesusasteraan Melayu 2.Nilai:semangat bermasyarakat, tanggungjawab,kesetiaan 3.KBT: KB-mengitlak, mencirikan Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Antologi Kerusi |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 90% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran berdasarkan latihan yang diberi. |
RABU ( 7 JULAI 2010) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5K1 (42 orang) |
Masa | 7.05 - 8.15 a.m |
Tajuk | Karangan peribahasa (cerita) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 12.1 Aras 1(i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Kajian Masa Depan 4.BBB-buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan kumpulan –menulis karangan berdasarkan peribahasa 'berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian' dengan berpandukan rangka karangan yang dihasilkan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 70% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 8.15 -9.25 a.m |
Tajuk | Menganalis ayat ( jenis kata ) |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (ii) |
Fokus sampingan | 7.3 Aras 1 (iii) |
Sistem bahasa | Morfologi, kosa kata |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-mengelas 4.BBB-Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas 2.Latihan individu – menyenarai contoh kata daripada petikan berdasarkan jenis kata yang disenaraikan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 80% mencapai objektif pelajaran. |
KHAMIS ( 8 JULAI 2010 ) | |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5MPV (24 orang) |
Masa | 8.15 – 9.25 a.m |
Tajuk | Karangan Surat Kiriman Tidak Rasmi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – format surat kiriman tak rasmi. 2.Latihan individu -menulis karangan surat kiriman tak rasmi kepada kawan mengenai kehidupan seharian. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.70% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S2 (37 orang) |
Masa | 9.45 – 10.55 a.m |
Tajuk | Karangan Surat Kiriman Rasmi |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Fokus utama | 8.3 aras 1 (i) |
Fokus sampingan | 12.1 aras 1 (i) |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1. Ilmu:kemasyarakatan. Penerapan nilai moral, kesukanan 2. Nilai:tanggungjawab, kerjasama 3. KBT:KB-menjana idea Pembelajaran kontekstual 4.BBB: Buku rujukan |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas – format surat kiriman rasmi. 2.Latihan individu -menulis karangan surat kiriman rasmi kepada guru tingkatan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar.80% daripada pelajar mencapai objektif pelajaran. |
Subjek | Bahasa Malaysia |
Kelas | 5S4 (37 orang) |
Masa | 11.30 – 12.40 p.m |
Tajuk | Membina ayat |
Objektif | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Fokus utama | 8.1 Aras 1 (iv) |
Fokus sampingan | 3.1 Aras 1 (i) |
Aktiviti | 1.Perbincangan kelas. 2.Latihan individu – membina satu ayat berdasarkan 4 perkataan yang diberi. |
Sistem bahasa | Sintaksis |
Pengisian kurikulum | 1.Ilmu:Kemasyarakatan 2.Nilai:kerajinan, tanggungjawab, kerjasama 3.KBT: KB-menjana idea Kecerdasan pelbagai 4.BBB: Buku rujukan. |
Refleksi | Perbincangan kelas berjalan lancar. 80% daripada individu mencapai objektif pelajaran. |
JUMAAT ( 9 JULAI 2010 )
CUTI REHAT KHAS |
Terima kasih. Semua ada dalam RPH. Banyak bagus. Cuma kena tambah sedikit, peratus pencapaian objektif, barulah tambah kelasssss.
ReplyDeleteOk.